افرادی شعرهایشان را در اختیار این سایت ها قرار می دهند و آنها هم شعرهایشان را می فروشند.شعرها در قالب بسته های شش تایی،هشت تایی،ده تایی و چهارده تایی یا به صورت تک اثر در این فضا به فروش می رسند.
امید صباغ نو شاعر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شعر فروشی در فضای مجازی گفت: آنچه در فضای مجازی فروخته می شود شعرهای دسته دوم(شعرهای با کیفیت پایین) است این دسته از شعرها درون مایه قوی ندارند چرا که اگر شعری درون مایه قوی داشته باشد، شاعر و ترانه سرا با صرف نظر از تمام امتیازات، آن را در اختیار برخی خوانندههای موسیقی قرار نمی دهد. اینکه کل شعر را به سایتی برای فروش واگذار می کنند نشان می دهد نگاهشان تنها مادی است البته خواننده های با کیفیت بالا در عرصه موسیقی هم به دنبال این گونه شعرها نمی روند.
وی افزود: طبیعتا شعرهایی که در فضای مجازی فروخته می شوند بعد از مدتی تعدادی آهنگ با این شعرها تولید می شود و با آن ها در فضای موسیقی مواجه می شویم.این نوع شعرها قاعدتا شناسنامه ندارند هنگامی که اسم ترانه سراهایی مانند امیرعظیمی یا حسین غیاثی پای ترانه ای باشد می توان به آن ترانه اعتماد کرد و احتمال اینکه دزدی باشد یا بندی از ترانه را از ترانه دیگری برداشته باشد در اثرشان وجود ندارد.
این شاعر با اشاره به حرفه ای نبودن کسی که شعرها را از سایت خریداری می کند، اظهار داشت: کسی که حرفه ای باشد از ترانه سرای بنام شعر می گیرد و این ترانه سرا تنها حق اجرای اثر را به خواننده واگذار می کند در این صورت اگر مشکلی پیش بیاید خواننده با ترانه سرا سر وکار دارد و وی مشکلات را برطرف می کند.ترانه هایی که هیچ اسم و رسمی ندارند قابل اطمینان نیستند خوانندگان به خصوص خواننده های جوان سراغ این ترانه ها نروند چون اعتبارشان در موسیقی از بین می رود.
محمدرضا طاهری شاعر با اشاره به اینکه فروش شعر در حوزه ادبیات غیرجدی(تفننی) ما اتفاق می افتد و ادبیات جدی وارد این بازی ها نمی شود، می گوید:ادبیات جدی یک روال عرفی و معمول دارد خواننده و آهنگساز اثر را از شاعر می گیرد و شاعر جدی و شناخته شده ارتباط های خود را با حوزه موسیقی دارد البته آثار موسیقی زیادی تولید می شوند که زرد هستند این دسته از آثار باید تعدادی ترانه زرد هم داشته باشند.
وی افزود: قطعا آثار ضعیفی که در حوزه موسیقی و ترانه تولید می شود روی سلیقه مخاطب تاثیر می گذارد هر چه آثار سطحی، زرد بیشتر در جامعه دیده شود روی سلیقه مخاطب تاثیر می گذارد.
طاهری با ارزیابی این موضوع که در حال حاضر چه میزان موسیقی جدی در جامعه شنیده می شود و چقدر وقتشان را برای مطالعه آثار زرد می گذارنند، گفت: برخی نهاد های فرهنگی موسیقی های ضعیف را در جامعه منتشر می کنند آنچه در حوزه موسیقی وجود دارد رواج آثار سطحی است مخاطب در نهایت سطحی می شود و ذوقش برای شنیدن یک اثر فاخر پرورش نمی یابد.
آرش افشار شاعر با اشاره به کیفیت پایین اشعاری که در فضای مجازی فروخته می شوند، گفت:درجه کیفیت آثار کسانی که این دسته از آثار را می نویسند از سطح کلی بازار موسیقی پایین تر است و سطح آثاری که در بازار موسیقی تولید می شود بالا نیست.این که چند شعر با هم در فضای مجازی فروخته می شود نشان می دهد سطح این آثار در حدی نیست که به طور مستقل به فروش برسد به همین دلیل کیلویی خریده می شود.
وی ادامه داد: کسانی که در حوزه شعر و ترانه کار جدی انجام می دهند و شناخته شده هستند آثارشان را در فضای مجازی نمی فروشند آثاری که در این فضا فروخته می شود آثار دسته چندم هستند و این احتمال هم وجود دارد کسی که بسیار مبتدی است و آثار بسیار پایینی خلق می کند این کار را انجام دهد اگر این دسته از آثار در جامعه دیده شود می تواند روی سلیقه مخاطب تاثیر بگذارد اما از آنجایی که این دسته از آثار در درجه ای از کیفیت نیستند که پخش گسترده ای داشته باشد و پخش محدودی دارد در نهایت نمی تواند تاثیری بر سلیفه مخاطب بگذارد.
این شاعر با اشاره به دلیل فروش شعر در فضای مجازی تصریح کرد: کسانی که شعرهایشان را در فضای مجازی می فروشند در بازار جدی ادبیات جایی ندارند این افراد در حد و اندازه ای نیستند که آهنگساز و خواننده با کیفیت کار بالا به سراغشان برود برای همین این کار را انجام می دهند.
انتهای پیام/