سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنادباشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجلاس آستانه موثرترین مذاکرات برای حل بحران سوریه است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:اجلاس آستانه موثرترین اجلاس برای حل بحران سوریه است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اجلاس آستانه از یک سال پیش با هدف برقراری آرامش و امنیت در سوریه و منطقه، بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، در کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکیه برگزار شده است؛ نشست آتی این اجلاس هم قرار است  16 شهریور در تبریز و با محوریت  استان ادلب سوریه برگزار شود.

جعفر قنادباشی در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست آستانه خاطر نشان کرد: نشست‌های آستانه برای نخستین بار در شهر آستانه قزاقستان، بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد؛ در این مذاکرات تلاش می شد زمینه‌ تحقق راه کارهای سیاسی  برای حل بحران سوریه فراهم شود. به عقیده من این نشست موفق ترین تلاش بین المللی بود که توانست بسیاری از موانع موجود بر سر راه برقراری آرامش در سوریه  را کنار بزند.

وی افزود: پیش تر شاهد نشست هایی در ژنو و وین بودیم که با حضور سازمان ملل، کشورهای غربی و برخی کشورهای مرتجع منطقه برگزار می‌شد. می توان گفت هیچ فایده ای هم نداشتند زیرا  در برخی مقاطع باعث می‌شد تا گروه های تکفیری و تروریستی در سوریه قدرتمند تر شوند؛ درحالی که نشست های آستانه با  اعلام نقاط کاهش تنش در سوریه، گام های بزرگی در حل بحران این کشور برداشت.

قنادباشی در رابطه با موفقیت  نشست های آستانه، تصریح کرد: به موازات این نشست ها شاهد  بودیم که ارتش سوریه موفق شد بسیاری از گروه های تروریستی را شکست داده و موفقیت های نظامی کسب کند که  این موضوع  به موفقیت هرچه بیشتر این مذاکرات کمک بسیاری کرد.

 کارشناس مسائل خاورمیانه درباره نتایج  اجلاس آستانه و دیدارهای سران سه کشور در حاشیه آن، گفت: این نشست ها نتایج حاشیه ای هم داشت که از آن جمله می توان به  نزدیک تر شدن مواضع ایران، ترکیه و روسیه اشاره کرد، علاوه براین به واسطه همین ملاقات ها و  رایزنی ها  تعاملات سه کشور  تاثیر گذار و مثبت تر از پیش شده اند و از همه مهمتر اینکه حضور آنکارا در این اجلاس‌ باعث شده است که طرفین در رابطه با واکنش نسبت به گروه های تروریستی سیاست های نزدیک تری در پیش بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: این 3 کشور از نشست های آستانه به نفع روابط دو جانبه و چند جانبه خود بهره برداری کرده و در حال حاضر هم ، تهران، مسگو و آنکارا برای  برقرار آرامش در سوریه تلاش می کنند و اگر قرار است قانون اساسی جدیدی در سوریه تدوین شود، مذاکرات روحانی،اردوغان و پوتین می تواند بستر لازم را برای آن بوجود آورد.

قنادباشی با اشاره به این موضوع که محوریت اجلاس آتی که در تبریز برگزار می‌شود شهر ادلب است، اظهار کرد: سوریه در سال‌های اخیر موفق شد با هم پیمانان خود گروه های تکفیری را در بسیاری از مناطق سوریه شکست دهد، اما با شکست آنها در هر منطقه بقایاشان به استان ادلب منتقل می شود و در واقع این استان تنها منطقه سوریه است که گروه های تروریستی در آن مستقر، متمرکز و فعال هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با این سوال که چرا ادلب محور گفت‌وگو های آتی در تبریز است، عنوان کرد: دولت دمشق تلاش می کند تا با آزادسازی ادلب آخرین سنگرهای تروریست ها را هم فتح کرده و  جایی برای آنان در سوریه باقی نگذارد؛ نخستین مراحل آزاد سازی ادلب آغاز شده و این عملیات فعال ترین جبهه برای برخورد با تروریست ها در ادلب است؛ دلیل دیگر محویت ادلب در این نشست هم اتخاذ تدابیری برای مقابله با حضور طرف های ثالث مانند انگلستان و فرانسه است  که سعی در جلوگیری از عملیات آزادسازی در این منطقه دارند .

وی در پایان با اشاره به اینکه هر سه کشور حاضر در اجلاس آستانه  از طرف آمریکا تحریم هستند و این وجه تشابه آنهاست، افزود: ایران، روسیه و ترکیه به دلیل سعی در حل منازعات سوریه، مورد خشم غرب بوده و مواضع واحد آنها چندان یه مذاق آنها خوش نمی آید.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: روسیه ، آستانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.