سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایزدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

منافع ملی نباید تحت تاثیر نگاه غرب گرایانه باشد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: در سیاست خارجی علاوه بر استفاده از همه فرصت ها و ایجاد تعادل،باید دقت کرد که منافع ملی مان متاثر از نگاه غرب گرایانه نباشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با انتقاد از رفتار نامناسب اروپا در مسائلی نظیر برجام و تحریم ها فرمودند:  باید با نگاه شک آلود به وعده های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا درگفت و گو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بعد از برجام زمانی که رئیس جمهور چین به ایران آمد، باید برخورد بهتری با وی می شد، افزود: آن زمان توهمی در دولت وجود داشت که تحریم ها قرار است برداشته شود و بهبود روابط بین تهران واشنگتن اتفاق بیفتد، و همین امر موجب شد تا به کشورهایی که در دوران تحریم ها به ما کمک کردند و سابقه ی بهتری هم داشتند بی توجهی شود. این مسائل باید اصلاح شود، زیرا به ما ثابت شده رابطه ایران و آمریکا درست نمی‌شود و رابطه‌ی ایران و اروپا هم متاثر از رابطه‌ی تهران-واشنگتن است.

وی افزود: باید  از همه ی فرصت ها در  سطوح مختلف استفاده کرد و به این وسیله در سیاست خارجی اعتدال ایجاد کنیم ، زیرا منافع ملی ما نباید متاثر از نگاه غرب گرایانه باشد. در واقع توجه داشته باشیم  که انتخاب های دیگری هم در حوزه ی سیاست خارجی داریم.

ایزدی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه مذاکرات با اروپایی ها ایراد ندارد، اما در زمینه برجام و اقتصاد نباید به آنها امید داشته باشیم، اظهار کرد: این بیانات بر اساس تجربه موجود از پرونده ی هسته ای ایران در 17الی 18 سال گذشته است؛ اروپایی ها در این سال ها هیچ گاه عملکرد خوبی در رابطه با موضوع هسته ای ایران نداشته اند ؛ حتی فرانسه زمان مذاکرات برجام ، مواقعی نقش پلیس بد را بازی کرد و برخی مواقع نسبت به آمریکا هم با ادبیات تندی صحبت می‌کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اظهارات وزیر خارجه فرانسه در رابطه با الزام  ایران برای مذاکرات غیر هسته ای، افزود: این اظهارات نشان می دهد که اروپا برخلاف اغلب اظهارتش در عمل و در رابطه با سیاست های خصمانه نسبت به ایران،  عملکرد صحیحی نداشته و با وجود منافعی که برجام برای اروپا داشته است و این اتحادیه هم در گفتار مثبت از آن یاد کرده ، اما در عمل نشان دادند که معطل ماندن و امید بستنن به آنها سیاست درستی نیست.

وی در ادامه با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با اروپا، افزود: بنده از نظرات مقام معظم رهبری اینطور متوجه می شوم که دغدغه ی ایشان داشتن عملکردی مثبت در حوزه سیاست خارجی و در نظر داشتن همه کشورها است؛ حتی رهبری  در مراسم سوگند رییس جمهور ، سه موضوع مهم را مطرح کردند که یکی از آنها داشتن فعالیت گسترده در زمینه ی سیاست خارجی است؛ همچنین فرموده اند که هرچند داشتن تعامل  با همه کشورها لازم است، اما نباید نگاه اروپا و غرب محور داشته باشیم. بنابراین به نظر من اروپایی ها با توجه به سابقه تاریخی که در پرونده هسته ای ایران دارند، باید به  این نکته  توجه کنند که تهران مذاکره را قطع نمی‌کند، اما دیپلمات های ما حافظه تاریخی  خوبی دارند.

ایزدی در پایان با اشاره به اینکه با توجه به سابقه ی تحصیلی و زندگی مسولین وزارت خارجه و قوه مقننه این ذهنیت وجود دارد که آنها غرب گرا هستند، خاطرنشان کرد: باید با اجرای صحیح بیانات رهبری مبنی بر اینکه نگاه سیاست خارجی باید گسترده باشد یعنی همانطور که به اروپا توجه می‌کنیم، به جاهای دیگر هم توجه کنیم و این ذهنیت را از بین ببریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.