سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد:

فدراسیون ها باید در مورد نتایج پاسخگو باشند/ مرز های جنسیتی در ورزش به لحاظ کمی و کیفی باید شکسته شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی عملکرد کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی عملکرد کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب شنبه 10 شهریورماه بود که با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در ابتدای برنامه گفت: برای اینکه بتوانیم عملکرد کاروان ورزشی کشور را بررسی کنیم، باید به یک مجموعه اقدامات توجه داشته باشیم. اقدامات زیادی در طول یک سال گذشته و با حداکثر ظرفیت ورزش کشور انجام شد؛ وزارت ورزش و شخص وزیر محترم با حداکثر توان، کمیته ملی المپیک، فدراسیون ها و دولت به عنوان پشتیبان و رسانه‌ها هم به عنوان ارکان اصلی این حرکت کمک کردند تا بتوانیم یک کاروان ورزشی را به مسابقات اعزام کنیم؛ می دانید که اعزام یک کاروان ۷۰۰ نفره چندان کار ساده ای نیست.

صالحی امیری با بیان اینکه تمام ظرفیت ورزش کشور در این رویداد به کار گرفته شد، افزود: اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه ای داشته باشیم، می‌بینیم که ظرفیت کشور مشخص است، باید از روسای قبلی کمیته ملی المپیک هم تشکر کنم. این کاروان محصول چهارسال تلاش است که امروز به نتیجه رسید و با ۲۰ طلا  به کار خود پایان داد، در مجموع تعداد مدال ها بیش از دوره قبل است که از ۵۷ مدال به ۶۲ مدال رسیده ایم.

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه جایگاه واقعی ما رده پنجم آسیا است، نه ششم اظهار کرد: پیش از شروع مسابقات هم هیچگاه در تحلیل های مان در ستاد عالی، جایگاه بالاتر از پنجم برای کشور پیش بینی نکرده بودیم و این تحلیل منطبق با ظرفیت کشور است. یک نکته روشن و ساده این است که نیمی از مدال های کشورهای چین، کره و ژاپن برای بانوانشان بوده است؛ ما در این دوره که دو برابر بیش از دوره قبل ورزشکار زن اعزام کردیم، ظرفیت مدال‌آوری بانوانمان را به ۲۲ درصد رساندیم و این نشان می دهد که ما باید همچنان در خصوص مدال های بانوان تلاش کنیم تا بتوانیم از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

نمره خیلی خوب به کاروان ورزشی کشور در جاکارتا می دهم

صالحی امیری با بیان اینکه هدف گذاری ما برای تصاحب مدال توسط بانوان، ۵۰ درصد کل مدال ها است افزود: ما باید حداکثر تا دو رویداد بعدی بتوانیم هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مرزهای جنسیتی را برداریم. بانوان ما تا اینجا که آمدند خوب درخشیدند، ولی می دانید که اگر امروز کاری را آغاز کنیم حتما ۴ تا ۸ سال آینده نتیجه آن را می بینیم.

وی در پاسخ به این سوال که به کاروان ورزشی کشور در بازی های آسیایی جاکارتا چه نمره‌ای می‌دهید گفت: من نمره خیلی خوب به کاروان ورزشی کشور می دهم، زیرا از نزدیک شاهد فعالیت ها و زحمات فدراسیون های مختلف ورزشی بودم. باید توجه کنیم که در این دوره به میزبان در چند حوزه امتیازات خاص داده شد؛ کشتی و ووشو با کاهش اوزان مواجه شدند؛ در بسیاری از رشته‌های رزمی به اندونزی امتیازاتی داده شد یا ازبکستان از وزن های سبک بوکس استفاده زیادی کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک در تشریح مراحل آماده سازی یک کاروان ورزشی اظهار کرد: برای اینکه یک کاروان ورزشی اعزام شود باید سه مرحله را پشت سر بگذاریم؛ مرحله قبل، حین و بعد از اعزام. برای مرحله قبل اعزام دو ستاد تشکیل دادیم. یک ستاد در کمیته ملی المپیک و در تعامل با فدراسیون ها و ستاد دیگر با حضور شخص وزیر بود که در آنجا تصمیم نهایی گرفته می‌شد که چه کسانی با چه ظرفیت ها و با چه دلایلی باید اعزام شوند؛ تک تک افرادی که اعزام شدند دارای پرونده و سابقه هستند و همه موارد با منطق و دلیل تصمیم گیری شد.

از تمام ظرفیت‌ کشور برای موفقیتِ کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی استفاده شد

صالحی امیری با بیان اینکه من می توانم شهادت بدهم که از تمام ظرفیت‌ کشور برای موفقیت کاروان ورزشی استفاده شد، گفت: آکادمی کمیته ملی المپیک کشور صد درصد ظرفیت خود را در اختیار فدراسیون ها قرار داد. یک مجموعه عظیمی از ورزش سراسر کشور، ادارات کل استان ها و سازمان های ورزشی جمع شدند و در اختیار فدراسیون ها قرار گرفتند تا بتوان یک کاروان ورزشی موفقی را به این مسابقات اعزام کرد.

وی با بیان اینکه نباید مطالبات ورزشی را به موضوع مدال‌آوری محدود کنیم اظهار کرد: ورزش برای نشاط و سلامتی جامعه است. مدال یک بستری برای شاد شدن جامعه است، اما موضوع فقط کسب مدال نیست. در جام جهانی دیدیم که علی رغم این که تیم ما از گروه خود صعود نکرد و شکست خورد مردم شاد شدند و از این منظر آنچه در جاکارتا اتفاق افتاد تنها مدال‌آوری نبود.

صالحی امیری در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا کیفیت و کمیت مدال‌های ما ارتقا یابد اظهار کرد: رویکرد ما در ورزش می‌تواند در دو سطح تعریف شود، رویکرد اول رویکردی احساسی بوده که رویکردی گلخانه ای است. ورزشکار را می‌آوریم آموزش‌های لازم را امروز به او می‌دهیم و فردا از او مدال می‌گیریم و با او خداحافظی می‌کنیم؛ اما رویکرد دوم رویکردی استراتژیک است، یعنی استعداد یابی از نونهالی به نوجوانی، جوانی و سپس بزرگسالی؛ آنچه امروز در حوزه ورزش کشور در حال شکل‌گیری است این است که ورزش در پهنه کشور گسترش پیدا کرده، بنابراین باید نگاه استراتژیک به مسئله ورزش داشت. خوشبختانه امروز نهال‌های ورزش کشور در حال جوانه زنی و رشد هستند.

حداقل ۴ مدال طلا را از ما گرفتند

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص کیفیت برگزاری بازی ها توسط میزبان گفت: باید بپذیریم که اندونزی یک کشور بزرگ اسلامی است و ما باید به عنوان یک کشور اسلامی با میزبان همکاری های لازم را داشته و در اصلاح نواقص کمک کنیم، اما به هر حال چند مشکل در این دوره از مسابقات وجود داشت، اول اینکه در این دوره بر خلاف ۱۷ دوره قبل که مسابقات تنها در یک شهر برگزار می‌شود برای اولین بار مسابقات آسیایی در چند شهر برگزار شد. هماهنگی این کاروان ورزشی در این دوره را باید در هفت شهر انجام می‌دادیم که این موضوع کار هماهنگی را بسیار سخت می کرد. مسئله دیگر دخالت در اوزان ورزشی بود. ورزش کشتی را از ۱۴ وزن به ۱۲ وزن یا تکواندو را از ۵ به ۴ وزن کاهش دادند؛ موضوع ناداوری واقعاً جدی بود. در چند مسابقه فینال ورزشکار ما امتیاز لازم را کسب کرده بود که با نا حق از آنها دریغ شد. بیان برخی از مشکلات حداقل در این برنامه مناسب نیست، ولی حداقل ۴ مدال طلا را از ما گرفتند.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه برنامه در گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد: کره جنوبی در این دوره از مسابقات قهرمان شد. اما تیم کره تیمی بود که همه بازیکنانش ۲۳ ساله بودند. ما بازی با کره را بردیم، زیرا تیم ما بازیکنانش زیر ۲۱ سال داشتند. به اعتقاد من تیم کشورمان قهرمان واقعی این دوره از مسابقات است؛ ما این تیم را برای المپیک ۲۰۲۰ آماده کرده بودیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه بنده در جاکارتا حضور داشتم و از نزدیک شاهد فعالیت‌های ستاد ها بودم گفت: گاهی برخی تصاویری که منعکس می‌شود واقع گرایانه نیست، همه همکارانم در آنجا ۲۴ ساعته فعالیت می‌کردند تا این رویداد را بتوانیم برگزار کنیم لذا، لحظه به لحظه ، ثانیه به ثانیه بر روی محاسبه و برنامه بود.

اولین جلسه ستاد عالی با حضور روسای فدراسیون‌ها چهارشنبه برگزار خواهد شد

وی با اشاره به اینکه الان جای قضاوت راجع به فوتبال نیست و کادرفنی باید پاسخگو باشد و بنده دفاع نمی کنم افزود: الان جای قضاوت نیست، کادر فنی باید در یک برنامه روشن و شفاف در رسانه ملی توضیح دهد که مبنای تصمیمات چه بوده است، اولین جلسه ستاد عالی با حضور روسای فدراسیون‌ها چهارشنبه برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه بعد از شنیدن دفاعیه کادرفنی قضاوت می‌کنیم، لذا اکنون محل قضاوت نیست خاطرنشان کرد: باید روسای فدراسیون‌ها و کادرفنی پاسخگو باشند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه به جز غیرت و غرور ملی در جامعه ورزشی چیزی ندیدیم، اظهار کرد: بنده هیچگونه کم‌کاری و تعلل را مشاهده نکردم، آرزوی همه رسیدن به سکوی قهرمانی است.

وی با بیان اینکه بازیکنان ما با شرایط سختی در حال تمرین بودند تا خودشان را به سکو برسانند، گفت: رقبا هم در این ماجرا جدی هستند به طوری که ازبکستان، قزاقستان، چین، کره و ژاپن سرمایه‌گذاری سنگینی کردند لذا، ۶ تا ۷ رقیب جدی در آسیا داریم که در بسیاری از رشته ها در رنک اول هستند.

کار کبدی، سنگ نوردی و واترپلو در جاکارتا بی نظیر بود

رئیس کمیته ملی المپیک اشاره به اینکه ما بر اساس ارزیابی قضاوت می‌کنیم افزود: کار کبدی، سنگ نوردی و واترپلو همه بی نظیر بود به طوری که ،در چند دهه گذشته در رویداد های آسیایی نداشتیم و باید آن را به فال نیک بگیریم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه نقاط قوت و ضعف ره توشه ای برای بازی المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود گفت: ما از عنوان برخورد استفاده نمی‌کنیم ،بلکه به دنبال اصلاح رویه ها هستیم تا نقاط ضعف را به فرصت تبدیل کنیم.

صالحی امیری افزود : ما دو هدف‌گذاری داریم، هدف اصلی برای المپیک ۲۰۲۰ و هدف گذاری مقدماتی بر روی بازی های المپیک ۲۰۱۸ بود ، سه دسته تقسیم بندی داریم، اول کسانی هستند که بسیار خوب درخشیدند، لذا تشویق و تقویت برای بازی های ۲۰۲۰ خواهند شد، دسته دوم کسانی هستند که عملکرد متوسطی داشتند، ارزیابی عملکرد و تقویت خواهند شد تا خودشان را به المپیک برساند و دسته سوم کسانی هستند که ضعیف بودند و تصحیح لازم مدیریتی گرفته خواهد شد تا بتوانند رویه‌های ضعیف خود را برای آینده اصلاح کنند.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه هر سال حداقل ۱۰ رویداد جهانی و آسیایی داریم اظهار کرد: قضاوت باید به صورت مستمر باشد، با یک رویداد فدراسیون ها را تحلیل نمی کنیم، بلکه باید رویدادها را در طی چهار سال تحلیل کنیم.

جاکارتا آخر دنیا نیست

وی با اشاره به اینکه عرصه ورزش عرصه انتقام و تخریب نیست، گفت: جاکارتا آخر دنیا نیست. باید به ملت بگوییم که هرسال رویدادهای جهانی و آسیایی داریم که باید برای آنها تلاش کنیم، امروزه جامعه ورزش دارای چهار رکن وزارت ورزش ،کمیته ملی المپیک، فدراسیون های ورزشی و رسانه است، در یک سال گذشته تلاش کردیم تا از حاشیه پردازی جلوگیری و با همدلی و همکاری به متن بپردازیم.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در جاکارتا صورت گرفت طبیعی بود و معجزه نیست افزود: ورزش ایران دائماً در عرصه جهانی و آسیایی می‌تواند بایستد، بازی های آسیایی عرصه ای برای محک است، باید ترس بازیکنان در اردوها بریزد.

عباس اورسجی رئیس فدراسیون کبدی در گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ۸ ماه است که با یک برنامه ریزی صحیح ، دقیق و علمی کار را شروع کرده ایم گفت: یکی از دلایل موفقیت تیم ملی در بازی های جاکارتا علمی کردن ورزش کبدی بود.

وی با بیان اینکه هندوستان ۸۰۰۰ باشگاه رسمی و غیررسمی کبدی دارد افزود : ما کاملا با بررسی دقیق، صحیح ،علمی و آنالیز قوی وارد عمل شدیم ، لذا تک‌تک ورزشکاران هندوستان را آنالیز کردیم. ما به سمت ساخت آکادمی ملی کبدی خواهیم رفت، امروزه ورزش بانوان یک پدیده اجتماعی اثرگذار است که باعث شادی و نشاط اجتماعی شده است.

زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک نیز با اشاره به اینکه ما جز ۸ تیم برتر آسیا شده ایم گفت: رقابت سختی داشتیم ولی موفق بودیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.