سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون دریایی سازمان محیط زیست:

سند گردشگری دریایی در حال تدوین است/ تقسیمی برای دریای خزر انجام نشده

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین سند گردشگری دریایی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ پروین فرشچی معاون دریایی سازمان محیط زیست عصر امروز در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان در هتل بوتانیک گرگان اظهار کرد: سه سال است این جلسات را به طور استانی و ملی برگزار می‌کنیم، اما تا زمانی که نظر‌ها را به هم نزدیک نکنیم به راه حلی نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه توسعه استان گلستان مانند دیگر استان‌ها حائز اهمیت است، گفت: گلستان پتانسیل خوبی برای گردشگری دارد و گردشگری دریایی و ساحلی را به عنوان یکی از اقدامات سازنده محیط زیست می‌دانیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: گردشگری پایدار ساحلی یک بازوی حفاظتی برای محیط‌ زیست به‌ شمار می‌رود و سرمایه‌گذاران در این بخش مجبور به حفظ محیط‌ زیست و رعایت مسائل زیست‌محیطی هستند.

فرشچی یادآور شد: دو سال از نجات خلیج گرگان گذشته، ولی این زمان کمک کرده که به یک اجماع برسیم و این جلسه نتایج خوبی خواهد داشت و یکی از آن‌ها بررسی محوطه تالاب گمیشان است که باید بازنگری شود و اگر منطقه‌ای از این تالاب نیاز است برای فعالیت‌های گردشگری پایدار قرار گیرد این اتفاق بیفتد.

وی افزود: قانونی در گذشته مشخص شده که حریم دریا را ۶۰ متر بیان کردند که ضابطه علمی آن باید مورد بازنگری قرار گیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آب منطقه‌ای همکاری خوبی با محیط‌زیست داشته و از نتایج مطالعاتی این نهاد در راستای حل مشکلات خلیج گرگان بهره می‌جوییم.

فرشچی افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم که بودجه مورد نیاز که ۴۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود برای فعالیت‌های کمک به زیست‌محیطی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان تامین شود.

وی گفت: کشاورزی و گردشگری دو محور شناخته شده استان است و اگر قرار است گلستان توسعه پیدا کند باید پهنه‌بندی فضایی فعالیت‌های گردشگری و کشاورزی آن اتفاق بیفتد و باید آینده آن از نظر مجوز مشخص شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سرنوشت تالاب گمیشان و میانکاله بسیار به هم مرتبط است و باید یک تصمیم‌جدی برای آن گرفته شود تا ارتباط بین دو تالاب برقرار شود و موانعی که مانع دسترسی دو تالاب می‌شود برطرف شود.

فرشچی با بیان اینکه حیات دو تالاب گمیشان و میانکاله بدون ارتباط با یکدیگر امکان‌پذیر نیست، افزود: برای تامین آب شرب هیچ راه دیگر به جز استفاده از آب‌شیرین‌کن نداریم البته استثنا‌های استفاده از آن باید مورد به مورد بررسی شود.

وی تاکید کرد: آن چیزی که در مورد آب‌شیرین کن مطرح است استقراریابی و محل و عمق نصب آن و برگشت آب است و اگر پیشنهاد برای آب‌شیرین کن در استان است مطالعات آن انجام شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مخالف احداث آب‌شیرین‌کن نیستم، افزود: مخالف جدی انتقال آب هستیم و اعتقاد داریم احداث آب‌شیرین‌کن در استان باید مورد استفاده خود استان باشد.

فرشچی افزود: همانطور که از محیط‌زیست انتظار دارید در مورد فعالیت و نحوه مدیریت بازنگری داشته باشد ما نیز انتظار داریم مدیریت کشت و آبیاری باید مورد بازنگری قرار گیرد.

تقسیمی برای دریای خزر انجام نشده/ کشور‌های حوزه خزر خواستار افزایش سهم ماهیگیری هستند

وی تصریح کرد: سند گردشگری دریایی در دست تدوین است و این سند در سطح ملی بوده و می‌توانید این سند را بررسی کنید که برای استان گلستان چه چیز‌هایی در نظر گرفته شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سند توسعه دریایی از دیگر اقدامات ما است که می‌تواند جز اسنادی باشد که به آن تکیه کرد، افزود: مساله سهم دریای خزر خوشبختانه به جلسات آینده موکول شده و مساله تقسیم در خصوص دریای خزر صورت نگرفته است.

فرشچی گفت: تنها تقسیمی که برای سهم دریای خزر در گذشته اتفاق افتاده بود ۱۰ مایل برای ماهیگیری بوده که درخواست شده به ۱۵ مایل برای هر کشور افزایش یابد.

گلستان تنها استان ساحلی  بدون بندر است

میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاه به اینکه استان گلستان تنها استانی است که با وجود برخورداری از ساحل بندر ندارد عصر امروز در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان که با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در هتل بوتانیک گرگان برگزار شد گفت: در سند آمایش سرزمین استان گلستان به دو بخش کشاورزی و گردشگری ارزش زیادی قائل شده و اگر نتوانیم از ظرفیت سواحل خود در حوزه‌های مختلف مانند آبزی‌پروری استفاده کنیم و در حوزه گردشگری نتوانیم در ساحل سرمایه‌گذاری کنیم بخش عمده‌ای از اهدافی که برای این دو محور در سند آمایش سرزمین تعیین شده مغفول می‌ماند.

وی ادامه داد: نگاه بخشی به موضوعات سبب زیان ما می‌شود، استان گلستان و مازندران برای سهم حق‌آبه که باید وارد خلیج گرگان شود گلستان دچار ضرر شد و بنا بود از نکارود این مهم اتفاق بیفتد، ولی سدی احداث شد و شاهد آن هستیم که دیگر آبی وارد این خلیج نمی‌شود و این تالاب در حال خشک شدن است.

غراوی همچنین به لایروبی کانال چاپاقلی و خزینی اشاره کرد و گفت: این لایروبی نیز با مشکلات زیست‌محیطی و ارزیابی مختلف دچار محدودیت شد و مشکلات آن برطرف شده است و هیچ راهی جز لایروبی آن نداریم تا گردش آب به سمت خلیج امکان‌پذیر باشد و باید آب دریا را به خلیج پمپاژ کنیم تا بتوانیم شرایط خلیج را حفظ کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت:اگر جدیت لازم در موضوع خلیج گرگان اتفاق نیفتد اقدامات ما به شکست منتهی می‌شود.

غراوی ادامه داد: امیدواریم طرح گردشگری آشوراده که به ۲۲ هکتار منحصر شده امسال با توجه به تاکیدات زیست‌محیطی آغاز کنیم و مسؤولان استان نیز به این مهم اهتمام دارند.

غراوی به خشک شدن تالاب گمیشان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه پهنه وسیعی از تالاب گمیشان به فعالیت‌های آبزی‌پروری مانند تولید میگو اختصاص دارد و فعالیت‌های اقتصادی خوبی شکل گرفته، اما تنها استانی هستیم که با وجود میزان زیاد ساحل از بندر محروم هستیم و درخواست استان است که بندر مسافربری داشته باشیم و حداقل انتقال مسافر به بنادر دیگر مانند بندر انزلی صورت گیرد.

وی بر لزوم رونق اقتصادی در مناطق ساحلی اشاره کرد و گفت:: امیدواریم فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه شکل بگیرد تا شاهد رونق اقتصادی باشیم تا از مهاجرت مردم نوار‌های ساحلی جلوگیری شود.

نباید به سواحل دریای خزر نگاه متغیر داشت

نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه  نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان که با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، موضوع دریای خزر و متعلقات آن را در گروی محیط‌ زیست دانست و گفت: دریای خزر در زمینه محیط زیست بسیار حائز اهمیت است ودر حوزه بهره‌برداری و استفاده اقتصادی اعم از برداشت نفت، گاز، مسائل صید و صیادی دریای خزر پارادوکس وجود دارد.

تربتی نژاد ادامه داد: بهره‌برداری پایدار یکی از موضوعاتی است که مسوولان در دریای خزر آن را دنبال می‌کنند و می‌شود با توسعه پایدار به اهداف سرمایه‌گذاری رسید بدون آنکه به دریای خزر آسیب برسد.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم به دریای خزر می‌تواند آسیب‌گذار باشد برخی از خروجی‌های علمی نشان می‌دهد که در نیمه دوم سال آب دریای خزر افزایش می‌یابد و اگر این اتفاق بیفتد برخی مشکلات برطرف می‌شود.

وی افزود: در حوزه بهره‌برداری باید مراقب فلور، جمعیت حیوانی و گیاهی باشیم و در موضوع استفاده از ذخایر نفت و گاز اقدامات لازم را باید انجام دهیم.

تربتی‌نژاد افزود: نباید نگاه متغیر به سواحل دریای خزر داشته باشیم طوری که در بخشی از سواحل دریای خزر پتروشیمی احداث شود، اما اجازه سرمایه‌گذاری در استان گلستان در سواحل وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.