سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

یک راهکار ارزان که سبب کاهش ترافیک تهران می‌شود

تغییر ساعات کاری ادارات به حالت عادی، دوباره بار سنگین ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی را بر دوش پایتخت نشینان انداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با دستور استانداری تهران از 14 تیر 97 ساعات کاری ادارات دولتی  به منظور کاهش مصرف انرژی،  به ساعت 6 تا 14 تغییر یافت و همین کار سبب شد تا جمعیت شهروندان هنگام خروج از منزل جهت عزیمت به محل کار در ساعات مختلف توزیع شده و ضمن نصف شدن زمان این عزیمت، شاهد کاهش هدر رفت عمر شهروندان و سوخت در ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی باشیم.

ترافیک سنگین تهران پدیده ای است که طی سالهای متمادی کارشناسان زیادی را به خود مشغول کرده تا با مطالعات طولانی مدت و صرف هزینه های هنگفت، چاره ای برای روان سازی آن بیابند.

روشهای بی نتیجه برای کاهش ترافیک

تعیین محدوده طرح ترافیک، ایجاد محدوده زوج و فرد، ارائه تسهیلات جهت استفاده از حمل و نقل عمومی و ساخت دهها تونل، پل و بزرگراه از جمله اقداماتی است که مدیران شهری به منظور کاهش و روان سازی ترافیک انجام دادند، اما ترافیک به کمک کارخانه های خودروسازی و شماره گذاری بی حساب و کتاب خودروها در مقابل آنها تسلیم نشد و به بزرگی خود افزود.

راه حل رایگان و کم دردسر کاهش ترافیک

حال آنکه تجربه 2 ماه اخیر نشان داد، مقابله با ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی راهکاری دیگر هم دارد که نه تنها نیاز به انجام هزینه ندارد، بلکه موجب کاهش هزینه ها هم می شود.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران  دو هفته بعد از اجرای طرح تغییر ساعات کاری ادارات به 6 صبح در گفتگو با حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اگر چه هدف‌گذاری این اقدام برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بوده، اما به صورت منطقی تاثیراتی هم بر روی وضعیت ترافیک شهری داشته است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به تمرکززدایی از ساعت عبور و مرور شهروندان برای رفتن به محل کارشان تصریح کرد: این جمعیت بین ساعت‌های مختلف پخش شده‌اند و طبیعتا آن چه اتفاق افتاده، باعث کاهش ترافیک شده است.

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تغییرات ساعات کاری  به خاطر صرفه‌جویی  در مصرف انرژی گفت: این اقدام در روان‌سازی ترافیک هم موثر بوده، زیرا سبب شده سفرهای درون شهری تقسیم شوند و ترافیک شهری روان‌تر شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تصریح کرد: این اتفاق نشان می‌دهد که می‌توان از اینگونه تصمیمات و ابزارها برای مدیریت سفر و کاهش ترافیک شهری استفاده کرد و این وضعیت را در سایر اوقات سال هم تداوم بخشید.

سرهنگ محمد رازقی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در تاریخ هفدهم مرداد با اشاره به تغییرات ترافیکی در پی تغییر ساعات کاری ادارات اظهار کرد: «هم اکنون بار ترافیک صبحگاهی در محور‌های ورودی شهر مانند بزرگراه‌های نواب، رسالت، زین‌الدین، شیخ فضل الله، سعیدی و همچنین خیابان‌های دماوند و آزادی از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز شده و موج اول بار ترافیک صبحگاهی تا ساعت ۷:۴۵ ادامه می‌یابد.»

وی افزود: «عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی، قبل از شروع بار ترافیکی در محور‌های ورودی مستقر شده و کار روان‌سازی ترافیک را بر عهده دارند و موج دوم بار ترافیک صبحگاهی هم که مربوط به صنوف و بازاریان است، معمولاً از ساعت ۸ شروع و تا ساعت ۱۰ ادامه دارد.»

بازگشت ترافیک سنگین به تهران

 در حالیکه طی یک ماه و نیم اخیر وضعیت ترافیکی شهر به خوبی در حال پیشروی بود، با تصمیم مقامات استانداری مبنی بر بازگشت ساعات کاری به حالت سابق، از صبح روز شنبه شهروندان بار دیگر خود را در مقابل اژدهای هفت سری دیدند که وقتی برای فرار از آن، کوچه یا خیابان دیگری را بر می گزینند، مجدد خود را در مقابل دهان دیگر این اژدها می‌بینند.

سردار رحیمی فرمانده پلیس تهران بزرگ در گفت وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه تغییر ساعات کاری در یک ماه گذشته تاثیر مثبتی بر کاهش ترافیک در نوبت صبحگاهی و عصرگاهی داشت، گفت: «با بازگشت ساعات کاری به حالت قبلی شاهد ترافیک سنگین به خصوص در نوبت عصرگاهی هستیم.»

 وضعیت مذکور تنها شروع این بازی است، زیرا برخی شهروندانی که برنامه ریزی کرده بودند تا با محاسبه طول مسیر و ترافیک آن در ساعتی مشخص به مقصد برسند، تحت هیچ شرایطی حاضر به تسلیم در مقابل این اژدهای هفت سر نمی شوند، و برای فرار از آن دست به اقدامات غیر قانونی و خطر آفرین نظیر لایی کشی، سبقت غیر مجاز و عبور از معابر ممنوعه می زنند که این اقدامات هم معمولا در صورت حادثه آفرینی چندین خانواده را داغدار می کند.

 بازگشت ساعات کاری ادارات به حالت سابق نه تنها باعث شده است که رانندگان خودروهای شخصی، هنگام ورود به هر خیابان خود را در مقابل دهان پرآتش اژدهای ترافیک ببینند، بلکه باعث شده شهروندانی هم که به هر دلیلی از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، با هر سفر شخصا «فشار قبر» را تجربه کنند.

ازدحام صبحگاهی در ایستگاههای اتوبوس سبب می شود، هر شهروند هر روز صبح حدودا 20 دقیقه از عمر خود را در صف انتظار سپری کند و در نهایت که نوبت سوار شدن به او می رسد، ناچار است فشار بالای جمعیتی را تحمل کند که پیش از او در ایستگاههای قبلی تمام فضای اتوبوس یا مترو را اشغال کرده اند.

البته این قصه پر غصه تنها مختص به شهروندان و خودروهای مردم عادی است و مقامات مسئولی که به واسطه مسئولیت خود و نصب یک چراغ لایتر به راحتی از خطوط ویژه عبور می کنند، خود را نسبت به زهر اژدهای ترافیک و تجربه «فشار قبر» واکسینه کرده اند.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
برای کاهش ترافیک در تهران باید تهران را به چند منطقه تقسیم کرد بطوری که هر منطقه مثل یک شهر کامل همه مراکز مورد احتیاج مردم را داشته باشد.
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
این روش برای کوتاه مدت ومیان مدت خیلی خوب ولی فکر اساسیتری باید کرد در ضمن ترویج استفاده از دوچرخه ها وموتورهای برقی هم بسیار مناسبه.
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
****************************************************************************************************************************************************************************************************************************براي هفته اول مهر تعريف ساعت كار شناور براي كاركنان دولت خيلي عالي هستش و اونهاي كه بچه مهد كودكي و مدرسه اي ندارند ساعت كار 6 صبح تا 1.5 باشه بقيه 7.5 تا 3.5 به هيچ وجه ترافيك نميشه **********************************************************************************************************************************************************************************************************************
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
چه قشنگ نوشتی !!
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
فقط به یک شرط میشه گفت طرح تغییر ساعت کار میتونه موفق باشه و مطمئن بود که همه هم بکارشون میرسن وهم ترافیک مشکلش حل میشه وهم راندمان وبهره وری ادارات زیاد میشه واز ده دقیقه در روز میشه اون رو تا دو ساعت در روز رسوند و آن طرح اینه که ساعت کار ادارات رو از 10 صبح تا حدود 12.30 تغییر دهید همه چیز درست میشه فقط همین .
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
عرض کنم من هر روز ساعت 7:20 دقيقه از خانه به سمت محل کارم حرکت مي کنم و حدود 8 ميرسم در طي اين مدت نديدم حجم ترافيک تهران تغييري داشته باشه
قانون
۱۰:۱۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
به مسولین بگین هر چه سریعتر هر چی موتور و ماشین است کلش را برقی کنند کارخانه ها فقط ماشین برقی یا یک سوخت دیگه پاک تولیدکنند.
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
روش خوبی است، ولی یک مشکل اساسی دارد. آن هم در مورد کسانی است که فاقد خودرو شخصی هستند و باید با مترو یا اتوبوس از تهران به شهرستان های اطراف (یا بالعکس) برای کار بروند. مثلا اگر اولین مترو در ساعت 5.30 صبح را سوار شوند برای ساعت 8 می توانند خود را به محل کار خود در محدوده کرج و وردآورد برسانند نه ساعت 6. حتی اگر مترو و اتوبوس ها هم ساعت کاری خود را تغییر دهند و زودتر شروع به کار کنند فکر این را کرده اید که در تاریکی و گرگ و میش صبح از خانه تا مترو یا اتوبوس چگونه بروند؟ به خصوص اگر خانم باشند؟ اگر بهشان دزد بزند یا دور از جان، هتک حرمتی انجام گیرد چه کسی جوابگو است؟ اصلا مگر در چنین شرایطی جوابگویی فایده ای هم دارد؟ همه که خودرو شخصی ندارند، همه که پول برای تاکسی و آژانس ندارند، اگر مشکلاتی نظیر این نبود بسیار طرح عالی محسوب میشد، به غیر از ترافیک خانواده ها زمان بیشتری را می توانستند کنار هم باشند.
مسئولین لطفا اگر خواستید تصمیم بگیرید تمام جوانب را نیز در نظر بگیرید، یا تشکر
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
بعضی این کارمندا که نصف بودجه و درآمد مملکت رو خرجشون میکنن . همینجوری صبح ها خوابن و کاری انجام نمیدن چه برسه صبح زود بیان . اصلا نیان مگه مشکلی پیش میاد .
مردم
۰۹:۴۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
کارمند بچه دارد خودش بره سر کار د حالی که هنوز بچه اش را به مدرسه نفرستاده ؟
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
تغییر ساعت کاری بهترین نتیجه را برای تهران دارد
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
تعیین ساعات کاری شناور به نظرم مفید میاد. هر کسی بسته به کاری که دارد و قرار است کاری را به انجام رساند در محل کارش حاضر شود و در واقع کار، نتیجه محور باشد نه زمان محور که باید حتما 8 ساعت کاری پر بشه در حالیکه هیچ کار مفیدی که انجام نمیشه هیچی مصرف برق و آب محل کار و هزینه های رفت و آمد و ... هم بهش اضافه میشه.
من شخصا با تغییر ساعات کاری موافقم.
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
شما حاضری زن و خواهرو دختر خودت 5 صبح بزنه بیرون تو اون تاریکی و نا امنی که حتی یک مغازه هم باز نیست تا 6 صبح کارت بزنه؟ بنده به مدت 2 هفته که نه بلکه تا 1 شهریور ماه سعت 6 تا 6:30 در محل اداره خود کارت زدم! در اوج نا امنی با حداقل حقوق! راه حل دیگه ای هم هست آقا افزایش سیستم حمل و نقل عمومی! کاهش انتظار مترو تا 1 دقیقه، کاهش انتظار بی آر تی تا 3 دقیقه!
همشهری
۰۹:۱۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
مشکل اقتصادی و مسکن مردم مهتر از ترافیکه که هنوز حل نشده باند ها را گرفتن ولی بازهم سکه رفت بالا چهار میلیون هم بیشتر شده خونه که دیگه هیچی ،
کولر گازی اتاق ریس ها را قطع کنید برق پارکها را از ساعت 12 به بعد قطع کنید درست میشه
ساختمان تامین اجتماعی در یزرگراه صدر همیشه روشنه لامپهای رنگی گذاشته
آزاد
۰۸:۵۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
اینکار تغییر ساعت کار قابل اجرا وبسیا مفید وسودمند است اگر با توجه به ساعات کار فروشگاهها ومراکز خرید ساعات کار بانکها با نیاز مردم هماهنگ ومطابقت پیداکند.
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
کارمندان مگه چقدر درروز کار مفید انجام میدهند
به نظر میاد ساعت 12. برن سرکار تا 14
دوساعته می تونن کاراشونو انجام بدن
ناشناس
۰۳:۲۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
بله عالیست، ولی اگر به اندازه همون دو ساعت هم حقوق بگیرند عالی ترم می شود