سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاووش اوغلو: آنکارا برای پاسخ به تهدیدات واشنگتن تردید نخواهد کرد

وزیر خارجه ترکیه ضمن تاکید بر خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، از واشنگتن خواست به استفاده از زبان تهدید در مقابل آنکارا پایان دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری راشاتودی، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا نشان داده است این کشور تسلیم خواسته‌های آمریکا برای پایان دادن به خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 نخواهد شد و از واشنگتن خواست به استفاده از زبان تهدید پایان دهد.

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا همچنان برخواست خود برای تهیه دو سامانه دفاع موشکی زمین به هوای اس-400 روسیه، که اولین  آن قرار است سال آینده تحویل داده شود، پابرجاست. چاووش اوغلو خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 را یک حق برای کشورش دانست و خاطرنشان کرد آنکارا پیشتر به دنبال خرید سامانه‌های موشکی پاتریوت ساخت آمریکا بود اما واشنگتن نتوانست هیچ تضمینی ارائه دهد که این توافق به تصویب قانونگذاران این کشور خواهد رسید.

وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی خبری در لیتوانی اعلام کرد: ما باید از حریم هوایی خود محافظت کنیم. این یک الزام برای ماست. آنها باید متوجه این مسئله باشند. آیا آمریکا نمی‌تواند برای فروش پاتریوت به ما تضمین بدهد؟ چاووش اوغلو به واشنگتن یادآور شد کشورش خود یکی از تامین‌کننده‌های لوازم جنگنده اف-35 است و از این کشور خواست زبان تهدید را کنار بگذارد. وزیر خارجه ترکیه هشدار داد اگر واشنگتن به تهدید آنکارا ادامه دهد، ترکیه برای تلافی تردید نخواهد کرد. اگر آنها می‌گویند همانند فیلم‌های کابویی، هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند، جواب این کار را خواهند گرفت.

پس از امتناع آنکارا از لغو قرارداد خرید اس- 400 روسیه، واشنگتن تحویل جنگنده‌های اف-35 خود به ترکیه را متوقف کرد و امیدوار است بدین روش آنکارا را مجبور به خروج از قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 نماید. این موضوع افزایش تنش‌ها در میان این دو متحد عضو ناتو را به همراه داشت. همچنین روابط دو کشور بر سر مسئله آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی در بازداشت ترکیه دچار تنش بیشتر شده است. ترکیه برانسون را متهم به اقدام تروریستی و جاسوسی در این کشور در جریان کودتای نافرجام سال 2016 می‌داند. پیشتر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا درباره خرید سامانه‌های دفاع ضدهوایی و ضدموشکی ترکیه ابراز نگرانی کرده بود.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند روز دوشنبه هئیتی به نمایندگی از کنگره آمریکا به منظور متقاعد کردن ترکیه برای لغو قرارداد خرید سامانه دفاعی اس-400 به عنوان تضمینی برای تحویل جنگنده اف-35 وارد آنکارا شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.