سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تخلیه ۲۰ درصد کالا‌های اساسی کشور به بندر چابهار اختصاص یابد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ درصد سهم استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و این استان از کالا‌های اساسی کشور باید در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه شود.

 بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: ۲۰ درصد سهم استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و این استان از کالا‌های اساسی کشور باید در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه شود، زیرا این امر مشوق اصلی تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان به حساب می‌آید.

وی اظهار داشت: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه‌های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری است که از شاخصه‌های مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدور‌های حمل و نقل خواهد بود.

وی ادامه داد: در همین راستا فعال سازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت پذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود.

آقایی اظهار داشت: واگذاری طرح نیمه تمام راه آهن چابهار به بخش خصوصی می‌تواند با هدف تسریع در اتمام آن و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبرد‌های اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش کند.

وی بیان کرد: با توجه به ارتقاء ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸ و نیم میلیون تن به عنوان زیرساخت‌های پیش نیاز توسعه سواحل مکران؛ بنابراین ضرورت بهره مندی این بندر راهبردی از قابلیت ریلی می‌بایست به اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی تبدیل شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با واگذاری طرح مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکار‌های مربوطه) سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کم بهره مندترین استان شرقی، تکمیل روند طرح خط ریلی چابهار – زاهدان و احیاء محور شرق به جهت انتقال کالا‌های اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مدل واگذاری، جذابیت‌های بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تامین بار و کالا با تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینه‌های ساخت و اتمام طرح از محل درآمد‌های حاصل از انتقال محموله‌های کالای اساسی و بار‌های انتقالی در این مسیر، امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/گ

تخلیه کالا های اساسی در بندر چابهار

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.