سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اعتماد نخ‌نمای دنیای واقعی نتیجه شایعه‌پراکنی برخی کاربران فضای مجازی

بازار داغ شایعه‌پراکنی برخی از افراد برای جذب نظر کاربران، بی‌نظمی و اختلال آشفته بازار فضای مجازی را دوچندان کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شایعه پراکنی برخی از افراد برای جذب نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی، مدتهاست که پای ضرب المثل یک کلاغ چهل کلاغ را به فضای مجازی هم باز کرده و البته این بار با رنگ و لعابی بیشتر و موج تخریبی قدرتمندتر خود را نشان داده است.

شایعه‌سازی که امروز توسط برخی از افراد در پست‌ها و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، در کمتر از چند ثانیه یک جریان رسانه‌ای به راه می‌اندازد و در نهایت با نشر تکذیبیه و جوابیه از طرف افراد و مسئولان مورد اتهام پاسخ داده می‌شود اما تبعات سنگین و جبران ناپذیری را به همراه دارد.

در روزگار فعلی اغلب شایعه‌پراکنی‌های فضای مجازی برای تخریب شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین افراد سرشناسی که دارای وجهه اجتماعی شاخصی در جامعه هستند، صورت می‌گیرد و تخریب  فرد مورد نظر از علت‌های عمده شایعه سازی به شمار می‌رود.

تقویت ایمان و افزایش مطالعه، راه گریز از شایعه باوری

دامنه شایعه و شایعه‌سازی افراد این روزها تنها به دنیای واقعی افراد خلاصه نمی‌شود و گاهی بزرگترین موج تخریبی در صفحات اجتماعی افراد در فضای مجازی به راه می‌افتد.

امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس در خصوص نقش فضای مجازی در گسترش شایعه سازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ابراز داشت: شایعه‌پراکنی در دنیای امروز به انواع مختلف وجود دارد و اگر در گذشته ضرب المثل « یک کلاغ چهل کلاغ»  تنها به مراودات دنیای حقیقی ختم می‌شد، متاسفانه دامنه این معضل به دنیای مجازی هم رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای از سرعت انتشار پیام در شبکه‌های اجتماعی سوءاستفاده کرده و با انتشار شایعات به جوسازی و  آشفتگی فضای مجازی دامن می‌زنند و با این اقدام خود، منجر به از بین رفتن و نخ نما شدن اعتماد حاکم میان افراد مختلف می‌شوند.

این جامعه شناس با اشاره به تاکید اهل بیت علیهم السلام مبنی بر عدم بازگویی شنیده‌ها بدون داشتن اطلاع کافی از واقعیت هر مسئله‌ای گفت: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و نباید اجازه بدهیم شایعه سازی و شایعه باوری در میان مردم باب شود و تنها راه نجات افراد از دام شایع سازان، تقویت باورهای دینی و اعتقادی اشخاص بوده و در ادیان و مذاهب مختلف نیز بر این مسئله تاکید شده است.

قرائی مقدم تاکید کرد: امروزه افراد بسیاری در صفحات مجازی مختلف حضور فعال دارند و افزایش دانش و آگاهی افراد با انجام مطالعه در زمینه‌های مختلف یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در واقع‌گرایی افراد و پرهیز از شایعه‌باوری آن‌ها موثر باشد و موج تخریبی شایعه‌سازان را خنثی و بی اثر کند.

وی همچنین به نقش صداقت مسئولان در انجام مسئولیت‌های آن‌ها اشاره و اظهار کرد: اغلب مسئولان فعلی نیز در فضای مجازی صفحه شخصی دارند و عملکرد خود را در قالب پست‌ها و پیام‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و صداقت آن‌ها و پرهیز از بزرگ‌نمایی عملکردشان، راه دیگر تقویت اعتماد میان مردم و مسئولان و در نتیجه عدم باور شایعات مربوط به مسئولان در فضای مجازی توسط مردم است.

صداقت در گفتار و عمل از طرف مسئولان یکی از عمده‌ترین مواردی است که می‌تواند به تقویت اعتماد عمومی در جامعه کمک کند و بازار داغ شایعه‌سازان را از سکه بیندازد و در نهایت تا حدود قابل توجهی از حجم تشویش و دل نگرانی مردم را کاهش بدهد.

ضرورت تقویت و به روز کردن سواد رسانه‌ای کاربران فضای مجازی

آنچه مسلم است افراد شایعه‌ساز و دروغ‌پراکن، هدفی جز تخریب طرف مقابل خود و از میدان به در کردن و به حاشیه راندن وی در سر ندارند و با ایجاد جو روانی در فضای مجازی و پیدا کردن هواداران مجازی، قصد رسیدن به این هدف را دارند.

اگر چه در بسیاری از موارد هم احتمال موفقیت شایعه سازان چه در دنیای واقعی و چه در بستر فضای مجازی، وجود دارد اما به قول یک ضرب‌المثل، «ماه پشت ابر نمی‌ماند» و در نهایت دست آن‌ها رو خواهد شد.

افزایش سطح سواد رسانه‌ای افراد و همچنین به روز کردن این دانش اقدام دیگری است که نباید از دید کارگزاران و سیاستمداران متولی در حوزه فضای مجازی پنهان بماند و در این صورت می‌توان به کنترل و مهار شایعه‌سازی و همچنین عدم باور این شایعات از طرف افراد امیدوار بود.

گزارش از: فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.