سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متفکر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد؛

اجلاس آستانه گامی مهم در حل بحران سوریه و ثبات در منطقه

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه آثار مثبتی در حل بحران سوریه، نابودی داعش و افزایش امنیت منطقه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اجلاس آستانه از یک سال پیش با هدف برقراری آرامش و امنیت در سوریه و منطقه، بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، در کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکیه برگزار شده است؛همچنین  نشست آتی این اجلاس با محوریت  استان ادلب سوریه  16 شهریور در تبریز و ب برگزار شود.

حسین متفکر کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست آستانه اظهار کرد: آمریکا، اسرائیل و عربستان با حمایت از نیرو‌های تکفیری در سوریه این کشور را تبدیل به محلی برای نمایش قدرت و تامین منافع خود در منطقه خاورمیانه کرده‌اند. این دولت‌ها به دنبال کاهش نفوذ محور مقاومت در منطقه هستند تا از این راه علاوه‌بر حفظ و افزایش قدرت رژیم اشغالگر قدس، منافع اقتصادی خود را تامین کنند، که به همین دلیل سیاست‌های آن‌ها با مخالفت کشور‌هایی مانند ایران و روسیه قرار گرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه محور مذاکرات اجلاس آستانه، سوریه و حل بحران آن است، گفت: ایران، روسیه و ترکیه زمانی به طور جدی برای حل بحران سوریه پیش قدم شدند که نیرو‌های داعش و دیگر تروریست‌ها به طور کامل این کشور را تحت تسلط خود گرفته و شدیدترین جنایات انسانی را علیه مردم آن کشور انجام می‌دانند.

متفکر با بیان اینکه روسیه، ترکیه و به‌ویژه ایران به دعوت و درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور حاضر شده‌اند، تصریح کرد: این سه کشور تلاش کردند با برگزاری نشست‌هایی مانند آستانه و رایزنی درباره بحران سوریه برای حل آن راه‌کار‌های مناسبی ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های ایران، روسیه و ترکیه در نابودی داعش با دولت بشار اشد همخوانی دارد، خاطر نشان کرد: تهران، مسکو و آنکارا تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا با کاهش قدرت و در نهایت نابودی نیرو‌های تروریستی داعش، با آمریکا و همپیمانان منطقه‌ایی آنها مقابله  کرده و  نفوذ منطقه‌ای این گروههای تروریستی را از بین ببرند تا از این طریق امنیت و ثبات در کل منطقه برقرار شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در آغاز بحران سیاسی سوریه، دولت ترکیه مخالف حکومت قانونی بشار اسد بود، افزود: وقوع کودتا علیه حکومت اردوغان در ترکیه و مخالفت برخی از کشور‌های مهم منطقه با سیاست‌های این کشور در مخالفت با حکومت قانونی سوریه، زمینه‌های تغیر مواضع و رویکرد آنکارا  را فراهم کرد و این کشور با هماهنک کردن سیاست‌های خود با ایران و روسیه برای حل بحران سوریه تلاش کرد.

متفکر با اشاره به اینکه سومین دور از اجلاس آستانه درباره شهر ادلب سوریه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ادلب تنها شهر مهم باقی مانده تحت تسلط نیرو‌های داعشی است، همکاری و رایزنی سه کشور ایران، روسیه و ترکیه آثار مثبتی در حل بحران سوریه، حفظ دولت قانونی این کشور، نابودی داعش، افزایش ثبات و امنیت منطقه دارد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.