شیخ نبیل قاووق این پرسش را مطرح کرد آیا کسانی که مانع تشکیل دولت لبنان می شوند، از مقدار خسارات وارد شده به کشور و منافع مردم خبر دارند؟ به ویژه آنکه بدترین پیامد به تعویق افتادن تشکیل دولت این است که فضا و محافل سیاسی مثبت که بر کشور سایه انداخته بود، از بین رفته و اختلافات و تنش های سیاسی جای آن را گرفته است.
نبیل قاووق در سخنان خود به مناسبت بزرگداشت شهدای مقاومت، تصریح کرد: «توقف همه طرح های توسعه و افزایش مشکلات معیشتی در زندگی روزانه مردم از نتایج به تعویق افتادن تشکیل دولت است. افزون بر آن این موضوع زمینه را برای مداخلات کشورهای خارجی فراهم و موقعیت لبنان را در معادله های سیاسی، منطقه ای و بین المللی تضعیف کرده است».
این عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: «برخی تلاش می کنند، کشور را از این تنگنا خارج کنند و ما به تلاش های رئیس جمهور امیدواریم، تلاش هایی که امید و اعتماد را برای خروج از این تنگنا در میان مردم ایجاد کرد؛ زیرا ماه آینده سرنوشت دولت تعیین خواهد شد. در نتیجه برای نجات کشور، باید از خواسته های شخصی و حزبی چشم پوشی کرد؛ زیرا در غیر این صورت همه متحمل ضرر و زیان خواهند شد».
شیخ قاووق همچنین گفت: «عده ای در برقراری روابط میان سوریه و لبنان موانعی ایجاد کردند تا از آن طریق بر مشکلات اساسی تشکیل دولت لبنان سرپوش بگذارند؛ اما این حق مردم لبنان است که بپرسند، آیا گشایش راه سوریه به سوی اردن و خلیج (فارس) همچنین گشایش گذرگاه نصیب در برابر تولیدات و کالاهای لبنان، به نفع مردم این کشور نیست؟ و اینکه آیا به نفع لبنانی ها نیست که برای اتخاذ تدابیر فوری به منظور بازگشت آوارگان سوری، با دولت سوریه هماهنگی صورت بگیرد؟ اما برخی طرف های خارجی خواستار بازگشت آوارگان نیستند؛ زیرا آنها می خواهند؛ برگ بازی آوارگان را همچنان در دست داشته باشند تا از این طریق نظام سوریه را تحت فشار قرار دهند و با اهداف سیاسی از درد و رنج مردم بهره برداری کنند. آیا با این شیوه، آرمان های لبنان به وقوع می پیوندد؟ اگر منتظر باشیم، طرف خارجی هماهنگی با دولت سوریه را آغاز کند، این موضوع در اولویت منافع ملی قرار نخواهد گرفت و ما نمیپذیریم که هیچ یک از خواسته ها و دیکته های سفرای کشورهای عربی یا خارجی مهم تر از خواسته های هر مسئول لبنانی باشد؛ زیرا استقلال لبنان به این معناست که خواسته مسئولان این کشور بر خواسته های هر یک از سفرای کشورهای عربی یا خارجی مقدم باشد و این است معنای کرامت و آزادگی».
انتهای پیام/