وی در ادامه گفت: رشتههایی مثل مشاوره و روانشناسی رشتههای اتاق محور هستند، یعنی مراجعهکننده سراغ آنها میآید اما کار مددکار اجتماعی اینگونه نیست و اغلب خود به سراغ خانوادهها و جامعه میرود، همچنین تمرکز مشاوره و روانشناسی بیشتر روی فرد و روابط درون فردی است اما مددکاری اجتماعی به طور همزمان به فرد و محیط اطراف او توجه دارد و مورد بررسی قرار میدهد.
رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت درخصوص نقش مددکاران اجتماعی در جامعه بیان کرد: مددکاران اجتماعی به آن صورت که در فیلم ها نمایش می دهند که در مراکز درمانی و بیمارستان درگیر حمایتهای اقتصادی مشغولاند نیست و نکته دیگر اینکه کار مددکار اجتماعی فقط در مراکز درمانی نیست و بیشتر در جامعه هستند برای مثال وقتی به یک مددکار اجتماعی چند تصادف در اورژانس ارجاع میشود بررسی میکند که مراجعان بیشتر برای کدام محلات و گروه خاص هستند و به دنبال حل ریشه مشکل میروند.
وی افزود: از اوایل دهه 80 طرحی در غالب اورژانس اجتماعی برپایه فعالیت مددکاری به صورت گسترده شروع و طی سالهای گذشته تکمیل شد، اورژانس اجتماعی شامل 4 بخش سیار، خط تلفن 123، بخش مراکز مداخله و بخش پایگاه خدمات اجتماعی است که در حال حاضر پایگاه خدمات اجتماعی فعالیتی ندارد.
جوادی در ادامه گفت: در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مددکاران در سراسر دنیا نقش اساسی را دارند و در کنترل و کاهش آسیبها و ارتقای عملکرد خانواده و سلامت اجتماعی حضور پر رنگی دارند.
مشاور و رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت در مورد حضور مددکاران اجتماعی در مدارس گفت: در کشورهای توسعه یافته در مقطع راهنمایی و دبیرستان مددکاران اجتماعی را به کار میگیرند و بیشترین آمار اشتغال مددکاران اجتماعی آمریکایی، در مدارس است،
وی در پایان گفت: در ایران بین 20 تا 25 درصد دانشآموزان در مقطع دبیرستان ترک تحصیل میکنند که بسیاری از آنان در آینده دچار مشکل میشوند در اینجا حضور مددکار اجتماعی در مدرسه پررنگ می شود و میتواند بسیاری از مشکلات آنها پیگیری کند و مانع ترک تحصیل شود.
انتهای پیام /