سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آقای رئیس جمهور در مسیر پر پیچ و خم استیضاح/ رسوایی‌های ترامپ چه بر سر او خواهد آورد؟

با اعترافات و اظهارات ۲ تن از وکلای سابق ترامپ فشار‌ها بر رئیس‌جمهور آمریکا افزایش یافته است و احتمالا رئیس‌جمهور آمریکا در مسیر استیضاح قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اعترافات مایکل کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ درباره اتهاماتی که علیه رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 مطرح بود و همچنین اظهارات لنی دیویس،‌ وکیل شخصی سابق ترامپ و وکیل فعلی کوهن درباره پرونده تاثیر‌گذاری روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا، فشارها برای استیضاح دونالد ترامپ افزایش یافته است.

دونالد ترامپ که در ماه‌های اخیر تحت‌فشار شدید رسانه‌ها و مقامات آمریکایی در این باره قرار داشته، در همین راستا به دنبال برکناری وزیر دادگستری خود است و اکنون برای این اتفاق خود را آماده می‌کند. البته ترامپ در مصاحبه‌ای دلیل برکناری جف سشنز را عدم‌توانایی وی در کنترل وزارت دادگستری اعلام کرده است اما منتقدان ترامپ معتقدند مخالفت رئیس‌جمهور آمریکا با وزیر دادگستری از زمانی آغاز شد که وی خود را از تحقیقات «اف‌بی‌آی» درباره احتمال هماهنگی ستاد تبلیغاتی ترامپ با مداخله روس‌ها در انتخابات سال 2016، کنار کشید.


بیشتر بخوانید: جولیانی: اگر ترامپ استیضاح شود، مردم آمریکا شورش خواهند کرد!


اگر تحقیقات قضایی بازرس رابرت مولر که مسئول پرنده دخالت‌های روسیه در انتخابات 2016 است به این نتیجه ختم شود که دخالت‌های روسیه در روی کار آمدن ترامپ اثر‌گذار بوده و پیوندهایی بین ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه وجود داشته است، احتمالا رئیس‌جمهور آمریکا در مسیر استیضاحی قرار خواهد گرفت که انتهایش برکناری وی است.

حالا ترامپ که خود را در آستانه استیضاح می‌بیند، مقامات سیاسی آمریکا را تهدید کرده است که استیضاحش باعث سقوط بازارهای آمریکا خواهد شد؛ به‌ نظر می‌رسد این سناریوی حلقه‌ نزدیکان ترامپ نیز است.

رودی جولیانی، وکیل و مشاور ترامپ نیز در همین باره اعلام کرده برکناری ترامپ می‌تواند منجر به قیام مردمی در آمریکا شود. برآیند این اظهارات نشان می‌دهد احتمال ارتباطاتی بین دونالد ترامپ و ستاد انتخاباتی‌اش در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 با نهاد‌های امنیتی روسیه وجود داشته است. هرچند از جزئیات دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اطلاعات رسمی‌ای منتشر نشده است.»

اعترافات مایکل کوهن

مایکل کوهن وکیل سابق دونالد ترامپ سه‌شنبه شب هفته گذشته (۲۱ آگوست) در ادامه تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه (پرونده ترامپ –روسیه) در دادگاه نیویورک اعترافات مهمی داشت. او به جرم خود مبنی‌بر نقض قوانین مالی ستادهای انتخاباتی درجریان رقابت ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی اعتراف کرد. اما آنچه این اعتراف را حائزاهمیت می‌کند اذعان کوهن به این مساله است که وی این تخلف را به اذن یکی از نامزدهای انتخاباتی (ترامپ) و با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات انجام داده است.

تخلف کوهن شامل پرداخت حق‌السکوت به دو نفر از معشوقه‌های سابق رئیس‌جمهوری آمریکا می‌شود. کوهن هرچند از ترامپ نام نبرده اما اعتراف کرده به «دستور نامزد یک سمت فدرال» تلاش کرده تا به استورمی دنیلز بازیگر فیلم‌های مستهجن و کارن مک دوگال مدل نشریه «پلی‌بوی» حق‌السکوت بدهد تا آنها درباره روابط نامشروع‌شان با ترامپ به رسانه‌ها چیزی نگویند.

تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک موسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی برای ستاد انتخاباتی ازجمله این جرائم است و دست‌کم دو مورد آنها مستقیما به شخص ترامپ مرتبط هستند.

اعترافات کوهن در آمریکا واکنش‌های دامنه‌داری را به دنبال داشته، در حالی که واکنش‌ها به اقدام مایکل کوهن، وکیل سابق رئیس‌جمهور آمریکا در اعتراف به انجام کارهای غیرقانونی ازقبیل نقض قوانین مالی انتخاباتی به نفع موکلش در دوره انتخابات سال ۲۰۱۶ ادامه دارد. خبرها حاکی است او از اطلاع داشتن دونالد ترامپ از اسناد منتشرشده سایت ویکی‌لیکس درباره دموکرات‌ها خبر داشته است.

وکیل مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق دونالد ترامپ به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «به نظر من کوهن شاهد آن بوده که آقای ترامپ از ایمیل‌هایی که به کارزار هیلاری کلینتون آسیب زد، مطلع بوده است؛ اطلاعاتی که تنها از طریق حمله سایبری غیرقانونی یک نهاد روسی که ویکی‌لیکس نام دارد، حاصل شده بود.»

لنی دیویس ادامه داد: «به نظر من برخی اطلاعات وجود دارند که آقای کوهن می‌تواند در اختیار مولر (بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و ادعای تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو) قرار دهد.»

وکیل کوهن افزود: «کوهن ناظر و شاهد بوده که ترامپ قبل از انتشار این ایمیل‌ها (توسط ویکی‌لیکس) از آنها اطلاع داشته است.»

ایمیل‌هایی که دیویس به آنها اشاره می‌کند، اسنادی است که ویکی‌لیکس در بحبوحه کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا از کمیته مرکزی حزب دموکرات و «جان پودستا» مدیر ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون منتشر کرد.

اظهارات وکیل کوهن یک روز بعد از توافق او با دادگاهی در نیویورک مطرح شد؛ توافقی که بناست او در ازای اعتراف به جرائمش، تخفیف مجازات دریافت کند.

اغلب کارشناسان حقوقی می‌گویند نمی‌توان علیه رئیس‌جمهوری که طول دوره زمامداری‌اش پایان نیافته طرح اتهام کرد اما قانون آمریکا به کنگره این کشور اجازه استیضاح و عزل رئیس‌جمهور به دلیل انجام تخلفاتی چون رشوه‌خواری، سوء‌استفاده از قدرت، تهدید، ارعاب و مواردی از این دست را می‌د‌هد.

اتهاماتی که کوهن علیه ترامپ مطرح کرد، در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که در ماه میلادی نوامبر برگزار می‌شود، به افزایش فشار سیاسی بر رئیس‌جمهوری آمریکا و حزب جمهوری‌خواه منجر خواهد شد تا آنجا که می‌توان انتظار داشت دموکرات‌ها از فرصت به‌ دست آمده برای احیای ریاست خود بر مجالس نمایندگان و سنا استفاده کنند.

واکنش ترامپ و جولیانی به اعترافات کوهن

اعترافات مایکل کوهن با واکنش شتابزده دونالد ترامپ همراه شد. ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای تاکید کرد پرداخت حق‌السکوت به زنانی که گفته می‌شود با آنها رابطه داشته، نقض مقررات کارزارهای انتخاباتی نبوده و این پول را از حساب شخصی خود داده است. رئیس‌جمهور آمریکا، مایکل کوهن وکیل پیشین خود را به داستان‌سرایی در دادگاه متهم کرد تا از این طریق حکم سبک‌تری بگیرد. اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور نبود، ادعاهای مطرح‌شده در دادگاه مایکل کوهن، می‌توانست به باز شدن پرونده‌ای قضایی علیه وی منجر شود. پیگرد قضایی ترامپ ‌در زمان ریاست‌جمهوری او امکان‌پذیر نیست و تنها راه برکناری وی از این مقام استیضاح ترامپ است.

اظهارات ترامپ نشان می‌دهد وی به‌شدت نگران پیامدهای اعترافات کوهن بر آینده سیاسی خویش است. ترامپ مدعی شد که استیضاح وی می‌تواند بازارهای مالی را دستخوش ناآرامی کند و اگر استیضاح شود اقتصاد آمریکا چنان صدمه‌ای خواهد دید که باعث فقیر شدن همه خواهد شد. اگر استیضاح شود بازار بورس سقوط خواهد کرد. ترامپ همچنین مدعی است نمی‌توانند او را که به گفته خودش کار بزرگی کرده است، استیضاح کنند. در همین راستا رودی جولیانی، وکیل و مشاور شخصی ترامپ گفته است اگر ترامپ به خاطر استیضاح از سمت خود برکنار شود آن‌گاه امکان دارد در آمریکا قیام مردمی رخ دهد. به گفته او برکناری ترامپ فقط به دلایل سیاسی امکان‌پذیر است، در غیر این‌صورت مردم آمریکا قیام خواهند کرد.

روند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا

اظهارات منفعلانه ترامپ درباره تبعات استیضاحش، بیشتر با هدف تحریک افکار عمومی آمریکا صورت می‌گیرد. اگر رسوایی کنونی با توجه به اعترافات کوهن تشدید شود، این مساله نه‌فقط می‌تواند تاثیر منفی بر نتایج انتخابات نوامبر 2018 به ضرر جمهوری‌خواهان و به نفع دموکرات‌ها داشته باشد، بلکه با اکثریت یافتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا، زمینه استیضاح ترامپ نیز فراهم خواهد شد.

استیضاح به معنای وارد کردن اتهاماتی از سوی کنگره آمریکاست که می‌تواند مقدمه‌ای برای محاکمه ترامپ باشد. طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و مقامات کشوری آمریکا را می‌توان پس از استیضاح به دلیل خیانت به کشور، رشوه‌خواری و سایر جرائم مرتبط با مناصب اصلی دولتی و محکومیت به خاطر این جرائم از سمت‌های‌شان برکنار کرد. روند استیضاح باید از مجلس نمایندگان شروع شود و به جریان افتادن آن به رای اکثریت نمایندگان (نصف به علاوه یک) نیاز دارد.

درصورت کسب این رای، محاکمه در سنا برگزار خواهد شد. در این مرحله؛ رای دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس‌جمهور لازم است. آخرین مورد استیضاح مربوط به «بیل کلینتون»، رئیس‌جمهور پیشین و دموکرات آمریکا بود که درنهایت در سنا رای لازم را کسب نکرد. به‌نظر می‌رسد ترامپ بیشتر تلاش می‌کند با بزرگ‌نمایی پیامدهای استیضاح و برکناری احتمالی خود، حمایت لازم از جمهوری‌خواهان برای کسب پیروزی در انتخابات کنگره در نوامبر 2018 را فراهم کند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.