سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واژه غدیر به چه معنایی است؟

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین میرلوحی سخنران و کارشناس مسائل دینی درباره معنا و مفهوم «غدیر» توضیح داد.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛«غدیر» در زبان عربی به معنی گودال است.«خم» نام محلی نزدیك منطقة «جحفه» است كه در آن روزگار چشمه‌ای روان و درختانی كهنسال داشت. به دلیل موقعیت سوق الجیشی «غدیر خم» حاجیان شهرها و سرزمین‌های مختلف عربستان پس از انجام مناسك حج و هنگام بازگشت به شهر و دیارشان در این منطقه از هم جدا می شدند. آنچه نام این محل را در تاریخ اسلام مهم و به یادماندنی كرده است به سال دهم هجری و تصمیم پیامبر اسلام (ص) برای زیارت خانه خدا و به جا آوردن مراسم حج و اعلام ایشان مبنی بر اینكه امسال آخرین حج ایشان خواهد بود، برمی‌گردد از این رو مردم شهرها و مناطق مختلف عربستان به وسیله قاصدانی از این امر مطلع شدند.

نیم روزهیجدهم ذی الحجه بود كه ناگهان پیك وحی بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد و از جانب خدا پیام آورده كه: «ای رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نكنی رسالت او را ابلاغ نكرده ای و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد كرد» پیامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بیابان بی آب و در زیر آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبری از جهاز شتران برای پیامبر ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روی به مردم كردند. ابتدا خدای را سپاس فرموده و از بدی های نفس اماره به او پناه جست و فرمود: ای مردم به زودی من از میان شما رخت بر می‌بندم، آنگاه می‌افزاید چه كسی بر مومنین در ارزیابی مصلحت هاو شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است که همه یك سخن می‌گویند خدا و پیامبر داناترند.

رسول گرامی‌می‌فرماید: آیا من به شما از خودتان اولی و سزاوارتر نیستم و همگان یك صدا جواب می‌دهند كه چرا چنین است آنگاه فرمود: من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم یكی ثقل اكبر كه كتاب خداست و دیگری ثقل اصغر كه اهل بیت من هستند. مردم، بر آنان پیشی نگیرید و از آنان عقب نمانید. آنگاه دست علی (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد كه همگان او را در كنار رسول خدا دیدند و شناختند. سپس فرمود: خداوند مولای من و من مولای مومنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم.ای مردم هر كس كه من مولا و رهبر اویم این علی هم مولا و رهبر اوست و این جمله را سه بار تكرار كرد و چنین ادامه داد: پروردگارا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدایا علی را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند. هنوز اجتماع به حال خود باقی بود كه دوباره آهنگ روح بخش وحی گوش جان محمد صلی الله علیه و آله را نواخت كه:‌ «امروز دینتان را برایتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پایان رساندم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم» و بدین سان علی (ع) از جانب خداوند برای جانشینی پیامبر (ص) برگزیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین میرلوحی سخنران و کارشناس مسائل دینی – قرآنی در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درباره معنا و مفهوم «غدیر» گفت: واژه غدیر در زبان عرب به معنی برکه است، یعنی مقدار آبی که در یک سرزمین خشک پیدا می شود اما به شکل معمول واژه «غدیر» به آخرین سفر حج پیامبر اکرم(ص) در دهم هجری تلقی می شود.

حجة الوداع آخرین باری بود که رسول خدا (ص) به حج رفتند و در مسیر برگشت بنا به وحی و دستور الهی خداوند، ایشان از همه کاروانها خواستند تا در غدیرخم جمع شوند و پیام الهی، ولایتمداری امام علی (ع) را به همگان ابلاغ کنند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مهم در واقعه غدیرخم این است که در طول رسالت پیامبر (ص) این اولین باری نبود که ایشان حضرت علی بن ابیطالب (ع) را به عنوان ولی و سرپرست مسلمانان انتخاب می کردند، بلکه واقعه غدیر رسمی‌ترین شکل ممکن اعلام ولایت امیرالمومنین (ع) بر مسلمانان بود. در همین راستا به دلیل اهمیت ویژه‌ای که ولایتمداری داشت، سه روز در غدیر مستقر بودند و از همه اهل کاروان ها بیعت گرفتند.

این سخنران و کارشناس مسائل دینی – قرآنی در پاسخ به یکی از شبهات غدیرخم بیان کرد: بنا به اشتباه رایجی که وجود دارد، تصورات بر این است که پیامبر اکرم (ص) با آیه «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» مولا را با معنی دوست بیان کرده‌است اما مولا معنای سرپرست و ولی را می دهد. همچنین در خطبه غدیر پیامبر اکرم (ص) چهل بار امام علی (ع) را به عنوان ولی و جانشین خود معرفی کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی در پایان گفت: بسیاری از مطالب وجود دارد که چرا پس از این همه معجزه، هنوز ولایت امیرالمونین (ع) برای برخی‌ها روشن نیست، باید گفت که بعد از اعلام ولایت امام علی (ع)، یکی از حجاج بلند خطاب به پیامبر (ص) گفت: «اگر این حرف از خودت است، ما آن را قبول نداریم. و اگر از جانب خداست از خدا می خواهم که عذابی نازل شود و من را نابود کند. همان لحظه از آسمان یکی از پرنده‌های ابابیل سنگی را بر سر او فرود آورد و به درک واصل شد. این پنجره‌های روشن برای اثبات ولایت امام علی (ع) جای تعجب را را باز نگه می دارد که چرا هنوز عده‌ای در دریای ولایت و محبت علی (ع) آغشته نشده اند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
خدا خیرتون بده
النا قربانی
۱۶:۰۹ ۰۳ دی ۱۳۹۹
خوب بود
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
خیلی عالی بود