سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران:

دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید به قطب تولید علوم انسانی اسلامی تبدیل شود

رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید به عرصه تولید علوم انسانی اسلامی به صورت جدی ورود پیدا کند چرا که در شرایط کنونی تولید این علوم واجب است.

ه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ آیت‌الله علی اکبر رشاد عصر امروز در نشست «علوم انسانی-اسلامی، بایستگی و بایسته‌ها»در دانشگاه علوم اسلامی رضوی  با بیان اینکه علوم انسانی کنونی رقیب شریعت است، بیان کرد: علم و دین در جهان غرب با الهیات مسیح در تعارض است، اما در جهان اسلام تعارض بین علوم انسانی کنونی و شریعت است چرا که آنچه را شریعت مدعی است، علوم انسانی موجود هم نسبت به آن ادعا دارد.

وی ادامه داد: شریعت الهی در زمینه‌های مختلف از جمله تنظیم و تبیین شئون انسانی، مدیریت فرهنگ، اقتصاد و نهاد‌های مختلف و در خصوص بایستگی و بایسته‌ها توانایی صدور حکم را دارد و علوم انسانی کنونی در همین راستا مدعی فلسفه، صدور حکم بایستگی و بایسته‌ها و تولید گزاره‌های اخلاقی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه برای اسلامی شدن جامعه، باید شریعت بر آن جامعه حکم فرما شود، افزود: علوم انسانی موجود و شریعت، موازی یکدیگر هستند و علوم انسانی کنونی یک ضرورت به حساب می‌آید چرا که بدون علوم انسانی، زیست، فرهنگ و شئون انسانی را نمی‌توان اداره کرد.

رشاد با تاکید بر اینکه علوم انسانی باید اسلامی شود، گفت: اگر علوم انسانی کنونی به علوم انسانی-اسلامی تبدیل نشود چالش میان دین و فرهنگ حل نخواهد شد و توانایی اداره اسلامی جامعه را نخواهیم داشت، بنابراین باید برای رفع چالش‌های کنونی جامعه، به سوی اسلامی سازی علوم انسانی حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، انقلاب اسلامی را یک فرآیند دانست و افزود: انقلاب اسلامی به عنوان یک فرآیند برای حیات خود، باید تداوم داشته باشد و سپس به تکامل برسد و در همین راستا باید رهنمود‌های راهبردی رهبر انقلاب را تعقیب کرد که یکی از آن رهنمود‌ها مهندسی فرهنگی است.

رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه از طریق مهندسی فرهنگی باید گزاره‌های دینی را برای تبدیل شدن دین به جزئی از فرهنگ، به بدنه فرهنگ تزریق کنیم، گفت: مهندسی فرهنگی به این معناست که از مؤلفه‌های فرهنگی شناخت داشته باشیم و آن‌ها را توحیدی کنیم.

وی ادامه داد: لذا در صورتی که می‌خواهیم مهندسی فرهنگی اتفاق بیفتد باید فرهنگ و قواعد حاکم بر آن را بشناسیم چرا که تکامل انقلاب وابسته به تحقق رهنمود‌های رهبر انقلاب است.

رشاد، تحول حوزه علمیه و فقه را در گرو علوم انسانی- اسلامی دانست و تصریح کرد: علوم انسانی-اسلامی بر خلاف علوم انسانی کنونی در قلمرو‌های مختلف به تحقیق و تفحص می‌پردازد و حرف جدید برای گفتن دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید در بازه زمانی مشخص به قطب تولید علوم انسانی-اسلامی تبدیل شود و سپس به سوی قوه اجتهاد حرکت کند، چرا که یکی از اعم واجبات در شرایط کنونی، تولید علوم انسانی- اسلامی است.
 
انتهای پیام// ه.ز
 

نشست «علوم انسانی-اسلامی، بایستگی و بایسته‌ها»در دانشگاه علوم اسلامی رضوی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.