سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدراعظم نوری خبر داد

تولید روزانه 107 تن پسماند پزشکی در پایتخت

عضو شورای شهر تهران گفت: روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید می‌شود که در این میان سهم شهر تهران 107 تن است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه چندین سال است که درد بی‌درمان پسماند پزشکی گریبان پایتخت را گرفته است، اظهار داشت: مراکز درمانی که روزانه محل رجوع هزاران بیمار هستند، اقدام به تولید ده‌ها تن زباله پزشکی می‌کنند که سرنوشت آن‌ها نامعلوم است و در دامان طبیعت رها می‌شوند و بر محیط زیست ضربه می‌زنند.

وی با اشاره به عدم ثبت اطلاعات توسط متولیان تولید زباله پزشکی گفت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان تولید پسماند پزشکی نداریم و بر اساس آمار تقریبی توسط کار گروه مدیریت پسماند تهران، روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تولید می‌شود که سهم تهران 107 تن است که از 7 هزار مرکز درمانی پسماند جمع‌آوری می‌شود.

صدر اعظم نوری با بیان اینکه ساماندهی اصولی در خصوص نحوه جمع‌آوری و حمل و نقل صحیح پسماند پزشکی امری ضروری است، تصریح کرد: در عمل وضع به گونه‌ای دیگر است و علی‌رغم ماهیت خطرناک زباله‌های بیمارستانی و امکان بروز فاجعه جبران ناپذیر انسانی، چالش‌های بی‌شماری وجود دارد.

وی با اشاره به قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 گفت: طبق این قانون صراحتا تکالیف دستگاه‌های تعیین شده، اما از آن سال تا کنون تفاوت محسوسی در دفع قانونی پسماند‌های بیمارستانی مشاهده نشده است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به ماده 7 قانون مدیریت پسماند گفت: مدیریت تمام پسماند‌های صنعتی و بیمارستانی بر عهده تولید‌کننده است و تنها در صورت تبدیل به حالت عادی، مدیریت آن به شهرداری واگذار می‌شود و بر اساس ماده 13 پخش و بازیافت آن‌ها در محیط ممنوع است.

صدراعظم نوری با اشاره به وجود تعارضات میان دستگاه‌ها تصریح کرد: این وضعیت زمینه‌ مناسبی را برای موج‌سواری قانون‌گریزان فراهم کرده است، به طوری که از 107 تن زباله تنها 78 تن آن هم فقط به تعداد 1553 مرکز از 7 هزار مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت می‌شود.

وی افزود: بقیه آن به دلیل عدم تعهد تولیدکنندگان در سطح شهر رها می‌شود.

عضو شورای شهر افزود: فاجعه آنجا دردناک‌تر است که سازمان محیط زیست تایید کننده بی‌خطرسازی پسماند‌های ویژه و تبدیل به پسماند عادی در تعداد محدودی از بیمارستان‌ها می‌شود.

صدر اعظم نوری افزود: شهرداری تهران برای اجرای وظایف خود با چالش مواجه است و در بحث تفکیک زباله و تبدیل زباله پزشکی به عادی با نقض آشکار قانون روبروست.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به عنوان ضامن سلامت جامعه و متولی مدیریت پسماند باید مسئولیت‌های خود را در امر بی‌خطر سازی زباله‌های پزشکی بپذیرد، گفت: از وزیر بهداشت می‌‌خواهم که به منظور الزام تمامی مراکز درمانی به رعایت دستورالعمل‌های موجود در زمینه پسماند، دستور لازم را ابلاغ کند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.