سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاظم‌زاده در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

وزیر بی‌اختیار به درد کشور نمی‌خورد/حال اقتصاد خوب نیست و در تب می‌سوزد

نمانیده دهلران گفت: اینکه گفته می‌شود وزیر اقتصاد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در حوزه اقتصاد نیست و دیگران تصمیم می‌گیرند، اگر چنین باشد وزیر بی‌اختیار به درد کشور نمی‌خورد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس اظهار کرد: آقای وزیر! کشور ما در معرض یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار دارد و در اتاق فکر آمریکا طراحان و سیاستگذاران اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران نقشه‌های جدیدی را طرح‌ریزی می‌کنند.

وی افزود: در سالروز کودتای ننگین 28 مرداد ستاد اقدام تحریم را تشکیل می‌دهند و در روز مبارزه با استکبار جهانی روز تحریم کامل را اعلام می‌کند. اما در مقابل اتاق جنگ اقتصادی آمریکا در اتاق جنگ اقتصادی ما چه می‌گذرد؟

کاظم‌زاده تصریح کرد: تاکنون پاتک‌های اقتصادی ما برای مبارزه با چنین تهدیدهایی چه بوده است؟ آیا غیر از این بوده که به ذخایر کشور چوب حراج زده شد و 60 تن طلا برای پیش فروش سکه به هدر رفت؟

نماینده مردم دهلران بیان کرد: هزینه کاهش دستوری نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی سرگردان آن را نه تنها مردم می‌پردازند، بلکه آن را با گوشت و خونشان حس می‌کنند و شما برای برون رفت از چنین شرایطی چه کرده‌اید؟

وی ادامه داد: بدون شک اتاق جنگ اقتصادی که باید در کابینه شکل بگیرد، نیازمند افراد متخصص و کوشا است که ساختار های جدید اقتصادی را بشناسند، کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفر‌ه‌های مردم و همچنین افزایش فقر می‌تواند آسیب‌های دیگری را به دنبال داشته باشد. همانطور که امام موسی کاظم (ع) می‌فرمایند؛ به حاکمان سفارش می‌کنم مردم را فقیر نسازید که به کفر آنها می‌انجامد.

کاظم‌زاده افزود: آقای وزیر! زمانی که سکان وزارتخانه را در دست گرفتید راهکارهای خوبی ارائه کردید و ما نیز به این برنامه خوب شما رأی دادیم، اما در این یکسال چه کردید؟ گفتید ارز را ساماندهی می‌کنید؟ این ساماندهی بود یا آشفتگی؟ گفتید آرامش را به اقتصاد باز می‌گردانید! اتفاقات اخیر آرامش بود یا تلاطم؟

نماینده مردم دهلران گفت: آقای وزیر بنده زبان مردم هستم و دردهای آنها را می‌بینم، من زبان دولت نیستم که دولت ارز را به صورت دستوری قاچاق اعلام می‌کند و با بی‌تدبیری تمام روزنه‌های تعادل نسبیت ارز را می‌بندد و شما نیز هیچ‌گونه اظهارنظری نکردید.

وی گفت: بانک مرکزی باید مستقل عمل کند نه آنکه با دستور دولت یک مرتبه راه ارز را دستوری مشخص کند! آقای کرباسیان! شما گفتید که کاره‌ای نیستید. طبق ماده 1 قانون تشکیل وزارت اقتصاد این وزارتخانه مسئول سیاست‌های مالی و اقتصادی کشور و همچنین ایجاد هماهنگی در امور مالی را برعهده دارد.

کاظم‌زاده ادامه داد: وزیر اقتصاد همچون نخ تسبیح که باید تمام اعضای تیم اقتصادی دولت را منسجم کند، اما این انسجام کجاست؟ زمانی که این حجم نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد و مالکان آنها به دنبال محلی مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستند، باید برای سوال‌های مردم جواب پیدا کنیم.

نماینده مردم دهلران گفت: جواب شما برای هدایت این حجم از نقدینگی چیست؟ نوسانات و التهابات ارزی در حالی اتفاق می‌افتد که کشور ما در مقایسه با اغلب ملت‌های جهان از ظرفیت‌ها، امکانات بسزایی برخوردار است و با وجود چنین ثروت‌هایی التهابات اقتصادی کشور قابل توجیه نیست.

وی بیان کرد: پیامدهای موجود نتیجه توجه نکردن به شایسته‌سالاری، عدم استفاده از نخبگان جوان است، اینکه می‌گویند دولت می‌خواهد هزینه تغییر کابینه را از جیب مجلس بپردازد، به فرض صحت، وکلای ملت وظیفه دارند تا این هزینه را بپردازند.

کاظم‌زاده افزود: اینکه گفته می‌شود وزیر اقتصاد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در حوزه اقتصاد نیست و دیگران برای این عرصه تصمیم می‌گیرند، حتی اگر چنین باشد وزیر بی‌اختیار به درد کشور نمی‌خورد و آیا حفظ منصب آنقدر ارزش دارد؟

نماینده مردم دهلران اظهار کرد: نمایندگان ! ما استیضاح را به عنوان برگ آخر اعمال نظارت مجلس استفاده کردیم، مگر قبل از استیضاح طی دو مرحله تغییر تیم اقتصادی دولت توسط 180 تن از وکلای خانه ملت امضاء نشد، اما چه اقدامی صورت گرفت؟

وی گفت: امروز روزی است که با رأی موافق استیضاح باید درخواست خود را عملیاتی کنیم، مگر تمام اتفاقات ناگوار اقتصادی به صورت مکرر به وزیر و رئیس جمهور گوشزد نشد؟ مگر در هر جلسه علنی چندین تذکر در خصوص ضرورت طرح تدابی اقتصادی به دولت و وزارت اقتصاد داده نشد؟ آیا وضع اقتصادی خوب شده؟

کاظم‌زاده بیان کرد: آقای وزیر! پرواضح است که حال اقتصاد کشور خوب نیست و در تب می‌سوزد.
انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، استیضاح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.