سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی:

هنرمندان باید توجه بیشتری به ذائقه مخاطبان آثار خود داشته باشند

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: هنرمندان باید توجه بیشتری به ذائقه مخاطبان آثار خود داشته باشند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ محمدعلی چمی‌گو مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی  در حاشیه نمایشگاه خوش‌نویسی «سلطان سخا» نگارخانه رضوان مشهد گفت:  هنرمندان رشته‌های مختلف به ویژه خوش‌نویسان باید در ابتدای خلق یک اثر، ذائقه مخاطب خود و کاربرد اثرشان را در نظر بگیرند و با هدف جذب عموم مخاطبان، به خلق اثر بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه ابتدا باید روی مخاطبان داخلی آثار هنری کشور کار کنیم، گفت: هنرمندان می‌توانند با توجه به نیاز‌ها و علایق زائران حرم مطهر رضوی آثاری تولید کنند تا زائران تشویق شوند آن‌ها را برای خود یا نزدیکان‌شان به عنوان سوغات خریداری کنند.

چمی‌گو با بیان اینکه مردم جامعه امروز خودشان را از عرصه‌های هنری بی‌نیاز می‌دانند، ادامه داد: خوش‌نویسان با تغییر ذوق و سلیقه هنری مردم می‌توانند آن‌ها را به استفاده از هنر خوش‌نویسی ترغیب کنند.

وی از خوش‌نویسی به عنوان هنری اصیل نام برد و افزود: اگر هنرمند خوش‌نویس می‌خواهد اثرش را به مخاطب عام ارائه کند باید به نحوه کتابت و همچنین محتوای متن آن دقت کند تا بتواند اثری بیافریند که در کنار زیبایی بصری، با مردم هم ارتباط برقرار می‌کند.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به حضور میلیونی زائران در حرم مطهر رضوی گفت: با همکاری برخی مراکز مجموعه آستان قدس رضوی می‌توان فرصتی را برای بهره‌مندی زائران از ظرفیت‌های هنری نگارخانه رضوان و آثار نمایشگاهی آن در جوار این آستان مقدس مهیا کرد تا بازدید از آثار هنری گوناگون نیز در برنامه‌های فرهنگی زائران در مشهد قرار گیرد.

چمی گو درباره برخی محدودیت‌های ارائه هنر خوش‌نویسی در عرصه بین‌المللی گفت: اگر در حوزه جذب مخاطب عام قدم بر نداریم، آثار هنری مختص عرضه به نخبگان هنری می‌شود و هنر کشور کم‌کم به حاشیه می‌رود.


لزوم هدفگذاری در خلق آثار هنری


چمی‌گو به لزوم هدف‌گذاری در خلق آثار هنری تأکید کرد و افزود: به طور نمونه وقتی قرار است در راستای ترویج فرهنگ رضوی و سیره اهل بیت (ع) آثاری خلق شود باید متون، احادیث و آیات قرآنی مناسب را انتخاب کرد.

وی به انجام برنامه‌های هنری هدفمندی مانند کتابت حدیث سلسله‌الذهب در دهه کرامت سال جاری در نیشابور اشاره کرد و گفت: بدون جهت‌گیری درست، برگزاری چنین برنامه‌هایی محدود به معرفی هنر خوش‌نویسی می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تصریح کرد: ما در مجموعه آستان قدس رضوی هر دو مأموریت را داریم و باید از یک سو به هنری مانند خوش‌نویسی و ترویج آن بپردازیم و از سوی دیگر، اشاعه فرهنگ و معارف اهل بیت (ع) را دنبال کنیم.

چمی‌گو افزود: با برپایی نمایشگاه‌های هنری در نگارخانه رضوان می‌توان آثار هنری هنرمندان برجسته رشته خوش‌نویسی را به جامعه هنردوست نشان داد و همچنین استعداد‌های هنری را شناسایی کرد.

وی درباره دیگر فعالیت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در حوزه خوش‌نویسی گفت: این مؤسسه در قالب مکتب هنر رضوان در زمینه آموزش هنر خوش‌نویسی فعالیت می‌کند و در این مسیر، بورسیه‌هایی نیز به خوش‌نویسان مناطق محروم اختصاص داده است.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به قدمت استفاده از هنر خوش‌نویسی در مجموعه آستان قدس رضوی و توجه خاص این مؤسسه به تقویت آن بیان کرد: برگزاری جشنواره از جمله راه‌های تقویت این هنر ارزشمند است که می‌توان با همراهی و مشورت هنرمندان خوش‌نویس مقدمات آن را فراهم کرد.

چمی گو خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم چنین برنامه‌ای را پیگیری کنیم بدون شک با توجه به حضور فعال خوش‌نویسان در جهان اسلام باید به سراغ یک جشنواره بین‌المللی رفت که می‌تواند به معرفی هنرمندان خوش‌نویس ایرانی به کشور‌های اسلامی به ویژه کشور‌های فارسی‌زبان کمک کند.
 
انتهای پیام// ه.ز
برچسب ها: خوشنویسی ، نگارخانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.