سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخشنامه سپرده‌گیری ارزی به بانک‌ها ابلاغ شد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مقررات و شرایط سپرد‌ه‌گیری ارزی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای اجرای بند (4) تصویب‌نامه شماره 63793‏‏‏‏‏‏‏‏/ت55633 هـ مورخ 16‏‏‏‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏‏‏‏/1397 هیئت وزیران، شرايط زیر در تکمیل ترتیبات سپرده‌گذاری ارزی موضوع قسمت «ج» بخش سوم مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و ساير مبادلات ارزی بين المللی»، برای اجرا ابلاغ می شود:


بیشتر بخوانید: جزییات فعالیت اولین صندوق ارزی بازار سرمایه



1‏‏‏‏‏- بانک مجاز است نسبت به سپرده گيری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غير دولتی با تضمين بانک مرکزی در قالب فرم پيوست (پيوست 1) اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بين‌الملل اين بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند.

2‏‏‏‏‏- بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود.

3‏‏‏‏‏- دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمديد ( قبل از سررسيد) و موافقت اين بانک، دوره مذکور برای دوره‌ یک ساله ديگر قابل تمديد خواهد بود.

4‏‏‏‏‏- نرخ سود سپرده‌گذاری سالیانه برای اسعار يورو، درهم امارات و دلار به ترتيب 3، 2 و 4 درصد است.

5‏‏‏‏‏- کارمزد عاملیت آن بانک 0.3 درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله پرداخت می شود.

6‏‏‏‏‏- در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال و يا دريافت سود، به منظور تسريع و تسهيل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول پيوست (پيوست 2) به اداره بين‌الملل اين بانک جهت دريافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند.

7‏‏‏‏‏- بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد اين بانک، به همان نوع ارز توديعی و به صورت اسکناس خواهد بود.
تبصره: پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.

8‏‏‏‏‏- درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی توديعی قبل از سررسيد، نرخ سود ساليانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتيب 1، 0.5 و 1.5 درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از يک ماه سودی تعلق نمي‌گيرد.

انتهای پیام/

نرخ سود سپرده ارزی برای دلار 4 درصد اعلام شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
اکبر
۱۱:۴۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
پیشنهاد هموطن عزیز بسیار عالی و خوب است
علیم
۱۶:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
سلام
یکبار برای همیشه باید واحد پولی ایران به پول طلا ، نقره و برنز تغییر کند تا تورم گرانی دیگر بی معنی باشد
مثلا سکه های 1،2،5 گرمی برنز،نقره وطلا به فرض با ارزشهای 1 گرمی برنز 250تومان (یک دهم سیم)به عنوان پول جز و 1 گرمی نقره 2500تومان(1 سیم) به عنوان واحد پول و 1 گرمی طلا( 18عیار) 250000 تومان (1 زر)به عنوان پول بزرگ ضرب شود سپس معادل آنها اسکناس های 5،10 و50 سیم ( هم نام)چاپ شود
ابتدا بانک مرکزی موظف به ایجاد سپرده طلا با عیار 18 و صدور سپرده با واحد( سیم) شود (مثلا 100سیم یک زر) تا ارزش دارایی مردم حفظ شود
در این صورت چون ارزش جهانی طلا ونقره چنان تغییری ندارد تورم نه تنها تقریبا صفر می شود بلکه با افزایش قیمت اونس جهانی طلا تورم منفی هم ممکنه داشته باشیم
نتیجه با توجه به تغییرات کم قیمت اونس جهانی طلا و نقره تورم خیلی کم یا صفر یا منفی می شود و ارزش سرمایه مردم حفظ شده قدرت خرید افزایش یافته پس انداز هم با معنی میشود