سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شعارزدگی،آفت جان فرش دستباف ملی/برندسازی در قالی ایرانی ناکام ماند

توسعه تبلیغات یکی از ابزارهای ضروری برای ایجاد بازارهای جدید در حوزه فرش دستباف ایرانی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طی سال های گذشته همیشه در بخش تبلیغات در بازارهای جدید برای فرش دستباف دچار مشکل بوده ایم  و هیچ گاه یک برنامه تبلیغاتی در نشریات و کاتالوگ های تخصصی و سایر ابزارهای رسانه ای همچون تلویزیون نداشته ایم. تنوع سازی در مقاصد صادراتی فرش ایران نیز موضوعی است که همیشه از آن غفلت کرده ایم و به جز چند بازار مشخص، هیچ گاه به دنبال کشف بازارهای جدیدی در این حوزه نبوده‌ایم.

به تازگی رییس سازمان توسعه تجارت با فعالان فرش دیدار داشت و در آنجا بر کاهش هزینه های مرتبط با مواد اولیه تولید فرش و نظارت بر کیفیت فرش های تولیدی با کمک اتحادیه و نیز آزادی بیشتر صادرکنندگان در امر صادرات و پیشگیری از ایجاد محدودیت و حل مشکلات ناشی از فرش های مرجوعی و مالیات تاکید کرد.

اهمیت کشف بازارهای جدید و تبلیغات در حوزه فرش دستباف

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نشستی با اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری باید به موضوع بازاریابی و تبلیغات فرش دستباف پرداخت و بازارهای جدیدی کشف کرد.

وی مشارکت دولت و فعالان اقتصادی در تهیه و اجرای طرح تبلیغاتی و توسعه ای صادرات فرش را ضروری توصیف کرد و گفت: می‌توان یک تا دو درصد از صادرکنندگان فرش دریافت کرد و معادل آن را نیز از سوی دولت تامین کنیم و در نهایت در قالب یک طرح در مجلس شورای اسلامی، منابع مالی مورد نیاز را برای تبلیغات فرش دستباف ایرانی فراهم آوریم.

خسروتاج در این نشست با اشاره به مسدود شدن بازار آمریکا روی فرش ایران طی دو هفته اخیر بیان کرد: نیاز امروز تبلیغات و بازاریابی برای فرش دستباف ایران است که با گشودن بازار‌های جدید به روی فرش دستباف ایرانی، نه تنها جبران نبود صادرات به بازار آمریکا خواهد شد، بلکه همانند سایر اقلام صادراتی می‌توانیم، شاهد رشد هنر صنعت فرش دستباف باشیم .

وی نشان فرش دستباف ایران را مزیت رقابتی این محصول در بازار جهانی و کمک به بازاریابی توصیف کرد و گفت: به هر میزان اتحادیه صادرکنندگان فرش حاضر باشد در این بخش با کمک اعضا برای تبلیغات هزینه کند، به همان اندازه نیز از منابع اختصاصی مجلس شورای اسلامی برای کمک به صادرات وزارتخانه کمک خواهد کرد .

این مقام مسئول ادامه داد: می‌توانیم با ارائه‌ی طرحی از مجلس شورای اسلامی بخواهیم که از محل یک درصد عوارض از صادرات فرش دستباف و مطابق همان مقدار منابع از جانب دولت، به تبلیغات فرش دستباف در سطح جهانی اختصاص یابد .

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پیش بینی ما این است که قیمت فرش دستباف در آیندۀ نزدیک افزایش یابد که می‌تواند برای بافندگان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و دست‌اندرکاران فرش دستباف مفید واقع شود، بنابراین باید بر روی اعتلای جایگاه فرش دستباف ایرانی کار کرد.

تبلیغات و فرهنگ سازی، مهم‌ترین عامل برای رونق صادرات فرش

در ادامه محمدرضا عابد، رئیس شرکت سهامی فرش ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد:  صادرات فرش به آمریکا از 15 مرداد ماه بر اثر تحریم متوقف شده است هرچند که قبل از آن در 4 ماه ابتدای نخست امسال 70 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در صادرات فرش به آمریکا داشتیم.

وی افزود: مهم‌ترین عامل برای رونق صادرات فرش، تبلیغات و فرهنگ سازی است و ملیت‌های امروز باید با کاربردهای فرش دستبافت آشنا شوند.

رئیس شرکت سهامی فرش ایران یادآوری کرد: در گذشته بودجه‌ای برای رشد صادرات فرش دستباف اختصاص داده شد اما به دلیل شرایط مختلف و مشکلات پیش آمده برنامه های پیش بینی شده به درستی اجرایی نشد.

عابد در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ ارز می‌تواند اثری بر رشد صادرات فرش دستباف داشته باشد، گفت: زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود مصرف کننده و خریدار خارجی تمایل کمتری برای خرید دارد، زیرا اعتماد آنها به دلیل عدم ثبات قیمت، کاسته خواهد شد.

وی افزود: هرچند که بعضی از صادرکنندگان فرش دستباف، قیمت‌های خود را بر اساس ریال محاسبه کرده و برای رقابت پذیری نرخ فرش‌های صادراتی را کاهش داده‌اند اما بیشتر صادرکنندگان فرش دستباف تصمیم گرفتند در قیمت فرش ثبات داشته و قیمت‌ها را تغییر ندهند.

رئیس شرکت سهامی فرش ایران یادآور شد: در کنار این عوامل باید توجه داشت که قیمت فرش دستباف به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگران،‌ 30 درصد بالا رفته است.

عابد در پایان تأکید کرد: مهم‌ترین فاکتور در اقتصاد پویا، ثبات قیمت‌هاست و هر چه قیمت‌ها ثابت باشد، تکلیف تجار و فعالان اقتصادی مشخص‌تر است.


بیشتر بخوانید: حذف فرش دستباف از سبد خرید مردم،آسیب زننده است


ورود به بازارهای جدید، تاثیر تحریم آمریکا را به حداقل می‌رساند

مجتبی فیض‌اللهی قائم مقام مرکز ملی فرش ایران در  گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  اظهار کرد: به تازگی در دولت قانونی به نام صندوق‌های مشوق‌های صادراتی تصویب شده که بر اساس آن هزار و 300 میلیارد تومان برای توسعه صادرات در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در صورتیکه بتوانیم برای صادرات فرش دست بافت از این میزان بودجه به اندازه خود بهره ببریم، می‌توانیم امیدوار باشیم که صادرات فرش در آینده شاهد رشد مثبتی خواهد بود.

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران تأکید کرد: در صورتیکه قانون مذکور عملیاتی شود، می‌تواند صادرات فرش را به نسبت بالایی افزایش دهد.

فیض‌اللهی تصریح کرد: با توجه به شروع تحریم‌ها توسط آمریکا می‌توانیم با بودجه‌های جدید در بازارهای سنتی و جدید ورود کرده و اثرات تحریم‌های آمریکا را به حداقل برسانیم.

وی در خاتمه کشورهای آمریکای لاتین، چین، روسیه و کشورهای آفریقایی را اهداف مناسبی برای صادرات فرش ایرانی دانست.

 صنعت فرش ایرانی، نیازمند به برندسازی

حمید کارگر،مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سابق مرکز ملی فرش ایران در  گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: امروز فرش دستباف نیازمند توجه بیش از پیش دولت و همت و اراده و پشتکار بخش خصوصی است.

وی افزود: ما در فضای شعارزده فعلی خیلی درمورد فرش دستباف حرف می زنیم اما در عمل، نهادهای حاکمیتی به فرش دستباف توجه کمی می‌کنند.

کارگر تاکید کرد: در مقام شعار گفته می شود که فرش دستباف به عنوان ایرانی ترین کالا می‌تواند در جهت عمل به اقتصادمقاومتی موثرترین نقش را ایفا کند اما در حقیقت کم ترین توجه به این حوزه می شود.

مشاور وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به ارزش افزوده بالای فرش بافی و ایجاد گسترده اشتغال در این رشته،گفت: برای اینکه بتوانیم به شعارها در حوزه فرش جامعه عمل بپوشانیم، باید هم در حوزه تولید و هم در حوزه تجارت و فروش برنامه ریزی دقیق و زمانبندی داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت تبلیغات برای فرش دستباف، تصریح کرد: در حوزه فرش نتوانستیم در حد جایگاه نام فرش ایرانی برندسازی کنیم و از ابزار مهمی به نام تبلیغات غافل شدیم.

کارگر تاکید کرد: مشوق های سازمان توسعه تجارت می‌تواند، به رونق تجارت فرش دستباف در کشور کمک موثری کند، هرچند که بخش خصوصی نباید چشم به راه کمک های دولتی باشد و باید تلاش خود را در این راستا مضاعف کند.

مشاور وزیر صنعت،معدن و تجارت در پایان  یادآوری کرد: هرچند که افزایش نرخ ارز می تواند در کوتاه مدت برای صادرات فرش مثیت ارزیابی شود اما در بلند مدت، ایجاد ناامنی موجود در فضای اقتصادی موجب ضررو زیان برای تجار کشور تلقی شود.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

 

برچسب ها: فرش ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.