سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردوغان: همکاری برای رهایی تجارت بین‌المللی از حاکمیت دلار ضروریست

رجب طیب اردوغان در آستانه دیدار رسمی از قرقیزستان در مقاله‌ای نوشت باید با همکاری موثر اراده برای پایان دادن به حاکمیت دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی را نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه، رجب طیب اردوغان در آستانه دیدار رسمی از قرقیزستان در مقاله‌ای در روزنامه «ارکین تو» چاپ قرقیزستان نوشت: «باید با همکاری موثر اراده خود را برای پایان دادن به حاکمیت دلار آمریکا در تجارت بین المللی نشان دهیم».

اردوغان در این مقاله که با عنوان "پیوند‌های چند جانبه را با سرزمین پدری قرقیزستان تقویت می‌کنیم" منتشر شد نوشت: «سورن بای جینباکف، رئیس جمهور قرقیزستان یکی از اولین سفر‌های خارجی خود را پس از برعهده گرفتن مقام ریاست جمهوری کشورش به ترکیه انجام داد. ما در آنکارا درباره بسیاری از موضوعات از سیاست گرفته تا اقتصاد گفتگو‌های فراگیر و مفیدی انجام دادیم».

رئیس جمهور ترکیه با ابراز خشنودی از برگزاری نشست شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور و ششمین نشست کشور‌های ترک زبان در قرقیزستان افزود: «قرقیزستان برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد. ترکیه نخستین کشوری است که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت. دو کشور همکاری‌های خود را در بخش‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و بسیاری از زمینه‌ها گسترش داده اند. همکاری‌های موثر و مستحکم میان دو کشور در سازمان‌های مهم و موثری مانند سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری‌های اقتصادی نیز ادامه دارد. برگزاری ششمین نشست سران کشور‌های ترک زبان به میزبانی قرقیزستان پیام مهمی به جهان است».

وی تاکید کرد نقطه ثقل اقتصاد جهانی دچار تغییرات اساسی شده و اهمیت آسیای مرکزی با جمعیت ۷۰ میلیونی و درآمد ناخالص داخلی ۳۵۰ میلیارد دلاری به تدریج در حال افزایش است.

اردوغان نوشت: «در دوره کنونی که ما گام‌های راهبردی را برای رهایی تجارت بین المللی از حاکمیت دلار طراحی کرده ایم باید با همکاری‌های موثر اراده خود را در این زمینه نشان دهیم. اطمینان داریم، طرح تجارت با پول ملی که با برخی کشور‌ها اجرا می‌کنیم، میان ترکیه و قرقیزستان نیز نتایج مفیدی خواهد داشت».

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.