هنرمندی که در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ در حالی که تا همین روزهای آخر عمر در فکر ساخت اثری تلویزیونی بود. سریالی به نام «سنجرخان» که ۲۶ قسمت از فیلمنامه آن را نوشت و میخواست شهریورماه آن را کلید بزند، اما اجل مهلتش نداد.
با برخی از هنرمندان حاضر در این مراسم درباره ویژگی های اخلاقی و هنری این هنرمند به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را می خوانید؛
امیر علی دانایی بازیگر سینما و تلویزیون، در خصوص ضیاءالدین دری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ضیاءالدین دری کارگردان بزرگی بود که دیگر کسی نمیتواند جای او را بگیرد. برای من صحبت کردن در مورد این کارگردان خیلی سخت است. من کارم را با مرحوم دری آغاز کردم و هنوز در حیرتم که من نابازیگر را با راحتترین شیوههای بازیگری جلوی دوربین برد و با جسارتی که از خود نشان داد، پای بازی من ایستاد. این حرکت نشان از اعتماد به نفس بالای او و اعتمادش به جوان داشت.
وی در ادامه افزود: اولین کار حرفهای من با ایشان بود و این هنرمند حکم پدر را برای من داشت. این کارگردان قلم فوق العادهای داشت و به جرأت میتوانم بگویم دیگر کسی نمیتواند جای او را بگیرد.
دانایی در خصوص خانه نشینی مرحوم دری اظهار داشت: متاسفانه ما بلد نیستیم از هنرمندان شاخصمان به خوبی استفاده کنیم و قدرشان را بدانیم. چه فیلمنامههایی که در خانه مرحوم دری خاک خورد و ساخته نشد. مگر میشود کارگردانی پنج سال در خانه بنشیند و کاری نسازد؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم دری در ژانری که کار میکرد، تاریخ را به درستی روایت میکرد. ما در سریال کلاه پهلوی هم سیاهی و هم سفیدیهای تاریخ را میدیدیم. او کارگردانی بود که مدام مطالعه میکرد و تلاش میکرد تا با یادگیری شیوههای روز کارگردانی آثار درخشانی را تولید کند. سریالی به نام "سنجر خان " را آماده ساخت داشت که متاسفانه نشد که بسازد و افسوس و حسرتش برایمان ماند.
فخرالدین صدیق شریف بازیگر سینما و تلویزیون، در خصوص مرحوم ضیاءالدین دری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در هفتهای که گذشت، دو عزیز بزرگ سینما و تلویزیون کشورمان را از دست دادیم که دیگر نمیتوان جایگزینی برای آنها پیدا کرد. ضیاءالدین دری یک دایره المعارف کامل بود و اطلاعات کاملی در همه زمینهها داشت.
وی افزود: ارتباط او با بازیگران بسیار عالی بود. او شخصیتها را برای بازیگران تحلیل میکرد و بازیگر با آگاهی کامل نسبت به نقشش جلوی دوربین قرار میگرفت. این کارگردان آنقدر حرفهای و با مطالعه بود که با اشراف کامل شخصیتهای فیلمنامه اش را تحلیل میکرد، به گونهای که مخاطب هم با آن همذات پنداری کند.
دکتر علی دارابی معاون امور استانهای سازمان صداوسیما هم در خصوص ضیاءالدین دری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این نویسنده و کارگردان بزرگ ایران، انسانی موحد و اخلاق گرا بود. او به شدت بر استقلال کشورش حساسیت نشان میداد و این حساسیتها را میتوان در آثار درخشان او دید.
وی افزود: دری بیگانه ستیز و عاشق قهرمانهای تاریخی کشورش بود؛ آنها را از لابه لای تاریخ بیرون میکشید و تلاش میکرد تا واقعیتها را به تصویر بکشد.
محمود گبرلو منتقد سینما، درباره هنر ضیاءالدین دری گفت: ما هنرمند ارزشمندی را از دست دادیم. هنرمندی که به خاطر مطالعاتی که داشت، رسانه را به خوبی میشناخت و تحلیلهای بجایی داشت. او با تحلیل درست و ساخت آثاری تاریخی خود را به مخاطب اثبات کرده بود. درست است در سینما هم آثاری را ساخت، اما اشراف او به فیلمسازی در تلویزیون و در کل رسانه بی بدیل بود.
وی در ادامه درباره بینش درست این کارگردان از سریال سازی در تلویزیون بیان کرد: ساخت آثار تاریخی بسیار دشوار است؛ چون احتمال تحریف و غیرباور بودن و یا مضحک شدنش بسیار زیاد است. اما ما آثاری را از این کارگردان در قاب تلویزیون دیدیم که آنقدر قابل باور و درست بود که جای هیچ انکاری را برای مخاطبان نگذاشت. اینها نشان از شناخت درست او از رسانه، تاریخ و نمایش تلویزیونی آن دارد. دری یک انسان آرمان خواه بود.
وی خاطرنشان کرد: آثار درخشان او گویای این واقعیت است و نشان از تحلیل درست او نسبت به تاریخ کشورش دارد. دری واقعیتهای تاریخی را با زاویه نگاهی بسیار دقیق بیان میکرد و مخرب بودن آن دوران را به درستی به تصویر میکشید. در مجموع میتوان گفت او کارگردان معمولی نبود.
محمد مهدی عسگرپور کارگردان تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:مرحوم دری اساسا به سراغ سوژه هایی که بسیار دشوار و سخت بود، می رفت و این نشان از آگاهی بسیار عمیق او بود که با وجود تمام حساسیت های این حوزه در این مسیر حرکت می کرد و آثار درخشانی می ساخت.
وی در ادامه درخصوص تحقیقات چندین ساله این کارگردان نسبت به ساخت آثارش بیان کرد:مرحوم «دری» از سال 65 پیگیر طرح «کلاه پهلوی» بود با وجود اینکه فیلمسازان سینما و تلویزیون بیش از دو سال برای یک اثر وقت نمی گذاشتند او سه دهه برای ساخت یک اثر زمان گذاشته بود دکه این خود نشان از عمق نگاه یک کارگردان نسبت به حرفه و نگاه مخاطبش دارد.
عسگرپور گفت:دری مردی بود که با ورود به موضوعاتی پرتنش، واقعیت های تاریخی را به بهترین نحو به تصویر می کشید و امروز با رفتن او چیزی چون افسوس و حسرت برایمان باقی نمانده است.
حسام نواب صفوی بازیگر تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درخصوص«کیف انگلیسی»گفت:دری یک کارگردان برجسته و توانمند بود و تسلط عجیبی روی تاریخ داشت،خوشحالم که اولین کارم را با مرحوم «دری» شروع کردم، در آن زمان که من دانشجوی رشته بازیگری بودم به من اعتماد کردند و در سریال «کیف انگلیسی» نقشی را به من سپردند.
وی درخصوص بازی های این کارگردان برای تشریح نقش های بازیگران اظهارداشت:زمانی که نقشی را در سریال «کیف انگلیسی»به من سپرد تمام پلان ها را برایم بازی کرد تا من به درستی بتوانم آن نقش را بازی کنم.
نواب صفوی گفت:کارگردانی بودند که از هیچ سکانس و دیالوگی نمی گذشتند و اگر نیاز بود وقت بیشتری را به آن سکانس اختصاص می داد تا آن صحنه ای که می خواهد را جلوی دوربین ببرد.
انتهای پیام/