سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیصل مقداد: جامعه بین‌المللی باید از دولت سوریه حمایت کند

معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت همه کشور‌های جهان و سازمان‌های بین‌المللی باید در مبارزه علیه تروریسم به دولت سوریه و متحدانش کمک کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سوریه تصریح کرد یکی از اهداف اصلی آمریکا و سیاستمداران آن این است که تا جایی که امکان دارد بحران در سوریه به مدت طولانی ادامه داشته باشد، به همین دلیل آن‌ها نمی‌خواهند دولت سوریه به سوی ادلب پیشروی و آخرین پناهگاه ترویست‌ها را در این شهر پاکسازی کند.

وی ادامه داد: این سوال به صورت جدی مطرح است که آمریکا و هم پیمانانش از جبهه النصره چه می‌خواهند؟ دولت سوریه به سوی ادلب پیشروی خواهد کرد آنگونه که به سوی سایر مناطق سوریه پیشروی کرد تا امنیت و ثبات را به آن‌ها بازگرداند و به حضور سازمان‌های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش که بر اساس قطنامه‌های شورای امنیت به عنوان سازمان‌ها و نهاد‌های تروریستی شناخته شده اند پایان دهد و غیرنظامیانی را که توسط این گروه‌های تروریستی به گروگان گرفته شده‌اند آزاد کند. من بار دیگر تکرار می‌کنم جامعه بین المللی و استفان دی میستورا باید از دولت و ارتش دلاور سوریه حمایت کنند تا با هم از وجود این تروریست‌ها خلاص شویم. ما در چند روز گذشته به صورت روزانه و فشرده با سه تا چهار هیئت از سازمان ملل از جمله معاون امور بشردوستانه دبیر کل سازمان ملل و کمیسر عالی امور آوارگان و معاون برنامه توسعه جهانی دیدار داشتیم و در طول تمام این دیدار‌ها تأکید کردیم سازمان ملل باید در کنار دولت‌ها و حکومت‌های عضو این سازمان قرار گیرد نه در کنار سازمان‌های تروریستی و برای سازمان ملل عیب و عار است که از گروه‌های تروریستی حمایت کند و این اقدام با منشور سازمان ملل و اهدافی که این سازمان به خاطر آن تشکیل شده در تناقض است. من بار دیگر به برخی از کشور‌های غربی تأکید می‌کنم خطر داعش و به ویژه جبهه النصره از خطر نازیسم که در جریان جنگ جهانی دوم با آن جنگیدند کمتر نیست و همه طرف‌هایی که با نازی‌ها جنگیدند باید با خطر گروه‌های تروریستی نیز بجنگند. امکان ندارد ما حضور حتی یک تروریست را در خاک سوریه بپذیریم و در مبارزه با گروه‌های تروریستی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد هر چند این موضوع بسیار هزینه بردار باشد.

کشور‌های غربی باید به قوانین احترام بگذارند
فیصل مقداد در ادامه افزود: باید بگویم روند هراس افکنی اخیر علیه دولت سوریه بخشی از روند گمراه سازی و نفاق است که آمریکا و مزدورانش در منطقه و کشور‌های غربی در پیش گرفته اند. اما این هراس افکنی به خاطر چیست؟ ما به عنوان نمونه در نبرد مناطق جنوبی و حتی در نبرد غوطه شرقی تمام اقدامات بشر دوستانه از جمله گشودن دالان‌های امن را طبق قوانین حقوق بشری در مورد غیرنظامیان انجام دادیم. ما به اعضای گروه‌های تروریستی و خانواده‌های آن‌ها در مناطق جنوبی و غوطه که در مقابل دولت سوریه موضع گیری کرده بودند فرصت حل و فصل وضعیتشان را دادیم و هزاران نفر از آنان از این فرصت استفاده کردند و وارد نبردی نشدند که کشور‌های غربی در مورد وقوع آن هشدار می‌دادند و بر روی آن سرمایه گذاری کرده بودند. من در دیدار با هیئت‌های سازمان ملل به آنان گفتم چرا شما مانند طوطی اخبار و سخنان رسانه‌های غربی را تکرار می‌کنید در حالی که مسئول هستید و باید بر اساس این مسئولیت اقدام کنید. از این رو کشور‌های غربی باید به این قوانین احترام بگذارند و به ما کمک کنند، نه اینکه در مسیر برقراری امنیت و ثبات در منطقه ادلب که بیش از دو میلیون شهروند سوری در آن گرفتار گروه‌های تروریستی هستند، در مقابل دولت سوریه بایستند.

بسیاری از کشور‌های جهان از دولت سوریه حمایت می‌کنند
معاون وزیر خارجه سوریه درباره میزان توافق و هماهنگی بین کشور‌های ائتلاف مبارزه با تروریسم گفت: دولت سوریه با دوستان خود در ائتلاف مبارزه با تروریسم از جمله روسیه و جمهوری اسلامی ایران تفاهم کامل دارد. من به صراحت می‌گویم کشور‌های بسیاری از دولت سوریه حمایت می‌کنند، اما برخی از کشور‌ها جرأت می‌کنند مواضع خود را علیه تروریسم و کشور‌های غربی تغذیه کننده آن به صورت علنی اعلام کنند و برخی دیگر با توجه به شرایط انسانی و توسعه‌ای و نیازمندی هایشان نمی‌توانند موضع خود را به صورت واضح اعلام کنند، اما من تأکید میکنم بسیاری از کشور‌های جهان از دولت سوریه حمایت می‌کنند. ما در بسیاری از موارد حجم بالای آرا در حمایت از دولت سوریه را در برخی از سازمان‌های بین المللی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل یا سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی و شورای حقوق بشر اعلام نمی‌کنیم و بخش اندکی از این حمایت‌ها در اخبار منتشر می‌شود. هدف شرافتمندانه‌ای که محور مقاومت و ائتلاف ضد تروریسم به خاطر آن مبارزه می‌کند ایجاب می‌کند همه کشور‌های جهان به این ائتلاف ملحق شوند. باید به این نکته اشاره کنم برخی از کشور‌های همسایه سوریه که نمی‌خواهم اسمی از آن‌ها ذکر کنم باید بدانند اگر به مواضع خود ادامه دهند تروریسمی که زیرساخت‌ها را در سوریه نابود کرده و باعث قتل عام هزاران غیرنظامی سوری شده و حوزه رشد و توسعه سوریه را تحت تأثیر قرار داده است، دیر یا زود به این کشور‌ها نیز منتقل می‌شود. برخی از کشور‌های همسایه سوریه همچنان در این توهم به سر می‌برند که جنگ ظالمانه علیه دولت سوریه می‌تواند آن را از محقق ساختن اهدافش بازدارد. من در دیدار با یکی از سران کشور‌های منطقه به وضوح به وی اعلام کردم ما ترسی از آینده سوریه نداریم بلکه نگران آینده شما هستیم، زیرا ما در سوریه ثابت کرده ایم می‌توانیم یک و دو و سه یا ده سال مقاومت کنیم، ولی شما در طول ۲۴ ساعت از بین خواهید رفت.

فشار تررویست‌ها عاملی اصلی آوارگی مردم
مقداد در مورد موضوع بازگشت آوارگان سوری نیز گفت: از نخستین لحظات آغاز مشکل آوارگان و مهاجران سوری آشکار بود این موج آوارگی و پناهندگی به خاطر اعمال فشار گروه‌های تروریستی بر شهروندان است و حتی در پاره‌ای از اوقات قبل از آغاز نبرد در یک منطقه اردوگاه آوارگان در برخی از کشور‌های همسایه برپا می‌شد. هدف از این اقدام مخدوش کردن چهره دولت سوریه بود و آن‌ها به مردم وعده می‌دادند که چند ساعت یا چند روز و هفته از کشور خارج می‌شوند و سپس به اماکن زندگی خود باز می‌گردند. اما فشار تررویست‌ها عاملی اصلی آوارگی مردم بود و من به جرأت می‌توانم بگویم ۹۸ درصد این آوارگان به خاطر اعمال فشار گروه‌های تروریستی آواره شده اند و آن‌ها در کنار کشور و رهبری آن ایستاده اند. ما شاهد بودیم آوارگان سوری در لبنان در انتخابات سال ۲۰۱۴ به رئیس جمهور بشار اسد رأی دادند و به او اعتماد کردند. در اردن نیز همین موضوع تکرار شد با این اختلاف که حمایت آوارگان سوری در اردن از رئیس جمهور بشار اسد با سانسور سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد. اما نکته جالب اینجاست که از برگزاری انتخابات در کشور‌های غربی که مدعی دموکراسی هستند جلوگیری شد. من بار دیگر از طریق این تریبون اعلام می‌کنم از بازگشت همه فرزندان سوریه به وطن استقبال و برای حل مشکلات آنان تلاش می‌کنیم. ما در حال رایزنی با سفارت‌های سوریه در کشور‌های همسایه هستیم تا هنگامی که آوارگان وارد مرز لبنان و یا فرودگاه دمشق می‌شوند بدون هیچ گونه مشکلی به مناطق زندگی خود بازگردند. دولت سوریه وظیفه خود می‌داند برای آوارگانی که منزل مسکونی خود را از دست داده اند جای سکونت تدارک ببیند و خدمات عمومی و زیرساختی را به آنان ارائه دهد. ما شاهد هستیم کشور‌های اروپایی شرقی مانند جمهوری چک و مجارستان و بلغارستان با کشور‌های اروپای غربی در مورد پذیرش مهاجران اختلاف نظر شدیدی دارند و کشور‌های اروپای غربی به دلایل استعماری یا استفاده از توانایی‌های مهاجران از موج مهاجرت‌ها استقبال می‌کنند. توانایی و مهارت‌های آوارگان سوری مورد نیاز و خواست همه کشورهاست و کشور‌های اروپایی به دلایل انسانی از مهاجران استقبال نمی‌کنند بلکه می‌خواهند در مسیر توسعه از آنان استفاده کنند، از این رو بازگشت برخی از این مهاجران به وطن خود با مشکل مواجه شده است. ما از کشور‌هایی که آوارگان و مهاجران سوری در آنجا حضور دارند انتظار داریم در زمینه بازگشت آوارگان به دولت سوریه کمک کنند.

دولت سوریه نیازمند کمک‌های جامعه جهانی است
دولت سوریه پس از گذشت هشت سال از جنگ با گروه‌های تروریستی و به دلیل خسارت‌هایی که به دنبال حملات هوایی امریکا در مناطق مختلف سوریه به بار آمده است نیازمند کمک‌های جامعه جهانی است و ما نیازمندی خود را به این کمک‌ها انکار نمی‌کنیم، اما تأکید می‌کنیم با پذیرش هر گونه کمک‌های مشروط مخالف هستیم. به عنوان مثال کشور بولیوی طرحی را به ما ارائه داده است که امیدواریم سایر کشور‌ها نیز چنین طرح‌هایی ارائه دهند. این کشور اعلام کرده است ده میلیون دلار برای ساخت یک روستا یا شهرک مسکونی کوچک به دولت سوریه کمک می‌کند تا صد خانواده یا بیشتر که در لبنان آواره هستند بتوانند هنگام بازگشت به سوریه در آن زندگی کنند. آمریکا در مورد حقوق بشر و ادعای کشتار‌ها در سوریه بسیار دروغ می‌گوید چرا که بخش اعظم غیرنظامیانی که در سوریه کشته شده اند به دلیل اقدامات آمریکا بوده است. روز گذشته ناتو گزارش‌هایی منتشر کرد که از کشته شدن بیش از ۱۶۰۰ شهروند سوری توسط ائتلاف امریکایی خبر می‌دهد، این در حالی است که طبق آمار دولت سوریه و سازمان‌های حقوق بشری بیش از ۸۰۰۰ شهروند سوری در حملات هوایی ائتلاف آمریکایی کشته شده اند و شهر رقه به طور کامل نابود شده است. با این اوصاف آمریکا چگونه می‌تواند از حقوق بشر و انسانیت سخن بگوید در حالی که خود بویی از انسانیت نبرده است.

آمادگی سوریه برای پاسخ یه تهدیدات
فیصل مقداد در پایان سخنان خود خاطر نشان ساخت: اگر کشور‌های غربی تهدیدات اخیر خود را علیه دولت سوریه عملی کنند دولت سوریه برای پاسخ به آن آمادگی کامل دارد و زیر بار هیچ گونه تهدیدی نخواهد رفت. آن‌ها باید به این تهدیدات پایان دهند و اظهار شرمساری کنند چرا که سوریه با استناد به حقی که همه قوانین بین المللی آن را تضمین کرده‌اند، آماده دفاع از خود است.

انتهای پیام/

سخنان معاون وزیر امور خارجه سوریه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.