سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرانس ۲۴: رای دیوان بین‌المللی، آمریکا را منزوی‌تر خواهد کرد

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد رای احتمالی دیوان بین المللی دادگستری به نفع ایران، آمریکا را بیش از پیش منزوی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، رای احتمالی دیوان بین المللی دادگستری به نفع ایران، آمریکا را بیش از پیش منزوی خواهد کرد. ایران آمریکا را به دادگاه کشاند. این کشور از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. هدف از این شکایت اعتراض به تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا و متوقف کردن این تحریم‌هاست.

نتیجه این شکایت عمدتا دیپلماتیک است و این درست همان هدفی است که جمهوری اسلامی ایران از طرح شکایت خود دنبال می‌کند. اگر دادگاه به پایان تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا رای بدهد، عملا ایران در این اقدام موفق شده است. شرکای ایران در عقد توافقنامه هسته‌ای سال دو هزار و پانزده روس ها، اروپایی‌ها و چینی‌ها همچنان از این توافقنامه که آمریکایی‌ها آن را مردود می‌دانند، حمایت می‌کنند. باید توجه داشت که آمریکا می‌تواند به رغم حکم دیوان بین المللی دادگستری به تحمیل تحریم‌ها علیه ایران ادامه بدهد، اما این رای دادگاه، آمریکا را در رابطه با این پرونده بیش از پیش منزوی خواهد کرد.

شکایت ایران می‌تواند زمینه ساز درگیری آمریکا در خصوص مسایل دیگر با دادگاه‌ها و نهاد‌های بین المللی شود و سازمان تجارت جهانی یکی از این نهادهاست. قضات دیوان بین المللی دادگستری برای صدور رای و اعلام نظر بین دو تا سه هفته فرصت دارند. انتظار می‌رود که رای دادگاه تا چهارم ماه نوامبر که به گفته یکی از وکلای ایران، زمانی مهم و کلیدی است، صادر شود. این روز به این دلیل کلیدی و مهم قلمداد می‌شود که اولین روز از اجرای دومین مرحله از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. در این مرحله مواردی که مشمول تحریم‌ها می‌شوند، برای ایران مهم هستند. 

در حال حاضر نمایندگان آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری حاضر نشده‌اند به برخی پرسش‌ها پاسخ بدهند و هیچ واکنشی نسبت به اقدام ایران نداشته‌اند. اما به هر شکل هیئت آمریکایی فردا در برابر قضات دادگاه ناگزیر به اظهار نظر خواهد شد. به هر حال ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها صلاحیت دادگاه را نمی‌پذیرند. آن‌ها در پرونده دیگری مرتبط با ایران در سال‌های نود که پای آمریکا را به دادگاه باز کرده بود نیز صلاحیت دادگاه را رد کردند. احتمالا در جریان رسیدگی به شکایت اخیر ایران و چند هفته دیگر پس از اعلام تصمیم دادگاه نیز شاهد تکرار همین رویه از سوی آمریکایی‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، دادگاه ، روسیه ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.