سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد؛

بودجه آموزش و پرورش نیازمند نگاه ویژه/ هویت اصلی دانشگاه فرهنگیان تربیت نیروی انسانی است

اولاد قباد با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و تأمین نیروی انسانی آن گفت: باید در فصل بودجه به این وزارتخانه توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوزدهمین اجلاس روسای دانشگاه فرهنگیان و مراکز تابعه با حضور سید محمد بطحایی و زیر آموزش و پرورش، حسین خنی‌فر رئیس دانشگاه فرهنگیان، سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه و فریده اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش مجلس امروز در پردیس نسیبه برگزار شد. در این مراسم اولاد قباد با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید دغدغه همه مسئولان دولت و مجلس باشد گفت‌: تا زمانی که آموزش و پروش دغدغه مجلس نباشد نمی‌توانیم زیرساخت‌های اصلی را برای رشد و توسعه پایدار فراهم کرد.

وی درباره طرح خرید خدمات آموزشی گفت: در برنامه ششم توسعه بندی در خصوص خرید خدمات آموزشی وجود داشت که 24 بند دیگر به آن اضافه شد.

بودجه آموزش و پرورش، اولویت دانشگاه ها

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: انتظار داریم بودجه آموزش و پرورش و ردیف دانشگاه فرهنگیان که مسئول تأمین نیروی انسانی حوزه نظام تعلیم و تربیت است، در اولویت سایر دانشگاه‌ها قرار گیرد.

اولاد قباد اظهار کرد: سال 96 بودجه، 36 هزار میلیارد تومان بود و این میزان در سال 97 به 42 هزار میلیارد رسید، اما با حدود 10 هزار میلیارد کسری بودجه روبرو شدیم، از این رو معتقدیم اگر می خواهیم آموزش و پروش در اولویت اول باشد باید در زمان بودجه توجه ای ویژه‌ به این وزارت خانه شود.

وی دانشگاه فرهنگیان را رکن اساسی در تربیت نیروی انسانی دانست و گفت: هویت اصلی مأموریت‌گرایی در تأمین و توانمندی سازی نیروی کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان محقق شود.

اولاد قبا با تاکید بر تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: نبود قانون کپی ‌رایت از دغدغه‌های اصلی است که باید مورد توجه دانشگاه‌های کشور قرار گیرد، اگر جایگاه دانشگاه فرهنگیان در حوزه پژوهش ارتقا پیدا کند، قطعا در سایر مسائل همچون محیط زیست، سلامت و پیشگیری از رفتارهای پر خطر در مدارس اثرگذار خواهد بود، موضوعاتی که برخی از آنها مانند مدیریت منابع آب در فراکسیون‌های مجلس هم مورد توجه قرار گرفته است.

اولاد قباد با اهمیت توجه به استعدادهای برتر در عرصه معلمی گفت: یکی از بندها در برنامه ششم توسعه جذب نیروی انسانی است، از این رو  سازمان اداری و استخدامی را موظف کردیم تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش را از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در دستور کار خود قرار دهد، اما متاسفانه مشکل تعیین و تکلیف معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات آموزشی را داریم.

اولاد قباد تصریح کرد: بسیاری از همکاران ما در آموزش و پرورش مدرک دکترا دارند‌ و طی گفتگو با معاون پارلمانی‌ وزارت علوم تصمیم گرفته شد در جذب نیروهای هیئت علمی از معلمان بهره‌ گرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به لزوم پیشگام بودن دانشجو معلمان در عرصه فناوری اطلاعات، گفت: دانشگاه فرهنگیان باید در توسعه فناوری اطلاعات و شیوه‌های نوین آموزشی اقداماتی بیشتر اقدام انجام دهد و تجربیاتی‌ را در اختیار دانش‌ آموزان قرار دهد تا از رفتارهای پر خطر دور شوند.

مهارت‌محوری جایگزین دانش محوری

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که معلمان مهارت‌محوری را جایگزین دانش محوری کنند و یکی از ضعف‌های اصلی که در دانشگاه بین صنعت و علم وجود دارد برطرف شود اکنون شاهد هستیم تا 500 هزار داوطلب تجربی‌ متقاضی ورود به رشته‌های پزشکی هستند با توجه به این شرایط باید برای دانش آموزان هدایت کننده‌های خوبی باشیم‌.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: دانشجو معلمان‌ باید محور تشکیلات فرهنگی باشند و فضایی سرشار از نشاط اجتماعی را رقم بزنند که یکی از عوامل تأثیرگذار در آن تفاهم‌نامه آموزش و پرورش با وزارت ورزش است که باید بر مبنای این تفاهم‌نامه دانشجو معلمان در دانشگاه و خوابگاه‌ با روحیه شادی رفتار کنند.

وی ادامه داد: شرایط معلمان هم نباید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان با توجه به معیشت و منزلت‌ آنها علاقه‌ای به حضور در این حرفه نداشته باشند.

اولاد قباد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سهم 30 درصدی بانوان در پست‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: حضور بانوان در دانشگاه فرهنگیان در پست‌های مدیریتی قابل تأمل و ارزشمند است همچنین اعتقاد داریم بر اساس اصول قانون اساسی زنان و مردان با هم برابرند و باید از توانمندی‌ها بر اساس موازین اسلامی بهره گرفته شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.