سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صحنه‌سازی حمله شیمیایی، آغاز حمله غرب به سوریه خواهد بود؟

آمریکا و هم‌پیمانانش به هر ریسمانی چنگ می‌زنند تا اذهان عمومی را از شکست‌های سنگین تکفیری‌های دست پرورده خود و همچنین معارضان مسلح، منحرف کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شواهد و قرائن جملگی حاکی از آن هستند که صحنه سازی های آمریکا و غرب برای حمله شیمیایی در «ادلب» سوریه به دلیل دستپاچگی آنها در برابر عملیات بزرگ آزادسازی این شهر، کلید خورده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته بود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اظهارات مشکوکی را در خصوص تحولات سوریه و مسائل مربوط به آن مطرح کرد. بولتون در اظهاراتی که حاوی تهدیدات مشخصی علیه دولت دمشق بود، نسبت به استفاده از هر گونه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در ادلب هشدار داد! این هشدارِ بی ربط بود که اذهان عمومی را به سمت و سویِ یک سناریوی نخ نما علیه دولت دمشق و محور مقاومت در سوریه پیش بُرد. 


بیشتربخوانید:ماجرای پشت پرده تهدید ۳ کشور غربی برای حمله به سوریه


این اولین باری نیست که آمریکایی ها در مقام مدعی العمومِ! جهان قد علم می کنند و با کمال وقاحت و بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی، دولت دمشق را به صورت تلویحی و تصریحی به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می سازند. پیشتر نیز نمونه این توطئه تکراری و نخ نما را در طول سال های متمادی که از بحران سوریه سپری می شود، مشاهده کرده ایم. 

اولین بار در ۱۹ مارس ۲۰۱۳ بود که دولت دمشق توسط آمریکا و غرب به استفاده از تسلیحات شیمیایی در روستای «خان‌الأسد» واقع در شمال سوریه متهم شد. باوجود اینکه آمریکایی ها و غربی ها هیچ‌گاه نتوانستند ادعای خود مبنی‌ بر استفاده دمشق از تسلیحات کشتار جمعی را اثبات کنند، اما سازمان ملل متحد از بازخواست آنها به دلیل نسبت دادن این اتهام بی‌پایه ‌واساس به دمشق امتناع کرد.

پس از افزایش شدت اتهامات وارده به دولت سوریه، دمشق در اقدامی هوشمندانه و برای جلوگیری از تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه آن و همچنین ملغی شدن گزینه نظامی آمریکا، در روز ۱۴ اکتبر ۲۰۱۳ معاهده خلع سلاح شیمیایی را با سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به امضا رساند.

طبق اعلام رسمی نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط، دولت سوریه بیشترین همکاری را با سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برای تخلیه زرادخانه‌های شیمیایی خود داشته است. سرانجام این سازمان در روز ۲۳ ژوئن ۲۰۱۴ رسما اعلام کرد که آخرین محموله از تسلیحات شیمیایی دولت سوریه نیز از این کشور خارج شده است. با این حال، اعلام رسمی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در خصوص همکاری های گسترده دولت دمشق با این سازمان هم مانع از تداوم اتهام زنی ها به دولت سوریه نشده است.

واقعیت این است که آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا از طریق نسبت دادن حمله شیمیایی روز گذشته به دولت بشار اسد، جامعه جهانی را بیش از پیش علیه دولت دمشق به اجماع برساند. واشنگتن بسیار امیدوار است تا از رهگذر مطرح کردن ادعای ارتکاب جنایت جنگی در ادلب توسط بشار اسد، بتواند در آینده مجوز انجام اقدام نظامی احتمالی علیه اسد را از شورای امنیت سازمان ملل متحد دریافت کند.

آمریکایی ها به خوبی می دانند که هرگونه اقدام نظامی احتمالی آنها علیه دولت قانونی سوریه باید با اجماع جامعه جهانی صورت پذیرد و درست به همین دلیل است که با وجود همکاری‌های گسترده و بی‌سابقه دولت دمشق با سازمان منع تسلیحات شیمیاییطی سالهای گذشته، اکنون بدون ارائه هیچ سند و مدرک متقنی، بشار اسد را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می کنند و بر ادعای واهی خود اصرار می ورزند.

در همین حال، متوسل شدن معارضان سوری و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها به سناریوی از پیش طراحی شده استفاده دولت دمشق از تسلیحات شیمیایی در حومه ادلب با هدف سرپوش نهادن آن بر شکست‌های سنگین و پی در پی معارضان مسلح و تروریست های تکفیری در جبهه های مختلف نبرد با نیروهای مقاومت، صورت می پذیرد. اکنون آمریکا و هم‌پیمنانش به هر ریسمانی چنگ می‌زنند تا اذهان عمومی را از شکست های سنگین تکفیریهای دست پرورده خود و همچنین معارضان مسلح، منحرف ساخته و به افکار عمومی منطقه و جهان آدرس غلط بدهند.

در حال حاضر تکفیریهای تحت الحمایه آمریکا و غرب هیچ حرفی برای گفتن در عرصه میدانی سوریه ندارند. بسیاری از مناطق استراتژیک تحت سیطره آنها تا به امروز به کنترل نیروهای مقاومت درآمده و آنها به شدت در موقعیت ضعف قرار گرفته‌اند. 

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که عملیات نظامی بزرگ برای آزادسازی شهر ادلب توسط نیروهای مقاومت سوری نزدیک است. می توان از شهر ادلب به عنوان یکی از آخرین پایگاه های گروه های تروریستیِ تحت الحمایه آمریکا و غرب یاد کرد. لذا آمریکایی ها به خوبی می دانند که سیطره نیروهای مقاومت بر شهر ادلب به مثابه مرگ تدریجی و نهایی تروریست های تکفیری در سوریه است. 

در همین ارتباط، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب در این باره اعلام کرد: «برداشت اصلی که هر فرد دنبال کننده تحولات هفت ساله سوریه می تواند از این تهدید آمریکا داشته باشد این است که دولت آمریکا به خوبی می داند که حمله ارتش سوریه برای بازپس گیری ادلب نزدیک است و از همین رو به شدت با این حمله مخالف است و بعید نیست که برای شکست یا کارشکنی این عملیات طرحی داشته باشد. بهانه آماده بحث به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه مشابه آنچه در دوما درغوطه شرقی دمشق و خان شیخون در حومه ادلب از سوی آمریکایی ها مطرح شد، است».

درست به همین دلیل است که صحنه سازی ها جهت حمله شیمیایی در ادلب و سپس متهم کردن دولت دمشق به انجام این حمله توسط ایالات متحده آمریکا ادامه دارد. در همین ارتباط، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی اعلام کرد که کلاه سفیدها به تحرکات مشکوک خود با هماهنگی گروههای تروریستی به ویژه جبهه النصره برای حمله شیمیایی در ادلب و متهم کردن ارتش سوریه در این باره ادامه می دهند.

منابع محلی اعلام کردند که کلاه سفیدها با هشت خودرو  اقدام به انتقال محموله جدید از بشکه هایی حاوی ماده شیمیایی از کارگاه اطمه در نزدیکی مرز با ترکیه  به سوی حومه شمال ادلب و شهر اریحا و مناطق جسر الشغور کرده اند و این تحت تدابیر شدید امنیتی تروریستهای جبهه النصره بوده است. این محموله از انباری در شهرک اطمه در مرز سوریه با ترکیه به سوی مکان نامعلومی در جسر الشغور منتقل شده است. همزمان با آن نیروهای احتیاط کلاه سفید در مناطق مختلف ادلب فرا خوانده شده اند.

عطوان در این خصوص نیز می گوید: «گزارش های اطلاعاتی روسیه تایید کرده است که آمریکا از کلاه سفیدها برای طرح ادعای دروغین در این منطقه بهره برده است و علت اقدام نیروهای ویژه اسرائیل در خارج کردن حدود ۸۰۰ کلاه سفید به همراه خانواده هایشان از جنوب سوریه پس از موفقیت ارتش سوریه نیز گواه این مدعاست. هدف انتقال کلاه سفیدها نیفتادن آنها به دست نیروهای سوری یا روسی و اعتراف به فعالیت هایشان و نقش آنها در بحث سلاح شیمیایی بود».

وی ادامه می دهد: «کلاه سفیدها هنوز در شهر ادلب هستند و اگر سناریوی سلاح شیمیایی مجددا تکرار شود، موضوع بعیدی نیست تا به این بهانه حملات هوایی و موشکی به سوریه مشابه آنچه در آوریل گذشته به ادعای به کارگیری سلاح شیمیایی در غوطه شرقی شد، انجام شود».

بر همین اساس، پر واضح است که ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی آن از عملیات بزرگ ادلب توسط نیروهای مقاومت سوری به شدت دستپاچه و نگران هستند. لذا آنها با متوسل شدن به سناریوی تکراری و نخ نمای حمله شیمیایی تلاش خود را برای به تأخیر انداختن زمان آغاز این عملیات بزرگ کلید زده اند. با این حال، به نظر نمی رسد که آمریکایی ها و غربی ها در این فرایند موفق شوند؛ کما اینکه در گذشته نیز از رهگذر مطرح ساختن چنین اتهامات دروغین و واهی موفقیتی کسب نکردند. 

مسأله دیگری که در این خصوص حائز اهمیت به نظر می رسد، این است که احتمال می رود آمریکایی ها و غربی ها از رهگذر مطرح کردن اتهام دروغین حمله شیمیایی توسط دولت دمشق، به دنبال انجام عملیات نظامی مستقیم علیه سوریه باشند. این همان سناریویی است که شماری از کارشناسان و ناظران مسائل و تحولات سیاسی آن را مطرح می سازند. 

در همین ارتباط، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه برای انجام حمله جدید به سوریه آماده می شوند. از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه ۳ قدرت‌ جهانی (آمریکا، انگلیس و فرانسه) را از دستاویز قرار دادن پرونده حملات شیمیایی به عنوان ابزار فشار بر دولت دمشق و متحدینش برحذر داشت. این نشان می دهد. تهدید اخیر بولتون مبنی بر احتمال حمله موشکی آمریکا به سوریه نیز در همین چارچوب قابل تفسیر است. 

در هر صورت، پر واضح است که در صورت ارتکاب هرگونه حماقت از سوی آمریکایی ها و غربی ها در سوریه و تجاوز نظامی احتمالی آنها به این کشور، دمشق و متحدان قدرتمندش ازجمله ایران و روسیه دست بسته نخواهند نشست و آنها نیز متقابلا با اتخاذ راهکارهای مناسب، ضربات سهمگینی را بر پیکره متجاوزان وارد خواهند آورد. آمریکایی ها نیز خود به خوبی می دانند که محور مقاومت و متحدان پرقدرت آن از توانایی کافی برای پاسخ مناسب به هرگونه تجاوزگری برخوردار هستند.

منبع : مهر

انتهای پیام/

دستپاچگی غرب مقابل عملیات ادلب؛ «صحنه‌سازی حمله شیمیایی» آغاز شد؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.