سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تحرکات سازمان یافته برای بازگشت امضا‌های طلایی به بازار پتروشیمی خنثی می شود

گرمابی گفت: خبر‌هایی در خصوص تلاش عده‌ای برای بازگشت امضا‌های طلایی و حواله‌ای شدن سیستم معاملات پتروشیمی به گوش می‌رسد که به طور یقین کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای جلوگیری از این امر ورود خواهد کرد.

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: استفاده از روش‌های منسوخ شده برای تنظیم بازار‌ها باعث شده است تا دولت نتواند برای تعادل بازار کالا قدم‌های مثبت و منظمی بردارد. در این شرایط عده‌ای نیز قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و به بهانه‌های مختلف زمینه غیر شفاف شدن مبادلات با نیت سود‌های شخصی را فراهم کنند.

این نماینده مجلس، با تاکید براینکه مجلس و دولت تحت هیچ شرایطی به خروج معاملات پتروشیمی‌ها از بورس کالا که برخی همچنان برای تحقق آن تلاش می‌کنند، تن نخواهد داد، افزود: با توجه به نزدیکی تحریم ها، همه باید برای سربلندی اقتصاد کشور کمک کنیم، اما متاسفانه افرادی در تلاش هستند تا به زیان منافع ملی و به بهانه‌هایی همچون تامین ارز، تامین مواد اولیه و ... شاهراه دلالی و رانت را باز کنند که با مدیریت صحیح و هوشیاری مسوولان این افراد به نیت خود نخواهند رسید.


بیشتربخوانید: جابجایی مسافران دریایی در هرمزگان به مرز ۷ میلیون نفر رسید 


گرمابی، با بیان اینکه شفافیت معاملات بازار سرمایه و بورس کالا به نفع صنایع و نظام اقتصادی کشور است، گفت: بورس کالا یک فضای رقابتی و شفاف را در اختیار عرضه کنندگان و مصرف کنندگان قرار می‌دهد چرا که بورس کالا تنها مکانی است که می‌توان در آن روند معاملات و قیمت محصولات را رصد کرد و هر لغزشی از سوی پتروشیمی‌ها یا مصرف کنندگان در روند عرضه و تقاضا قابل مشاهده و پیگیری است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تامین نیاز صنایع پایین دستی از بورس کالا به مراتب سهل‌تر و اصولی‌تر انجام می‌شود در شرایطی که اگر بورس وجود نداشته باشد قیمت‌های متفاوت و رفتار‌های سلیقه‌ای صنایع بالادست آغاز می‌شود و تولید مستقیما ضربه می‌خورد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بار دیگر بر لزوم شفافیت معاملات کالا‌ها تاکید کرد و گفت: اگر محصولات پتروشیمی از بورس کالا خارج شود دیگر نمی‌توان بر معاملات آن کنترل و نظارت‌های دقیق انجام داد و به طور یقین شاهد به وجود آمدن رانت‌ها و فساد‌های کلان و سازمان یافته در این صنعت خواهیم بود.

وی، با بیان اینکه ارائه محصولات در بازار آزاد، باز گذاشتن مسیر دلالی است تصریح کرد: ارائه محصولات پتروشیمی در بازار آزاد بدون شک قیمت محصولات را افزایش می‌دهد و آن زمان ابزاری برای تنظیم بازار در اختیار نخواهیم داشت.

گرمابی در پایان با بیان اینکه اگر مشکلی در روند معاملات بورس کالا وجود دارد، باید در خود بورس و با همفکری فعالان صنعت برطرف شود، افزود: اگر بر خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا اصرار شود به طور یقین کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای جلوگیری از این امر ورود خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارائه محصولات پتروشیمی در بازار آزادقیمت محصولات را افزایش می‌دهد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.