سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل صندوق بیمه‌ای سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی کشور:

صندوق بیمه‌ای فعالیت‌های معدنی تنهاترین بخش حاکمیتی حوزه معادن است

مدیر عامل صندوق بیمه‌ای سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش خصوصی حوزه معادن اعطا شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ؛ فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه‌ای سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی کشور در همایش بررسی مشکلات معدن داران منطقه تربت حیدریه گفت: صندوق بیمه‌ای سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی تنهاترین بخش حاکمیتی حوزه معادن است که فقط خدمات و تسهیلات خود را به بخش خصوصی ارائه می‌کند و طبق اساسنامه نمی‌تواند خدمات و تسهیلات به بخش‌های دولتی و نیمه دولتی و یا سایر نهاد‌ها نیز ارائه کند.

وی تصریح کرد: این صندوق علاوه بر پوشش ریسک سرمایه گذاری در بخش اکتشاف و استخراج معادن که تسهیلات را با کارمزد صفر درصد اعطا می‌کند، پروانه بهره برداری را در رهن صندوق بیمه قرار می‌دهد تا سرمایه گذار بخش خصوصی بدون وثیقه خاص و دغدغه مسائل بانکی بتواند تسهیلات خود را از بانک عامل دریافت کند.

دهقانی افزود: آورده اولیه این صندوق تنها ۱۰۰ میلیارد ریال بود که اکنون به هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال ارتقا یافته و ما نیز می‌توانیم تا ۷ برابر این آورده به سرمایه گذاران تسهیلات بدهیم.

وی تصریح کرد: این تسهیلات در قالب اعطای ۲۵۰۰ بیمه نامه در بخش اکتشاف، استخراج، و فرآوری به سرمایه گذاران بخش خصوص واگذار شده و امیدواریم با تزریق منابع از صندوق توسعه ملی در راستای توسعه اشتغال روستایی این آورده به بالای ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز برسد.

دهقانی افزود: با توجه به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد معادن کشور در حوزه‌های روستایی قرار گرفتند، توسعه اشتغال روستایی به توسعه معادن کمک شایانی می‌کند، لذا طبق رایزنی و تفاهم نامه‌ای که با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسیده بخش معدن در حوزه تسهیلات روستایی محق شناخته شده و سرمایه گذاران می‌توانند با نرخ ۴ درصد از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی کشور یکی دیگر از مشکلات این حوزه را مباحث کارشناسی برای اعطای تسهیلات عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد کارشناسان بانک توان کارشناسی و ارزیابی از طرح‌ها را ندارند لذا صندوق بیمه با ارائه مباحث کارشناسی طرح ها، ضمانت نامه صادر می‌کند و این ضمانت نامه می‌تواند برای اعطای تسهیلات در اختیار بانک قرار بگیرد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه هم در این همایش گفت: از مجموع ۵۴ واحد معدنی در این شهرستان ۲۵ معدن فعال، ۲۱ معدن غیر فعال و ۸ معدن دیگر نیز نیمه فعال هستند.

مهدی عباسپور ذخایر معدنی این شهرستان را ۱۰۰ میلیون تن عنوان کرد و افزود: این شهرستان ظرفیت‌های معدنی فراوانی از قبیل؛ طلا، مس، کرومیت، منگنز، کائولین و خاک‌های معدنی دیگر را دارد که با اشتغالزایی ۵۶۰ نفر سالانه حدود یک میلیون ۷۰۰ هزار تن استخراج می‌کند.
 
انتهای پیام//ج.ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.