سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست علمی پژوهشی اخلاق و رسانه در قم مطرح شد؛

رسانه در دنیای امروز، نقشی تعیین کننده دارد/همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه آذر ماه برگزار می شود

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما گفت:نقش رسانه ها  در دنیای امروز یک نقش اساسی و تعیین کننده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ظرفیان،مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما  در نشست خبری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه عنوان کرد: نقش رسانه ها در ساحت اعتقادات، فرهنگ و اخلاق در دنیای امروز یک نقش اساسی و تعیین کننده است؛ هرچه جامعه قدم به جلو می‌گذارد، با نقش پذیری و ظرفیت‌های بالای رسانه بیشتر روبه رو می شویم ولی رسانه های دنیا پیش از این که بر مبانی الهی شکل بگیرند، بر مبانی سکولار و غیر الهی فعالیت می کنند.

وی افزود: اداره کل پژوهش ها بر اساس یک دغدغه اساسی در 24سال پیش تاسیس شد و همواره به عنوان حلقه رابط حوزه های علمیه و سازمان صداو سیما همواره دغدغه ساحت دین و رسانه را داشته و تلاش برای رسیدن به رسانه دینی و انقلاب اسلامی را دنبال کرده است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما بیان کرد: تاثیرگذاری روزافزون رسانه ها بر ساحت اخلاق در جامعه موجب شد تا به این مسئله توجه ویژه شود و از سال 96توجه به اخلاق در رسانه مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس همایش علمی و پژوهشی اخلاق و رسانه طراحی شد و تراز و رتبه علمی پژوهشی برای ین همایش اخذ شد و با همکاری 50مرکز دانشگاهی، حوزوی و رسانه ای مسیر خودش را دنبال می کند.

وی ادامه داد: کمتر همایشی است که بتواند دانشگاه های طراز اول کشور را دور هم جمع کند و تلفیق نهاد رسانه و حوزه و دانشگاه ایجاد کند، سازمان صداوسیما به عنوان بزرگترین سازمان رسانه ای در کشور با بیش از 150شبکه رادیویی و تلوزیونی بیشترین نیاز را به توجه حوزه اخلاق دارد و در این زمینه در دوقلمرو موضوع اخلاق و رسانه دنبال شده است

ظرفیان تصریح کرد: قلمرو اول، رسانه اخلاقی است و تبیین و بررسی و آسیب شناسی رسانه اخلاقی دنبال می‌شود، قلمرو دوم اخلاق رسانه ای است و به دنبال رسانه ای شدن اخلاق هستیم و اخلاق به طور فزاینده ای به رسانه وابسته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی در رسانه شاهد مواردی هستیم که چهارچوب اخلاقی در رسانه مورد توجه قرار نمی گیرد و این به دلیل روشن نبودن این موضوع است و نهادی که باید به روشن سازی و شفاف سازی است، اداره کل پژوهش های اسلامی صداو سیما است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تصریح کرد: چکیده مقالات توسط دبیرخانه مورد قبول واقع شده است و فراخوان به دانشگاه ها و حوزه های علمیه ارسال شده است و در استان قم و تهران فراگیر تر عمل کرده و مورد استقبال مخاطبان و صاحب نظران قرار گرفته است و تا7مهرماه مهلت ارسال چکیده مقالات است و تا پایان مهرماه مهلت دارند اصل مقالات را ارسال کنند.

وی افزود: همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه در هفتم و هشتم آذرماه برگزار می شود،هفتم در تهران افتتاحیه و هشتم در قم اختتامیه این همایش برگزار می شود، فرایند علمی همایش در دانشگاه ها شکل گرفته و در مهر و آبان نشست های علمی در این مراکز برگزار می شود.

ظرفیان در ادامه گفت:حوزه اخلاق و رسانه ورود علمی به آن کمتر شده است و تولید و توسعه دانش نظری در این عرصه از اهداف این همایش است، این همایش به دنبال رسیدن به مبانی علمی در حوزه اخلاق رسانه است، همچنین تدوین شاخص های اخلاق حرفه ای به طور خاص کمک می کند که بتوانیم شاخص ها را روشن و از ابهامات کم کنیم.

وی یک مزیت نسبی این همایش، همکاری و مشارکت شیبکه های رادیویی وتلوزیونی است، به دنبال رصد شبکه ها درحوزه اخلاق هستیم، اداره کل به عنوان مرکز بررسی برنامه ها از نظرگاه دینی و زاویه دید اخلاقی، کارنامه ارزشمندی دارد و برنامه های مختلف صدا و سیما نقد و بررسی می‌شود. این همایش می تواند به آسیب شناسی ساختارمند در حوزه برنامه های صدا و سیما کمک کند.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما عنوان کرد:اکنون با نقد جدی مردم نسبت به بعضی برنامه ها هستیم و مدیران باید از دیدگاه ها و نظرات ارزشمند صاحب نظران بهره مند شوند و این به عنوان یک فرصت برای رسانه ملی است؛ این همایش تنها به دنبال آسیب شناسی نیست و رسیدن به راهکار ها را مد نظر دارد و انتظار داریم یک راه نو و ایده های جدیدی را برای رسانه ملی ایجاد کند.

وی افزود:پژوهش های دینی رسانه ای هیچ تجربه قابل اتکایی در گذشته وجود نداشت و یک از دستاوردهای این مجموعه، رسیدن به یک سیاق بود و 800عنوان کتاب و تولیدهای الگویی انجام شده است و بخش بالایی از این آثار مورد استفاده صاحب نظران و برنامه سازان و مدیران سازمان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ش

برگزاری نشست خبری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه در قم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.