سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نمایش بحران کم آبی در نگارخانه لاله/ گردهمایی هنرمندانی که دغدغه محیط زیست دارند

نمایشگاه گروهی از مجموعه آثار هنرهای تجسمی با عنوان «آب» در نگارخانه لاله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نگارخانه لاله به مدت ۳ هفته میزبان ۳۵ اثر چیدمان، نقاشی، ویدئو، عکس و صدا از ۱۵ هنرمندی است که بخشی از فعالیت های هنری خود را به محیط زیست اختصاص داده و این بار به منظور تاکید بر بحران کم آبی در کشور، آثار خود را در معرض دید عموم قرار داده اند.

جلال الدین مشمولی از فعالان محیط زیست و کیوریتور نمایشگاه «آب» در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: تاکنون پروژه های زیست محیطی بسیاری را با مشارکت هنرمندان در اقصی نقاط کشور انجام داده ایم. با توجه به مشکل حاد فعلی که کم آبی است، در مدت دو ماه جلساتی را برای هنرمندان علاقه‌مند برگزار کرده و از آنها خواستیم که آثارشان را بر مبنای آموخته های خود از جلسات خلق کنند.

وی افزود: آثار نمایشگاه «آب» صرفاً انتقادی نبوده و در دل آثار پیام های اخلاقی و سبک زندگی سالم نهفته است. قناعت واژه ای است که به گوش همه آشناست؛ اما در جامعه امروزی دیده نمی شود، آثار این نمایشگاه این واژه و روش زندگی درست را بار دیگر در اذهان عمومی احیا می‌کند.

مدیر اجرایی طرح های زیست محیطی در پاسخ به اینکه هنر تا چه میزان می تواند در تغییر و تصحیح فرهنگ مردم موثر باشد، گفت: پروژه های زیست محیطی زمانی مثمر ثمر خواهد بود که هنرمند، شهروند، مسئولان و ... برای بهبود وضعیت محیط زیست به صورت دسته جمعی اقدام کنند. کار انفرادی هیچگاه خروجی مطلوبی نداشته و بهتر است وضعیت فعلی را با وضع قوانینی موثر که همگی موظف به انجام آنها باشند، سامان بخشند.

در ادامه گفتگوی ما با دو هنرمند این نمایشگاه را بخوانید؛

سیاه رود قائم شهر آلوده ترین رودخانه ایران؟!

فرزانه فاضلی متولد 1368 دارای کارشناسی ارشد عکاسی است. وی مدت 5 سال است که در هنر حضور حرفه ای دارد و تاکنون علاوه بر برگزاری نمایشگاه انفرادی و شرکت در نمایشگاه گروهی، در جشنواره های عکاسی حائز رتبه بوده است.

عکسی که این هنرمند جوان از سیاه رود قائم شهر ارائه کرده است، یکی از بهترین آثار موجود در نمایشگاه آب است. سیاه رود قائم شهر روزی تمیزترین و در حال حاضر آلوده ترین رودخانه ایران محسوب می شود و این مسئله به شفافیت هرچه تمام در اثر فاضلی انعکاس یافته است.

وی درباره علت حضور خود در این نمایشگاه گفت: هنرمندان شاهدانی هستند که دیده های خود را روایت می کنند، برای تاثیرگذاری باید ارگان‌های مختلف دست به دست هم بدهند. من فقط چیزی را که دیده بودم به تصویر کشیدم. امید است این پیام دوستداران محیط زیست را متاثر کند.

محمود مکتبی متولد 1364 فارغ التحصیل رشته نقاشی و هنرمندی است که چندین نمایشگاه، ورکشاپ و پرفورمنس های خود را به هنر محیطی اختصاص و در این نمایشگاه هم دو اثر نقاشی از او به نمایش گذاشته شده است.

وی ضمن اشاره به دغدغه شخصی خود در حوزه محیط زیست اظهار کرد: موضوع «آب» در حال حاضر نه تنها یک معضل محیطی بلکه مسئله‌ای سیاسی و اجتماعی است. اگر این موضوع را ده سال پیش مطرح می کردیم به ما می گفتند که شما ادای روشنفکران را درمی آورید، اما امروزه این مشکل در تک تک منازل ایرانی نفوذ کرده است.

مکتبی همکاری دانشمندان با هنرمندان را برای رفع بحران کم آبی لازم دانست و گفت: متاسفانه در دانشگاه های هنری هم به این مسائل حیاتی نمی پردازند و تنها چند موضوع تکراری را به دانشجو و هنرجویان یاد می دهند. در صورتی که باید با برگزاری همایش و برنامه های مختلف هنرمندان را نسبت به شرایط زندگی و زیست محیطی خود حساس کنند.  

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.