سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای الیوم: ترامپ حتی از نتانیاهو هم صهیونیست‌تر و افراطی‌تر است

رای الیوم به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تصویب قانون موسوم به سرزمین یهودیان و مسئله آنروا را سه گام آمریکا برای توطئه علیه فلسطین دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم با اشاره به این که دولت ترامپ از کابینه نتانیاهو صهیونیست‌تر و افراطی‌تر است افزود هزینه‌های دو روز جنگ عربستان در یمن، برای جبران کسری بودجه آنروا کافی است.

رای الیوم نوشت: در ابتدا باید به این مسئله اشاره کرد که تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای متوقف کردن کمک‌های کشورش به آنروا در چارچوب توطئه صهیونیستی-آمریکایی برای لغو حق بازگشت بیش از پنج میلیون و چهارصد هزار آواره فلسطینی به سرزمینشان به موجب قطعنامه 194 سازمان ملل است.

این تصمیم آمریکا که آوارگان فلسطینی را هدف قرار می دهد، زیرا حق بازگشت آنان، محور و اساس قضیه فلسطین است، کامل کننده اقدامات دیگری چون تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به آن و همچنین تصویب قانون سرزمین یهودیان است که کنست رژیم صهیونیستی اخیرا آن را به تصویب رساند تا بر جنبه اشغالگری پروژه صهیونیست‌ها تاکید کند. تکمیل سه گانه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، قانون موسوم به سرزمین یهودیان و آغاز فرایند انحلال آنروا به عنوان مقدمه ای برای لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی، به منزله حذف سه محور اصلی تشکیل دهنده قضیه فلسطین است، یعنی بازگشت، کشور مستقل و تعیین سرنوشت و در نتیجه حذف مسئله آزاد کردن فلسطین و عدم صحبت درباره آن و حتی نفی وجود ملت فلسطین؛ همانطور که گلدا مایر، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفته بود «ملت فلسطین کجاست؟»


بیشتر بخوانید: پیام سری نتانیاهو به ترامپ برای قطع بودجه آنروا


محمد النوبانی، نویسنده این مقاله در روزنامه اینترنتی رای الیوم در ادامه می‌نویسد: در وهله اول باید بگویم من به عنوان یک فلسطینی و همچنین بسیاری مانند من، هیچ کمکی از آمریکا نمی خواهیم و دستان آنها را آغشته به خون صدها هزار شهید و مجروحی می دانیم که بر اثر حمایت آمریکا از اسرائیل قربانی شدند، اما چیزی که بیش از هر چیز دیگری ما را می آزارد، حالت درماندگی است که ما را به بردگان و گدایانی تبدیل کرد که لقمه نان خود را از کشورهای توطئه‌گر و هم‌پیمان با دشمنان گدایی می کنیم، همان کشورهایی که خواستار حذف قضیه فلسطین هستند. اما چیزی که توجه مرا به خود جلب کرد این است که میزان کمک‌های مادی آمریکا به آنروا، چیزی در حدود 364 میلیون دلار است و این مقدار حتی برای هزینه های شخصی برخی از مسئولان عرب بویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس کافی نیست و اگر این کشورهای عربی از تعهدات ادعایی خود سر باز نمی زدند و برای راضی کردن واشنگتن به منظور حمایت از آنان که بدون آن حتی یک هفته هم نمی توانند در جایگاه حکمرانی خود باقی بمانند، پیدا و پنهان با اسرائیل هم‌پیمان نمی‌شدند، می‌توانستند مبلغی بسیار بیشتر از کمک آمریکا را برای حمایت از ملت فلسطین فراهم کنند.

اگر بخواهیم از آمار و ارقام صحبت کنیم، باید گفت از مجموع بودجه سال 2017 آنروا که به 874 میلیون و 177 هزار و 965 دلار رسید، میزان کمک مادی آمریکا در آن، 364 میلیون و 265 هزار و 585 دلار بود. با وجود اینکه میزان کمک آمریکا به این سازمان امدادگر پناهندگان فلسطینی، سهم بسزایی از مجموع کمک‌ها را شامل می شود، اما می توان آن را از اموال عربی بویژه از عربستان و کشورهای خلیج فارس جبران کرد، البته اگر تصمیم سازی های مادی و سیاسی آنها وابسته به تصمیمات آمریکا نبود. می توان این مبلغ را تنها با کاستن دو روز از هزینه های جنگ عربستان علیه یمن تامین کرد، به گونه ای که در گزارشی صادره از دانشگاه هاروارد آمریکا آمده است که عربستان روزانه دویست میلیون دلار برای آن جنگ تجاوزکارانه هزینه می کند.

البته قرار است عربستان که میزان کمک‌هایش به آنروا در سال گذشته به 59 میلیون و 275 هزار و 555 دلار رسید، کمکهای مادی قطع شده آمریکا را پرداخت کند؛ به گونه‌ای که منابع آمریکایی خاطر نشان کردند ترامپ حاکمان کشورهای عربی خلیج فارس را مجبور به پرداخت سهم آمریکا خواهد کرد و علاوه بر آن شرط دیگری نیز برای آنان دارد و آن تلاششان برای حذف حق بازگشت ملت فلسطین به سرزمین خودشان برای همیشه است، درست همانطور که نتانیاهو می خواهد.


بیشتر بخوانید: آنروا به فلسطینی‌ها اطمینان داد آن‌ها را تنها نمی‌گذارد


اما چیزی که حتمی است و نتانیاهو و ترامپ آن را نمی دانند، این است که حق بازگشت برای ملت فلسطین، به یکی از اصول مقدس تبدیل شده است که نمی توان از آنها کوتاه آمد یا آن را با تکه نانی معاوضه کرد. از این رو، توطئه جدید آمریکا علیه آنروا و در نتیجه حق بازگشت، ناکام خواهد ماند، زیرا اولا ملت فلسطین هرگز توافق و سازش را بر سر حقوق مشروع خود نمی پذیرد و ثانیا اینکه واگذاری این اختیارات به آنروا بر اساس قطعنامه صادره از جمعیت عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت و لغو آن نیازمند قطعنامه دیگری از طرف صادرکننده است و اکثر کشورهای عضو سازمان ملل حامی ملت فلسطین هستند نه آمریکا و اسرائیل؛ در نتیجه هر گونه تصمیمی از این دست به تصویب نخواهد رسید. ثالثا وخیم شدن شرایط و اوضاع پناهندگان فلسطینی، آنان را به سوی مقاومت به عنوان پاسخی به ظلم و ستم و محرومیت از ساده ترین نیازهای زندگی انسانی با عزت سوق خواهد داد و این همان چیزی است که دستگاه امنیتی اسرائیل آن را دریافت و به نتانیاهو درباره پیامدهای خطرناک اوضاع امنیتی در پی آن هشدار داد.

در پایان می توان گفت دولت ترامپ صهیونیست‌تر و افراطی‌تر از کابینه نتانیاهو است و اگر هیچ نگرانی درباره منافعش در منطقه نداشته باشد، دشمنی خود را با هر فلسطینی، عرب و مسلمانی دوچندان خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.