سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی برداشت بیش از ۶۹ هزار تن سیب در خراسان شمالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان پیش بینی کرد امسال ۶۹ هزار و ۷۰۰ تن سیب از باغات خراسان شمالی برداشت شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛  عبداله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این که میزان تولید سیب در سال جاری ۶۹ هزار و ۷۰۰ تن در استان برآورد می‌شود ، گفت: سطح باغات سیب استان ۳ هزار و ۸۸۵ هکتار است که ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار آن بارده است.
وی افزود: سیب پس از انگور بیشترین تولید محصولات باغبانی استان را به خود اختصاص داده است که میزان تولید این محصول ۶۹ هزار و ۱۱۷ تن معادل ۲۲ ممیز ۸ دهم درصد تولیدات باغبانی استان است.
یوسفی میانگین عملکرد باغات سیب استان در هکتار ۱۹ هزار و ۲۰۴ کیلو گرم اعلام کرد و گفت: با این وجود باغداران پیشرو با اجرای مدیریت‌های فنی و رعایت اصول به باغی عملکرد‌های بیش از ۱۲۰ تن در هکتار را تجربه کردند.
وی با اشاره به این که شهرستان‌های شیروان ، اسفراین بیشترین سطح زیر کشت وتولید سیب با کیفیت را در استان به خود اختصاص داده اند ، اظهار کرد: برداشت سیب در استان بسته به نوع رقم متفاوت است و ارقام زودرس شامل گلاب کهنز، عباسی دورنگ اواخر خرداد ، ارقام میان رس شامل شیخ امیری ، سیب ترش و گران اسمیت اواسط تیر و ارقام دیررس نظیر لبنانی زرد ، لبنانی قرمز ، گالا، فوجی ، برابرن ، اواخر شهریور برداشت می‌شوند.
یوسفی گفت: در سال جاری عملیات اصلاح و نوسازی باغات سیب در سطح ۲۶۷ هکتار با تامین نهال شناسه دار انجام شده است و همچنین به منظور توسعه باغات ۴ هزار اصله نهال سیب پایه رویشی از نهالستان‌های داخل استان تامین و بین متقاضیان توزیع شده است.
وی اظهار کرد: از مزایای سیب پایه رویشی نسبت به پایه‌های بذری می‌توان به عملکرد بیشتر در واحد سطح ، دریافت نور بیشتر و بالتبع بهبود کیفیت محصول، تسریع در باردهی و رسیدن به عملکرد اقتصادی اشاره نمود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: رعایت اصول به باغی نظیر تعذیه مناسب و متعادل بر اساس آزمون خاک و برگ با مصرف کود‌های شیمیایی ماکرو ، کو‌های دامی پوسیده و ورمی کمپوست ، کود‌های آلی ، محلول پاشی با ریز مغذی‌ها در زمان‌های مناسب ، مصرف بردوفیکس ، یخ آب زمستانه مبارزه تلفیقی و به هنگام با آفات، پیشگیری از بیماری‌های قارچی ، حذف علف‌های هرز، رعایت بهداشت کف باغ و انجام هرس اصولی اثرات بسیار مطلوب در افزایش کمی و کیفی محصول خواهد داشت.
یوشفی افزود: سرانه مصرف سیب در کشور ۲۵-۲۴ کیلوگرم می‌باشد و در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی سردخانه‌های بخش خصوصی ۱۰ هزار تن می‌باشد که امکان ذخیره سازی محصول سیب برای باغداران عزیز را فراهم می‌سازد.
انتهای پیام / ب


سطح باغات سیب خراسان شمالی ۳ هزار و ۸۸۵ هکتار است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.