سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اطلس گیاهان دارویی استان بوشهر تکمیل می‌شود

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در برنامه‌ریزی گفت: با پایان گرفتن پژوهش‌ها در دو منطقه استان، اطلس اتنوفارماکولوژی گیاهان دارویی استان بوشهر کامل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر حسین دارابی در جلسه توسعه و ترویج استفاده، بهره‌برداری و فن‌آوری از گیاهان دارویی معطر و بهداشتی، افزود: بحث در خصوص گیاهان دارویی، طب سنتی، طب اسلامی و طب ایرانی به حضور افراد با چندین تخصص نیاز دارد و اتنوفارماکولوژی فرصتی بی همتا را برای همکاری میان رشته‌ای بین پژوهشگران گیاهشناسی، فارماکولوژی، سم شناسی، شیمی، آنتروپولوژی و جامعه شناسی فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به انجام پایان‌نامه‌ها و مطالعاتی درزمینه گیاهان دارویی دردانشگاه علوم پزشکی بوشهرو دیگرسازمان‌ها، بیان کرد: تکمیل اطلس اتنوفارماکولوژی گیاهان دارویی استان بوشهر بسیار کارآمد خواهد بود، زیرا این اطلاعات می‌تواند در پژوهش‌های بعدی بسیار کمک‌کننده باشد.

دارابی تصریح کرد: یکی از کار‌هایی که در زمینه پژوهش گیاهان دارویی انجام‌شده کاشت مجموعه‌ای از دارو‌های گیاهی در پردیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر زیر نظر پروفسور ایرج نبی‌پور است که کاری بسیار ارزشمند است.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیزگفت: نمایشگاه گیاهان دارویی باهدف آشنایی مردم با این گیاهان آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد و ازآنجایی‌که تحقیقات و پژوهش‌های مفیدی در این دانشگاه انجام‌شده است می‌توانیم در آن حضور یابیم.

دکتر حیدر عزیز نژاد افزود: اگر فردی ادعا کند محصولی گیاهی برای درمان بیماری‌ها داشته و بخواهد آن را به تولید برساند باید به معاونت غذا و داروی آن استان مراجعه و مراحلی را طی کند که اولین مرحله وجود منابع تحقیقاتی در این زمینه است به طوری که فرد باید از وجود این منابع اطمینان یافته یا خود او پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده باشد.

وی مرحله آزمایشگاهی را دومین مرحله دراین فرایند عنوان کرد و افزود: در این مرحله فرم‌هایی وجود دارد که باید فرمولاسیون، ماده مؤثره، شکل دارویی آن و نحوه نگهداری دارو، مشخص و ثبت شود.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: پس از طی این مراحل فرد باید با یک شرکت داروسازی قرارداد ببندد، داروی خود را به‌صورت آزمایشی بسازد و به معاونت غذا و دارو برای انجام مراحل بعدی تحویل دهد، که ممکن است تولید انبوه آن دارو چندین سال طول بکشد.

انتهای پیام/ ب

کاشت مجموعه‌ای از دارو‌های گیاهی در پردیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.