سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضربه سنگین اطلاعاتی مسکو به واشنگتن/ جولان جاسوس‌های آمریکایی در یک قدمی پوتین

نیویورک‌تایمز در گزارشی ضمن تشریح اقدامات جاسوسی آمریکا در روسیه نوشت هم‌اکنون بخش زیادی از منابع اطلاعاتی واشنگتن در مسکو از بین رفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از منابع امنیتی آمریکا گزارش داد در جریان تنش بین واشنگتن و مسکو در ماه مارس و اقدامات تلافی‌جویانه اخراج دیپلمات‌های دو کشور، شماری از جاسوس‌ها و منابع اطلاعاتی آمریکا در روسیه اخراج شده‌اند.

نیویورک‌تایمز مدعی است: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در سال 2016 در ارزیابی دقیق و با جزئیات نسبت به تصمیم دولت روسیه برای تأثیرگذاری بر روند انتخابات آمریکا هشدار دادند. نهادهای امنیتی آمریکا بخش زیادی از اطلاعات و اسناد مهم خود را از منابع و افراد مطلع نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دریاف کرده بودند. اما به گفته مقامات امنیتی، اخیراً این عوامل جاسوسی که اطلاعات بسیار حساسی از کاخ کرملین مخابره می‌کردند به‌یکباره به شکلی گسترده خاموش شده‌اند. خاموشی این عوامل اطلاعاتی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دیگر سازمان‌های جاسوسی آمریکا را در وضعیت آشوب‌ قرار داده است.


بیشتر بخوانید:اخراج دیپلمات جاسوس آمریکا از روسیه


مقامات امنیتی آمریکا بر این باور نیستند که عوامل اطلاعاتی آنها کشته شده و یا با دولت روسیه وارد همکاری شده‌اند، بلکه برعکس با وجود اقدامات ضدجاسوسی مسکو، این منابع خود را مخفی کرده‌اند.

اما «جان سایفر» از کهنه‌سربازان سازمان سیا به نیویورک‌تایمز گفته است: اقدام ماه مارس دولت روسیه در خصوص اخراج دیپلماتهای آمریکا از روسیه در تلافی اخراج دیپلماتهایش از واشنگتن، روند جمع‌آوری اطلاعات امنیتی از دولت روسیه را با اختلال جدی روبرو کرده است. روسیه بخش زیادی از عوامل ما را از این کشور بیرون کرد. روس‌ها بسیار هوشیار و زخم‌خورده هستند و نشان داده‌اند که منابع اطلاعاتی (جاسوس) را حذف می‌کنند.

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از مقامات کنونی و پیشین آمریکا می‌افزاید: منابع (جاسوسی) نزدیک به ولادیمیر پوتین خیلی کم‌اند. در سالهای اخیر آمریکا صرفاً چند نفر محدود را در کاخ رئیس‌جمهوری روسیه داشت و در مواقعی تکیه سازمانهای جاسوسی آمریکا در خصوص اطلاعات بسیار مهم درباره پوتین فقط محدود به یک یا دو نفر بود. اگر این افراد به دلیل محافظت از خود سکوت  و از انتقال اطلاعات خودداری کنند، سازمان‌های امنیتی آمریکا برای اطلاع از آنچه در مسکو می‌گذرد با مشکل جدی روبرو خواهند شد.

«سیث جی جونز» دانشمند علوم سیاسی و مدیر «مطالعات بین‌المللی و راهبردی» در خصوص اهمیت داشتن جاسوس در دیگر کشورها می‌گوید: بسیار مهم و حیاتی است که عواملی را در حلقه‌های درونی دولت روسیه داشته باشیم. در دوران جنگ سرد چنین کاری صورت می‌گرفت و اکنون یز این رویه ادامه دارد. شیوه‌های مختلف و گوناگونی برای جمع‌آوری اطلاعات درباره دشمنی مانند روسیه وجود دارد، اما عوامل جاسوس چیزهایی مانند اسناد و ارزیابی‌های اطلاعاتی (کشور هدف) را در اختیار ما قرار می‌دهند که نمی‌توان به راحتی به شیوه دیگری کسب کرد. جاسوس‌ها می‌توانند تصویر اسناد و اطلاعات دولتی روسیه را ارسال کنند که دست‌یابی آنها بسیار سخت است و همچنین می‌توانند به آمریکا کمک کنند که بدانند روسیه قصد دارد چه اهدافی، مانند نفوذ به سامانه مالی، شبکه برق، و دیگر زیرساخت‌های حیاتی، در آمریکا را هدف قرار دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.