سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حدود ۴ هزار قایق در چابهار و کنارک در انتظار مجوز صید

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: حدود سه تا چهار هزار قایق در ۱۱ بندر ماهیگیری چابهار و کنارک فاقد مجوز با بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال در انتظار مجوز صید هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، هدایت الله میرمرادزهی مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک حدود ۲۴ هزار صیاد به وسیله هزار و ۴۳۰ قایق و ۹۰۷ لنج در بنادر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان‌های چابهار و کنارک مشغول صید و صیادی هستند.

وی افزود: صدور مجوز قانونی صید برای چهار هزار قایق می‌تواند منجر به افزایش تولید آبزیان و اشتغال افراد بومی شود.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در هر لنج ۱۰ تا ۲۵ نفر و در هر قایق یک تا ۲ نفر اشتغال دارند که نقش مهمی در صید، صیادی و اشتغال سواحل نشینان مکران در منطقه بلوچستان دارند.

وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های مکرر در سفر اخیر معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران به منطقه برای ۲۵۰ قایق جدید در چابهار و کنارک قرار است مجوز لازم صادر شود.

میرمرادزهی تصریح کرد: چابهار و کنارک ظرفیت‌های خوبی در زمینه صید انواع آبزیان دریایی دارند و این ظرفیت باید برای ایجاد اشتغال بیشتر بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه صیادان چابهار و کنارک همجوار آب‌های آزاد سواحل مکران در سه سال متوالی رتبه نخست کشوری در زمینه صید و صیادی را کسب کرده اند، افزود: پارسال صیادان این منطقه بیش از ۳۰۲ هزار تن ماهی از دریا صید کردند.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه این اداره کل فعال است و ۱۰۷ واحد صنایع شیلاتی و ۲۹ کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.

وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار شغل در حوزه شیلات چابهار و کنارک تعریف شده که بیشتر در زمینه پرورش میگو، صید با کشتی‌های پیشرفته روز دنیا، پرورش ماهی در قفس، تکثیر آبزیان، ایجاد صنایع و کارخانه‌های وابسته است.

میرمرادزهی با اشاره به اینکه چابهار بهشت آبزی پروری است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران می‌توانند در زمینه پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، صید ماهی تجاری در آب‌های دور و استفاده از کشتی‌های پیشرفته صید در آب‌های مشترک ساحلی اقدام کنند.

سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آب‌های دریای عمان فعال است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

انتهای پیام/ع

چابهار و کنارک ظرفیت‌های خوبی در زمینه صید انواع آبزیان دریایی دارند

برچسب ها: شیلات ، سازمان بنادر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.