سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در برنامه حالا خورشید:

اروپایی‌ها باید در قبال آمریکا ایستادگی کنند/ما نمی‌خواهیم کسی به ما دستور دهد

وزیر خارجه گفت: آمریکایی‌ها عادت ندارند به توافقی بپیوندند که منافعشان را به دنبال نداشته باشد.

به گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف بابیان اینکه شرایط گفت و گوی امروز او نسبت به گفت و گوی قبلی که در اوایل امضا  برجام داشت،متفاوت است افزود: در ابتدای امضا برجام توقعات مردم از این توافقنامه بین المللی زیاد بود، شاید ما هم در دولت و رسانه در بالا رفتن این  انتظارات مردم  نقش داشتیم؛ متاسفانه تلاشی در داخل انجام شد تا امید مردم را به یاس تبدیل کنند.

وزیر خارجه با بیان اینکه توافق  برجام در سطح بالا انجام  شده بود, افزود: آمریکا آنرا بدترین توافق خواند،شاید دلیلش این بود که همه منافعشان را تامین نمی کرد و آمریکایی ها  عادت ندارند به توافقی بپیوندد که منافعشان را به دنبال نداشته باشد.

ظریف افزود:  ما به جای اینکه از امکانات برجام استفاده کنیم  با راه انداختن دعواهای سیاسی ، باعث یاس و نا امیدی مردم شدیم، گفت:ما با کشورهای منطقه تفاوت داریم . همه در منطقه یا فکر می کنند امنیت را می شود خرید یا از طریق تسلیحات هسته ای ایجاد کرد این درحالی ست که  امنیت جمهوری اسلامی وابسته به مردم است. وظیفه دولت این است که فشارهای خارجی و فشارهای وارده به مردم را کاهش دهد.

این دیپلمات کشورمان گفت :   آمریکا امروز تمرکزش را  بر جنگ روانی گذاشته است و برای مقابله با ما به  ایران و شرکای تجاری  مان  فشار می آورد، ولی با دیدن اینکه فشارهایی که آورده مانند تیری به سنگ می خورد با ایجاد جنگ روانی و اقتصادی در تلاش برای تغییر شرایط به نفع خود است.

ظریف در رابطه با اینکه وقتی از غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی ها مطلع بودیم، چرا در برجام هیچ سازو کار حقوقی برای خروج واشنگتن از آن پیشبینی نشده است،گفت: در روابط بین الملل هیچ پلیس و دادگاه بین المللی وجود ندارد که مطابق آن آمریکا برای خروج از برجام هزینه پرداخت کند. اما اینکه امروز نزدیک ترین متحدان واشنگتن در برابر آن ایستاده اند، نوعی سازو کار در قبال آمریکا است. در جامعه بین الملل سازو کار فشار به این صورت است که برای مثال  دولتی مانند کانادا که روابط نزدیکی با تهران ندارد، همچنین تمام متحدین آمریکا در ناتو مقابل آن ایستاده اند و این هزینه ای ست که آنها  برای خروج از برجام می پردازند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به پرداخت کمک 18 میلیون یورویی اروپا به ایران، خاطرنشان کرد: برخی براین باورند که  18 میلیون یورو مابه ازای  برجام است، این پول برای کمک به شرکت های کوچک و متوسط است، یعنی اروپایی ها به کسی پول نمی دهند بلکه  راهکارها ارائه  می دهند.

وی همچنین با تاکید براینکه واشنگتن از زمان خروجش از برجام به اهداف خود دست نیافته است، خاطرنشان کرد:  آمریکا فکر می کرد در یک سال ونیم اول می تواند ایران را از برجام خارج یا به نقض برجام  محکوم کند و ما را ناقض این توافق معرفی کند.وقتی به خواسته اش دست نیافت تلاش کرد به شرکای تجاری ما که در برجام حضور داشتند برای قطع همکاری با ایران فشار بیاورد. و وقتی از برجام خارج شدند فکر نمی کردند این توافق انقدار استحکام داشته باشد در نتیجه امروز به سلسله اقداماتی دست می زند که اقتصاد ما و مردم ایران را نشانه گرفته است.

وزیر خارجه بااشاره به خروج شرکت های بزرگی نظیر توتال از ایران ، عنوان کرد:در حال حاضر شرکت های کوچک و متوسط خارجی با ما همکاری می کنند که حتی  توتال هم در ابتدا قرار دادهایش را ابتدا با  شرکت های کوچک و متوسط  بسته و تسهیلات مالی را برای فعالیت هایشان فراهم می کرد.

وی با اشاره به اینکه سیاست خارجی باید تلاش کند تا بار را از دوش مردم بردارد، گفت:  تلاش ما هم در برداشتن بار از روی دوش مردم بوده است. البته سیاست خارجی همه چیز کشور نیست و همه کارها را انجام نمی دهد، بلکه زمینه هایی را برای تعدیل فشار ها تا حد امکان فراهم می کند، اما طبق واقعیت نظام بین الملل همیشه کسی برای زور گویی وجود دارد. زمانی صدام و روزی هم آمریکا زورگویی می کنند البته همواره در برابر آنها اجماع جهانی وجود دراد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص قطع همکاری شرکت توتال با ایران گفت: قرارداد توتال با این کشورهای کوچک و متوسط بود ما باید این واقعیت را بپذیریم که آمریکا دولت بزرگی است و اقتصاد قوی دارد هر شرکتی قطعا به سمت منافع مالی بیشتر حرکت خواهد کرد توتال هم به دنبال فراهم کردن امکانات مالی بیشتری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص مقابله با تحریم‌های آمریکا، گفت: دستگاه دیپلماسی نمی‌تواند آمریکا را متوقف کند، تنها می‌توانیم با افزایش فشار بر آنها کاری کنیم تا هزینه‌ خروج از برجام را به آنها تحمیل کنیم.

وی ادامه داد:  مقایسه شرایط فعلی ایران با 25 سال پیش نشان می‌دهد که باوجود همه دشمنی‌ها و فشارهایی روی ما وجود داشت ، توانسته ایم بر مشکلات فائق آمده و بر آنها غلبه کنیم. اگر به یاد داشته باشیم 25 سال پیش آمریکا همه چیز ایران را در اختیار داشت و بر تمام مقدرات کشور مسلط شده بود، این درحالی است که امروز خودمان انتخاب کردیم که جور دیگری زندگی کنیم. پس برای رسیدن به این هدف باید مقاومت کنیم.

ظریف درباره ارتباط نزدیک وزرا و رئیس جمهور با مردم، گفت: باید شرایطی ایجاد شود که مردم بتوانند ارتباط نزدیک‌تری با دولتمردان به ویژه رئیس جمهور و وزرا داشته باشند، البته باید بررسی شود که چرا این فرصت برای آنها فراهم نشده‌ است، چرا که ملت ما همان مردم زمان جنگ هستند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها اتاق جنگ اقتصادی و روانی برای ما ایجاد کرده‌اند، افزود: ما باید هشیار باشیم و نباید در این اتاق بازی کنیم. مردم در زمینه فساد هم باید همان ایثار زمان جنگ را داشته باشند.این مردم در همه بزنگاه‌ها با همه مشکلات به میدان آمده‌اند و هر زمان که تمامیت ارضی و امنیت ملی خود را در خطر ببینند، باز هم به صحنه خواهند آمد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مسئولین باید متوجه باشند هزینه دعواهای سیاست‌های جناحی را مردم می‌پردازند. برجام  دستاورد مهمی برای ما محسوب می‌شود، چرا که ترامپ بارها از برجام به عنوان کلاه بزرگی که بر سر آمریکا رفته است، یاد می‌کند و این  برخلاف تصور برخی است که برجام را به نفع آمریکا می‌دانستند. جناح‌های سیاسی وظیفه دارند در مردم ایجاد امید کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند اطمینان و امید به آینده را در ما از بین ببرند، تأکید کرد: البته نباید همه چیز را به گردن استکبار انداخت، زیرا آنها تنها یکی از مشکلات ما هستند. جریانی که در خصوص برجام به راه افتاده، برنامه‌ای حساب شده است تا مردم را ناامید کنند. ما تلاش کردیم با وجود تمام تحریم‌ها و تهدیدها امید را در دل مردم زنده کنیم، چرا که ما با حمایت مردم به اینجا رسیده‌ایم و به پشتوانه همین مردم ترامپ را وادار به عقب‌نشینی می‌کنیم. سیاست خارجه بدون مردم معنا ندارد.

در ادامه ظریف در رابطه با  وضعیت ایرباس و بوئینگ و این که آیا قرارداد آنها با ایران لغو شده است، توضیح داد:  تحویل بوئینگ و ایرباس به ما جز تعهدهای  آمریکا بوده است و لغو آن نه تنها نقض برجام بلکه نقض قرارداد 1955 بوده است.یک نکته مهم دراین زمینه این است که آمریکایی‌ها می‌گویند ما صدای  مردم ایران هستیم. اگر اینطور است چرا اولین تحریم اعمالی علیه ما تحریم هواپیما ست؟ در حال حاضر دعوای حقوقی ایران با آمریکا در این ارتباط در دیوان بین‌المللی لاهه مطرح است و این هفته زمان شروع رسیدگی به این پرونده است .

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه  ابزارها در روابط بین‌الملل مشخص است، افزود: قدرت منطقه‌ای بودن ایران یک واقعیت است . برجام می‌توانست موانعی که در راه پیشرفت کشور ایجاد شده بود را بردارد و این موانع برای دو سال و نیم برداشته شد.خیلی از موانع برداشته شده است. سوال من این است  که وضعیت ما با دو سال و نیم قبل چه تفاوتی کرده است آیا وقتی برجام تصویب شد هیچ اتفاقی نیفتاد . واقعیت این است که ما باید خودمان بیش از هر چیز به ایجاد امید و سرمایه داخلی توجه داشته باشیم و در این ارتباط تلاش کنیم .

وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با حافظ امنیت سرمایه گذاری خارجی و داخلی در ایران توضیح داد:من و اعضای هیات دولت مسئولیت مشترکی داریم، باید بگویم که در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری اقدامات بسیاری انجام شده و سایر امور هم  در دست انجام است، نظر رئیس جمهور هم همین است. برای مثال می توان به روند صدورمجوز سرمایه‌گذاری در برخی از استان‌ها اشاره کرد، باید در نظر داشت که شاخص‌ رقابت‌پذیری و کسب و کار در ایران بسیار بهبود پیدا کرده است.

ظریف ادامه داد: مهم این است که مردم واقعیت را ببیند، روند بسیار شدیدی که به سمت فشارهای مضاعف بین‌المللی می‌رفت متوقف شد و امروز باوجود دست و پازدن‌ها، اجماع جهانی علیه آمریکا ایجاد شده و ما در حال کار هستیم ، یقین دارم می‌توانیم با استفاده از شرایط بین‌المللی از این مرحله عبور کنیم.آمریکایی‌ها این دفعه با غلظت و نفرت شدیدتری وارد این حوزه شده‌اند.

وی در رابطه با 18میلیون یورو پرداختی از سوی اروپا،گفت: اروپایی‌ها تعهداتی دارند که باید اجرایی شود.انتخاب های بسیاری داشتیم ولی ما  کم هزینه‌ترین راهکار برای مردم را انتخاب کردیم.

این دیپلمات کشورمان بابیان اینکه  روابط بین‌الملل یک شبه اتفاق نمی افتد و باید روند خود را طی کند، خاطرنشان کرد: این که آلمان می‌گوید ما نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم مساله قابل توجهی بوده و از شکاف بین اروپا و آمریکا حکایت می کند . ما هیچ گاه نمی گوییم که می توانیم اروپا و آمریکا را از هم جدا کنیم  زیرا آنها متحدین  قدیمی هستند. درحال حاضر هم منافع اروپا در گرو همکاری با ما است.  منافع‌ و سیستم مالی، امکانات اقتصادی و دفاعی‌ اروپایی‌ها به گونه‌ای است که باید زمینه‌هایی را برای به حداقل رساندن آسیب ها برای خود ایجاد کنند. فرق شرایط فعلی در گذشته این است که هنوز اروپایی‌ه برای فروش نفت ما و بازگشت پول آن به کشور ضمانت می دهند.

ظریف در رابطه با اینکه  اگر برجام نبود چه می‌شد؟ تاکید کرد: آن وقت ترامپ در شرایطی روی کار می‌آمد که برجامی وجود نداشته و اروپا و آمریکا علیه ایران متحد بودند.اگر برجام نبود  دلار در سال 93 به قیمت فعلی می رسید.من اقتصاد دان نیستم بگویید اقتصاددانان پاسخ شما را بدهند در سال 92 فروش نفت ما زیر یک میلیون بشکه بود و روند سقوط قیمت نفت آغاز شده بود. در آن شرایط سیاست آمریکایی‌ها این بود که فروش نفت ایران را به زیر صفر برسانند اما برجام مانع آن شد.

دربخش دیگری از این گفت وگو رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با  کنوانسیون دریای خزر و برخی اظهار نظرهای تند در قبال آن، تصریح کرد:مذاکرات خزر از 20 سال پیش شروع شده و یک سال گذشته به نتیجه رسیده است و کنوانسیون امروز حاصل مذاکرات جدی یک سال گذشته است. مردم این کنوانسیون را بخوانند تا بدانند چه منافعی از ما را تامین می کند . سهم ما از دریای خزر مشخص نشده است و اینکه می گویند ایران 50 درصد از خزر را دارد امکانپذیر نیست.هنوز بستر دریا برای ایران، آذریایجان و ترکمنستان به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد:طبق کنوانسیون خزر هیچ کشوری نمی تواند اطراف خزر  به تنهایی برای خودش خط مبدا تعریف کند و بلکه برای تعریف خط مبدا باید هر پنج کشور تصمیم گیری کنند. به شما اطمینان می دهم که هیچ اتفاق تلخی برای ایران در کنوانسیون خزر رخ نداده است.امضا کنوانسیون خزر شجاعت می خواست.

این دیپلمات کشورمان در ادامه تاکید کرد: ما هنوز تصمیم نگرفتیم کنوانسیون خزر را بعد از مشخص شدن خط مبدا به مجلس بفرستیم یا قبل از آن. سهم ایران از دریای خزر 11درصد نیست.هنوز سهم ما در بستر و زیر بستر دریای خزر مشخص نشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به  حضور کشتی های چینی در دریای عمان،افزود: بحث حضور کشتی های چینی در عمان تجاری است.روش های مختلفی برای این صید وجود دارد. یا اجازه صید می دهیم یا آنها با شرکت کشتیرانی ما توافق می کنند.وقتی ما خودمون نمی توانیم صید داشته باشیم اجازه آن را به سایرین می دهیم. 

ظریف همچنین در رابطه با سفرهای منطقه ای خود، گفت: ما با قطر رفت و آمد بسیاری داریم. امارات، بحرین و عربستان خودشان تصمیم گرفتند که دنبال تنش باشند، اما ما از این که تصمیم‌شان را عوض کنند استقبال می‌کنیم و اکنون خود آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند روی آمریکا حساب باز کنند بلکه باید روی منطقه حساب کنند.

وی تصریح کرد:‌ سیاست ما فشردن دست‌های یکدیگر حتی عربستان است . گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای ما مهم است . امروز بهترین روابط را با آذربایجان ، ترکیه، ارمنستان، عراق، عمان و پاکستان و افغانستان داریم. البته روابط خوب به این معنا نیست که اختلاف نداشته باشیم.

ظریف در پاسخ به اینکه  آیا واقعا از پس افغانستان بر نمی‌آییم؟ افزود: نه اصلا مساله برآمدن نیست، چرا برمی‌آییم. من و اشرف غنی تقریبا دو سال گذشته در مسائل مختلفی مانند امنیت ، اقتصاد ، آموزش و محیط زیست و آب با یکدیگر توافق کردیم کمیته‌هایی تشکیل شد و جلساتی هم تاکنون برگزار شد. امیدوار هستیم که نتایج این جلسات به یک قرارداد جامع بین ما و افغانستان منجر شود. امیدواریم  مساله آب هیرمند، هامون و هریررود هم قابل پیگیری است اما برای حل مشکل کم آبی باید به دنبال روش‌های جدید باشیم.در مورد هیرمند هم گفت و گو می کنیم. یکی از موضوعات مورد  بحث همین موضوع است.طبق قرار دادی که با افغانستان داریم آنها موظف هستند سالانه میزان مشخصی از آب هیرمند را داخل ایران بفرستند که شامل سیلاب نمی شود.تمام این موضوعات باید پیگیری شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در  درباره‌ این که رئیس جمهور وی را مامور بررسی مساله هورالعظیم کرده است ،عنوان کرد: رئیس جمهور به سه دستگاه دستور دادند که یکی از آنها وزارت خارجه است. ما باید با دولت عراق مذاکره کنیم و حتی یکی از موارد گفت‌وگو با ترکیه است. باید مانع از این شویم که سدسازی‌ها ادامه داشته باشد. این مساله آثار محیط زیستی برای ایران دارد بنابراین ما و عراق باید بتوانیم با ترکیه گفت‌وگو کنیم.

وی همچنین در مورد ضرب‌الاجلی تعیین شده برای رسیدگی به وضعیت  هورالعظیم  توضیح داد: در این گفت و گوها ما یک طرف قضیه هستیم. باید با طرف خارجی هم به نتیجه برسیم. به عنوان مثال در مورد خزر دیدیم که 21 سال مذاکرات به طول انجامید.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار سیاسی ، ظریف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
بله اروپا باید مقاومت کند؟؟؟...آمریکا هم باید متعهد می بود و نبود...پس بایدی در کار نیست تو جهان...لطفا بیخیال توافق بشیم
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
چرا اروپایی ها باید دلشون به حال ما بسوزد در حالی که برخی مسیولین خودمان دلشان به حال ما نمی سوزد
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
این ترامپ دوسال دیگه میره
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
اصلا رو اروپا حساب باز نکنید
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
برادر ظریف وزیر محترم نباید به اجنبی ها زیاد اطمینان کرد
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
واقعا جای سوال است کشو.رهای چین وهندوستان هرکدام نزدیک به یک و نیم میلیارد نفر جمعیت دارند چطور این کشورها اداره می شوند ما هم چیز داریم با این جمعیت اندک کم مانده بی تدبیری هاو سوء مدیریت ها اختلاس ها خیانت ها و رانت خواری ها ملت برزگ ، شریف ، قهرمان ، مقاوم و حستگی ناپذیر گدایی کنند.
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
عجب حکایتی شده دست زن و مرد تو مملکت خالیه جوونا بیکارن دخترای دم بخت همه تو خونه نشستن پولا از بیت المال دزدیده میشه اجناس بی کیفیت روز به روز گرون میشن مردم از بی پولی دکتر نمیرن....
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
آمریکا بداند هیچ وقت نباید یک ایرانی را تحقیر کنه
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
این همه کشور باهاش رابطه دارن و تحریم نیستن فقط ایران و چند کشور محدود که در برابر امریکا ایستاده و تحریم شده و فقط فشارش روی قشر محرومه مادر من به خاطر نداشتن بیست میلیون پول عمل قلبش ده درصد کار میکنه تو را خدا کوتاه بیایم مردم نابود شدن و طاقت این همه فشار و تحریم را ندارن
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
پدرمن، یه نگاه بنداز تا ملت هست وفرزندان غیورش، چشم امید به غریبه نداشته باش، ماریشه محکمی داریم
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
عجیبه که اقای ظریف هنوز نمیخوان ازخاب بیداربشن .واقعاضرب المثل بجاییس که میگویندانسان خواب رامیتوانازخواب بیدارکردولی کسیکه خودش رو بخواب زده هرگزنمیتوان ازخواب بیدارش کرد معلوم نیست این خواب زده ها تا کجاو کی میخواهندادامه بدهند
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
حق خودت را فقط خودت بایستی بگیری منتظر اقدام اروپا نباشیم
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
چشم اقا ای کاش زودتر گفته بودی!!واقعا تینها چی فکر کردند اروپا به خاطر اینها با امریکا رو در رو بشه
امیرمحسن
۱۲:۳۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
من به روحانی رای دادم پشیمان نیستم...
مبارزه کنید ما پشت شما هستیم... زنده باد ایران ایرانی زنده باد روحانی زنده باد ظریف ....
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
جای تأسف دارد .
ما ملت ایران اسلامی حق هسته‌ای خود را میخواهیم نه اروپا و نه آمریکا.

اروپا در برجام مانده تا ما هم تحریم باشیم و هم هسته ای خود را تعطیل کنیم همین.

ما حتما به هسته ای خود خواهیم رسید ولی متاسفانه خیلی با اتلاف وقت و تاخیر.
بلاخره خود دشمنان با کارشکنی،باعث خواهند شد ما به هسته ای خود برسیم.
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
ارز دانشجویی قطع شده ، لطفا یه گزارش تهییه کنید .چهار سال از درسم رفته دو سالش مونده میگن انتقالی بگیرید سال بعد اگر جا بود داخل کشور از سال دو تازه دانشگاه رو شروع کنید حدود ۸۰ میلیون هم علاوه بر شهریه سالیانه دو برابر پرداخت کنید . باحقوق بازنشستگی زیر دومیلیون تومان بازنشستگی خانواده چقدر از خرج زندگیشان رو برای بنده بفرستن ،تا بادلار ۱۰۰۰۰تومانی حداقل امکانات (قوت لایموت ) برای من محیا بشه
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
مهلت برای اروپا در مورد برجام چند قرن است؟
چرا مهلت برای اروپا تموم نمیشه؟!!!
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
"اروپایی ها پول به کسی نمی دهند راهکارها را می دهند."
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
چشم به اروپا میگم مقاومت کند در برابر آمریکا