سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

تک شیفته بودن، آمار بازماندگان تحصیلی را افزایش داده است/ تنوع مدارس ویژه کودکان کار، برچسب زدن به آن‌ها تلقی می‌شود

میرزاده گفت: وجود مدارس متنوع ویژه کودکان کار اقدام صحیحی نیست و به منزله برچسب زدن به این کودکان تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های مربوط به کودکان کار، اظهار کرد: آمارهای متعددی از تعداد کودکان کار مطرح می‌شود، اما این آمارها مورد توافق نهادها نیست و آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد.

وی ادامه داد: به دلیل موازی کاری دستگاه‌های مختلف بودجه لازم که به این امر اختصاص می‌یابد از بین می رود و آمارهای ضد و نقیضی به دست می‌آوریم.

میرزاده تصریح کرد: دولت موظف به ایجاد آموزش رایگان برای جامعه است، اما برای کودکان کار بازماندگی از تحصیل و موانع قانونی عاملی است تا از این فرصت استفاده نکنند.

وی افزود: علاوه بر کودکان کار موضوع کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست هم مطرح است، همچنین افرادی که فاقد شناسنامه هستند و این مشکل باید از طریق ثبت احوال برطرف شود تا کودکان امکان تحصیل در مدارس را پیدا کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به علل اصلی بازماندگی از تحصیل برای کودکان کار، گفت: تک شیفته بودن مدارس که سال‌ها پیش اجرا می‌شد به بازماندگی از تحصیل را تقویت می‌کرد، اما مدارس دوشیفته امکان تحصیل را برای کودکان کار فراهم می‌کند، البته نباید کودکان کار را با کودکانی که در اوقات فراغت به همراه خانواده کار می‌کنند اشتباه گرفت، چرا که گروه دوم اقدام مثبتی انجام می‌دهند و باعث موفقیت آنها در آینده خواهد شد.

تنوع مدارس برای کودکان کار آسیب زننده است

میرزاده درباره تنوع مدارس و ایجاد فضاهای ویژه کودکان کار، گفت: این کودکان به اندازه کافی برچسب‌های مختلفی دارند و اگر مدرسه‌ای هم ویژه این کودکان فعالیت کند خطرناک بوده، چرا که در آینده می‌گویند این کودکان در مدارس کار درس خوانده‌اند، بنابراین باید شرایطی فراهم شود که این دانش آموزان در کنار سایر همسالان خود تحصیل کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مدارس متعدد و متنوعی در کشور داریم که باید از این تنوع کاسته شود، جز آنکه در روستاهای دورافتاده مدارس شبانه‌روزی داشته باشیم که دانش آموزان از تحصیل باز نمانند.

میرزاده با اشاره به اینکه ایجاد مدارس خاص برچسب زدن به دانش آموزان محصل در آن مدارس محسوب می‌شود، اظهار کرد: تعلیم و تربیت موضوعی تخصصی است و باید معلم در شرایطی به دور ز جداسازی‌ها آمادگی لازم را برای تحصیل و تربیت دانش آموزان فراهم کند که کودکان کار هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی یادآوری کرد: سازمان برنامه و بودجه باید ساز و کاری برای سرشماری واقعی از کودکان کار داشته باشد؛ همچنین پنج سال یک‌بار در برنامه‌های توسعه‌ای برنامه‌ای برای این کودکان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.