سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکاوی مانور ترالر‌های چینی در جنوب؛

جزئیاتی از صیادی چینی‌ها در دریای عمان/صید در چابهار تخلیه می‌شود

جارو کردن دریای عمان و خلیج فارس توسط کشتی‌های چینی مدتی است نقل محافل شده، اما آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست این امر با ملاحظاتی بوده و واگذاری بی محابا نبوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترالر‌ها و کشتی‌های چینی دو کلیدواژه‌ای هستند که برای صیادان تداعی‌کننده جارو کردن دریا، بیکاری و بدبختی است. حضور ترالر‌ها در آب‌های دریای عمان که ازقضا تعداد زیادی از آن‌ها چینی هستند، موجب شده است در سال‌های گذشته صیادان سیستان و بلوچستان و دریای عمان از ترالر و کشتی چینی خاطره خوشی نداشته باشند.

رئیس هیئت مدیر اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک می‌گوید: تا دو سال قبل، ترالر‌ها و صید ترال بلای جان صیادان چابهار و کنارک بودند، حدود ۶۰ فروند ترالر به آب‌های عمان می‌آمدند و با تور‌های کف روب خود هرچه بودونبود جارو می‌کردند.

ناخدا علیم افشار افزود: بعد‌ها با شکایت صیادان و ورود دادستانی کنارک جلوی این ترالر‌ها گرفته شد و نوع، زمان و مکان صید آن‌ها تغییر کرد و تعداد آن‌ها از ۶۰ فروند به ۱۶ فروند کاهش یافت.

صیادان حضور کشتی با ملکیت چین را تکذیب می‌کنند

وی تصریح می‌کند: این ۱۶ فروند ترالری که هم‌اکنون در آب‌های عمان به صید می‌پردازند با شرایط و محدودیت‌های خاصی صید می‌کنند و شیلات به صیادان قول داده درصورتی‌که از محدودیت‌ها عبور کنند با آن‌ها برخورد کند.

ناخدا افشار درباره حضور ترالر‌های چینی نیز می‌گوید: اولاً اگر ترالری قبلاً بوده، ایرانی بوده و یا کشتی در اجاره شرکت‌های ایرانی؛ بحث حضور ترالر‌ها اگر هم مطرح بوده مربوط به چینی‌ها نیست؛ کشتی‌های چینی در اجاره ایرانیان بودند و درنهایت هم صیدشان را در چابهار تخلیه می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: حضور کشتی‌های چینی در آب‌های عمان که هم خدمه‌اش چینی باشد و هم شرکتش چینی را هم ما و هم صیادان تکذیب می‌کنیم؛ درست است کشتی‌های چینی گاهی به‌صورت غیرقانونی وارد آب‌های ما شدند، اما توسط یگان حفاظت شیلات با آن‌ها برخورد شده و خارج شدند.

ناخدا افشار می‌گوید: چیزی که با عنوان کشتی‌های چینی مطرح‌شده مربوط به کشتی‌هایی است که در اجاره ایرانیان است و مجوز‌های صید به‌صورت محدود آن‌طور که توضیح دادم و آن‌هم فقط مخصوص ماهی‌های غیرماکول و یا غیرحلال که عمدتاً فانوس ماهیان هستند برای آن‌ها صادر می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک در عین حال تاکید می‌کند: با این وجود، اما اصولاً صیادان به حضور کشتی‌های صید صنعتی و ترالر‌های ایرانی خوشبین نیستند و به‌شدت فعالیت آن‌ها را زیر نظر دارند تا مبادا وارد آب‌های ساحلی و ۱۰ مایلی شوند.

سیاست شیلات در چندسال اخیر افزایش بهره‌وری از دریاست؛ ما در خوشبیانه‌ترین حالت با روش فعلی صید تنها ۲۵ درصد از ذخایر شناسایی شده دریا را با لنج‌ها و کشتی‌های سنتی خود برداشت می‌کنیممدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: سیاست شیلات در چندسال اخیر افزایش بهره‌وری از دریاست؛ ما در خوشبیانه‌ترین حالت با روش فعلی صید تنها ۲۵ درصد از ذخایر شناسایی شده دریا را با لنج‌ها و کشتی‌های سنتی خود برداشت می‌کنیم.

هدایت‌الله میرمرادزهی گفت: تقویت ناوگان صیادی سنتی، اصلاح روش صیادی از سنتی به مدرن و همچنین اعزام کشتی‌های بزرگ صید صنعتی از جمله پرساینر‌ها و ترالر‌های اصلاح شده، سیاست شیلات برای افزایش بهره‌وری از دریا و ذخایر آن است.

وی تصریح می‌کند: تمام این اقدامات برای افزایش بهره‌وری از دریا مبتنی بر صید فراساحل عمدتا در آب‌های ۱۰ تا ۱۲ مایلی از خط ساحل به بعد است تا صدمه‌ای به ماهی‌ها و ذخایر حوزه سرزمینی و همچنین صیادان محلی که با قایق به صید می‌پردازند، وارد نشود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: یکی‌از مواردی که برای صید فراساحل و افزایش بهره‌وری از دریا راهبرد ماست؛ صید ماهی‌های غیرماکول و یا غیرحلال هم‌چون «فانوس ماهی»، «مارماهی»، «ماهی مرکب»، «یال اسبی»، «حصو» و «حلزون» است که به‌دلیل ملاحظات شرعی مورد استفاده مسلمانان نیست.

وی می‌گوید: در راهبرد جدید این‌ماهی‌ها هم توسط لنج‌های سنتی ما در آب‌های فراساحل ۱۰ مایل به بعد و هم توسط کشتی‌های صید صنعتی و پرساینر‌ها صید می‌شوند و به کشور‌های جنوب شرق آسیا و چین صادر می‌شوند و سالانه ۱۵۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارند.

کشتی‌های اجاره‌ای چینی صیدشان را در سواحل چابهار تخلیه می‌کنند

میرمرادزهی با اشاره به حضور ترالر‌ها و کشتی‌های چینی می‌گوید: در بحث حضور کشتی‌های صید صنعتی ترال و چینی هم اگر مطرح شده مربوط به همین صید ماهی غیرماکول است؛ اولا باید در نظر داشت هیچ کشتی چینی در آب‌های عمان به صید نمی‌پردازد و ثانیا صید هدف ترالر‌ها و کشتی‌های صید صنعتی صرفا ماهی غیرحلال فانوس ماهی است هرچند در تورشان دیگر ماهی‌های غیرحلال هم است، ولی هدف فانوس ماهی است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: کشتی‌های صید صنعتی انواع مختلفی دارند یکی از آن‌ها پرساینر‌ها هستند که با تور‌های بزرگ فلزی قادر هستند تا ۲ هزار تن ماهی غیرماکول و با هدف فانوس ماهی را صید کنند.

میرمرادزهی در مورد ترالر‌ها نیز می‌گوید: ترال هم یکی‌از کشتی‌های صید صنعتی است؛ البته ترال آن‌طوری که قبلا وجود داشته و تور کف روب داشته دیگر منسوخ شده و تور آن اصلاح شده و میانی است ضمنا همانطور که گفتم صید هدف و مجوزش هم همانند دیگر کشتی‌های صید صنعتی فانوس ماهیان هستند.

وی با بیان اینکه فانوس ماهیان یکی‌از ذخایر پرارزش دریا هستند، می‌گوید: این ماهی‌ها عمری یک‌ساله دارند و در صورتی که توسط صیادان ما و یا کشتی‌های ما صید نشوند یا از محدوده ۱۲ مایلی ما خارج می‌شوند و یا به‌سبب عمر کوتاه از بین می‌روند.

کشتی‌های صید صنعتی و ترالر‌ها با تور‌های اصلاح شده، با هدف صید ماهیان غیرحلال و برای افزایش بهره‌وری از دریا به عمان می‌آیندمدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می‌افزاید: کشتی‌های صید صنعتی و ترال‌ها با تور‌های اصلاح شده، با هدف صید این نوع ماهیان و دیگر ماهیان غیرحلال برای افزایش بهره‌وری از دریا به عمان می‌آیند؛ این کشتی‌های در آب‌های ۱۰ تا ۱۲ مایل به بعد صید می‌کنند.

وی درباره شروط کشتی‌های صید صنعتی در آب‌های عمان، تاکید می‌کند: کشتی‌های صید صنعتی، پرساینر‌ها و ترال‌ها همانطور که گفتم موظفند با تور‌های میانی در اعماق ۲۰۰ متری و با فاصله حداقل ۱۰ مایل از ساحل آن‌هم با صید هدف ماهی‌های غیرماکول فانوس ماهی صید کنند و علاوه‌بر این‌ها برای این کشتی‌ها مجوز‌های ۴۵ روزه با تعهد محضری صادر می‌شود تا غیر از نقاطی که برایشان تعریف نشده صید نکنند و درصورت تخلف باآن‌ها از سوی کمیسیون تخلفات شیلاتی برخورد قاطع صورت می‌گیرد و مجوزشان لغو می‌شود.

کشتی‌ها همگی متعلق به شرکت‌های ایرانی هستند

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این مجوز‌ها مستقیما از سازمان شیلات برای کشتی‌های صید صنعتی صادر می‌شود، اما کشتی‌ها همگی متعلق به شرکت‌های ایرانی هستند که از سایر سواحل به عمان می‌آیند؛ اساسا بحث کشتی‌های چینی مطرح نیست، خدمه و یا خود کشتی‌ها شاید چینی، بنگلادشی، فلیپینی و... باشند، اما شرکت‌های کشتی، ایرانی هستند و در نهایت هم کشتی‌ها همینجا در سواحل چابهار تخلیه می‌کنند و صیدشان از اینجا به جنوب شرق و شرق آسیا صادر می‌شود.

هرچه باشد به گفته مقامات صنفی و رسمی، صید چینی آن‌طور که در رسانه‌ها بیان شده در آب‌های عمان نیست؛ بحث تنها حضور کشتی‌های چینی صید صنعتی در اجاره ایرانی‌هاست که با هدف افزایش بهره‌وری از دریا و آن‌هم باهدف فقط صید غیرحلال به عمان می‌آیند و در نهایت هم در سواحل چابهار ماهی‌های غیرحلال خود را تخلیه می‌کنند با این وجود، اما با توجه حساسیت صیادان نظارت مستمر بر کشتی‌های صنعتی و ترالر‌ها حرف را اول را می‌زند.

منبع :مهر

انتهای پیام/پ

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.