سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زباله های بیمارستانی در کرمانشاه بی خطرند

بحث زباله های عفونی بخصوص در بیمارستان ها بسیار مهم است و این زباله ها در کرمانشاه بی خطرند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه شکیبا رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر 27 دستگاه بی خطرساز بیمارستان‌ها مستقر است و تمام زباله‌های بیمارستانی استان توسط این دستگاه‌ها بی‌خطر می‌شود.

وی افزود: تنها در بیمارستان سرپل ذهاب دستگاه بی‌خطرساز دچار مشکل شده که زباله‌های این بیمارستان نیز به شهرستانهای قصرشیرین یا گیلانغرب ارسال و در یکی از این دو شهرستان بی‌خطر می شود.

شکیبا در خصوص شیوه بی‌خطرسازی زباله‌های مطب‌های خصوصی هم گفت: زباله‌‌های کیلینیک‌ها و مطب‌های سطح استان نیز توسط دو شرکت خصوصی جمع آوری و بی‌خطر شده و سپس برای دفع آن اقدام می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود برخی تجهیزات پزشکی از جمله سرنگ سالم میان زباله‌های شهری گفت: هیچ الزامی برای خرد کردن این زباله ها وجود ندارد و ممکن است این تجهیزات بعد از اینکه بی خطر شدند، سالم در میان محل انباشت زباله پیدا شوند.

وی افزود: هم اکنون تمام بیمارستان‌ها بجز هفت بیمارستان، مجهز به دستگاه خُردکن زباله‌های بیمارستانی هستند و زباله‌ها در این دستگاه‌ها در کنار بی‌خطر شدن خُرد نیز می‌شوند.

شکیبا تصریح کرد: اقدام لازم برای خریداری هفت دستگاه که بطور همزمان بی خطرساز و خُردکن هستند نیز صورت گرفته که به زودی خریداری و نصب می‌شود.

وی افزود: از طرفی 10 دستگاه دیگر در حال خرید است که اگر دستگاه بی خطرسازی دچار مشکل شد سریعا جایگزین شوند که این دستگاه‌ها نیز بطور همزمان بی خطرساز و خردکن هستند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه اطمینان داد: هر نوع زباله بیمارستانی اعم از تجهیزات پزشکی و سایر موارد قبل از خروج از بیمارستان حتما بی‌خطر می‌شود.

وی یادآور شد: البته وجود برخی اقلام تجهیزات پزشکی مانند سرنگ در میان زباله‌ها لزوما مربوط به بیمارستان ها نیست و بعضا افراد معتاد از این وسایل استفاده کرده و درمیان زباله‌ها رها می کنند. مواردی هم داریم که برخی افراد سودجو در خانه‌های مسکونی اقدام به انجام حجامت، سقط غیرقانونی و ... می کنند که زباله اینها بدون بی خطرسازی در میان زباله‌های شهری رها می‌شود.

شکیبا با بیان اینکه زباله‌های بیمارستان و غیربیمارستانی هر دو خطرناک هستند، گفت: شهرداری باید اطراف محل جمع آوری زباله‌ها را فنس کشی کرده و اجازه ندهد دست زباله گردها به این زباله‌ها برسد

مهرداد سالاری  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه امحا زباله های بیمارستانی کاری تخصصی است ، افزود: باید آلودگی های زباله های بیمارستانی به صورت کامل برطرف و پس از خردشدن به محل مورد نظر منتقل شوند که متاسفانه این کار در کرمانشاه به صورت کامل انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه استانداری نسبت به نحوه رهاسازی زباله های بیمارستانی اعتراض دارد، گفت: بیمارستان ها تجهیزات لازم برای امحا زباله ها را در اختیار دارند اما پیمانکارانی برای حمل زباله ها در اختیار گرفته اند که آنها کار خود را به خوبی انجام نمی دهند.

سالاری افزود: به شهرداری و محیط زیست دستور لازم برای بررسی این موضوع و تهیه گزارشی جامع داده شده است و فرمانداری نیز موظف شد که نظارت کامل را داشته باشد.

وی عنوان کرد: بحث زباله های عفونی بخصوص در بیمارستان ها بسیار مهم است و این امکان وجود دارد که برای مردم ایجاد مشکل کند.

معاون استاندار کرمانشاه تاکید کرد: با پدیده ای به نام زباله گردها روبه رو هستیم که با وجود تمام تلاش ها بازهم به محل دفع زباله ها می روند، از این رو باید تلاش کنیم که موضوع زباله های عفونی در مبدا حل شود.

یاوری مدیرکل محیط زیست کرمانشاه اعلام کرد که علاوه بر نظارت های معمول از هفته گذشته تیم ویژه ای به منظور بررسی وضعیت دفع زباله های بیمارستانی به منطقه سراب قنبر کرمانشاه اعزام شده است.

وی گفت : هفته گذشته پس از تشکیل کارگروه دفع پسماند در استانداری کرمانشاه همکاران ما به منظور بررسی وضعیت زباله های بیمارستانی به سراب قنبر رفتند و نمونه برداری های لازم و مستندسازی ها را انجام دادند.

وی گفت: آزمایشگاه معتمد اداره کل محیط زیست بر کار دستگاه های بی خطرساز بیمارستان ها نظارت دارد و همکاران ما نیز علاوه بر نظارت بر این آزمایشگاه در بیمارستان ها هم حضور پیدا می کنند تا بر کار آنها کنترل داشته باشند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه در باره نحوه آزمایش از دستگاه های بی خطر ساز بیمارستان ها، توضیح داد: به منظور اطمینان از سالم بودن دستگاه غیرسوز یک نازل به همراه زباله های بیمارستانی به داخل دستگاه انداخته می شود و تغییرات آن پس از اتمام کار مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گفته یاوری ، دستگاه های بی خطر ساز بیمارستان ها زباله ها را برای ضد عفونی شدن در معرض بخار با درجه حرارت بالا قرار می دهند.

وی ادامه داد: همکاران ما همچنان در حال انجام تحقیقات در تمامی بیمارستان ها هستند و پس از مشخص شدن تحقیقات ، نتیجه را در کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح خواهند کرد.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

بحث زباله های عفونی بخصوص در بیمارستان ها بسیار مهم است

 

 

 

برچسب ها: اخبارپزشکی ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.