سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیل بازی فولاد - نساجی/ آمدیم، باختیم، رفتیم

فولاد خوزستان در بازی چهارم خود از سری پیکار‌های فوتبال لیگ برتر میزبان نساجی قائمشهر بود که توانست حریف شمالی خود را با شکست بدرقه کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، غروب ۵ شنبه ۲۵ مرداد هفته چهارم لیگ برتر پیگیری شد و در یکی از این بازی‌ها سرخ پوشان اهوازی میزبان تیم تازه وارد نساجی بودند که توانستند با درخشش مهاجم خود حسن بیت سعید با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی برسند.

جدال تیم‌ های شمال و جنوب کشور در هوای گرم اهواز برگزار شد و در حالی دو تیم به مصاف هم رفتند که بازی شان با استقبال تماشاگران مواجه نشده بود و نبود هوادران زیبایی بازی را تا حد زیادی از بین برده بود.

ترکیب دو تیم: فولاد ۳ تغییر، نساجی ۱ تغییر

سیروس پورموسوی در این بازی احمد جلالی، میثم دورقی و تارتا سوارز که نفرات ثابت در بازی قبل بودند را نیمکت نشین کرد و با این نفرات به میدان آمد: احسان مرادیان، فرزاد جعفری، ایوب والی، حسن بیت سعید، مهدی زبیدی، لوسیانو پریرا، صابر حردانی، سروش رفیعی، سینا مریدی، میلاد بدرقه و رضا میرزایی.

در طرف دیگر، نساجی کماکان با همان تغییرات اندک به کار خود ادامه می‌دهد و این بار علی شجاعی جایگزین سید محمد میری شد: حامد لک، فرشاد فرجی، مجتبی ممشلی، مهرداد عبدی، علی اصغر عاشوری، محمد آبشک، حامد شیری، علی شجاعی، حمیدرضا دیوسالار، محمد عباس‌ زاده و سجاد آشوری.

فولاد، کامبک شیرین ۳ امتیازی/ ماموریت با موفقیت انجام شد

سرخپوشان اهوازی در بازی با نساجی بازی را ضعیف شروع کردند و با گل عباس زاده تنبیه شدند، اما رفته رفته خودشان را در زمین پیدا کردند و توانستند با زیرکی حسن بیت سعید ۲ گل به ثمر برسانند و به هدف خود یعنی کسب ۳ امتیاز شیرین مسابقه دست یابند.

فولاد تا پایان هفته چهارم با دو پیروزی، یک تساوی و یک شکست ۷ امتیاز کسب نمود و اکنون تا رده پنجم جدول بالا آمده است که جایگاه مناسبی به حساب می‌ آید.

کسب ۵۸.۳ درصد امتیازات برای تیمی مثل فولاد که تغییرات زیادی را نسبت به فصل قبل در ترکیب خود می‌ بیند، یقینا بد نیست، اما فولاد باید برای قهرمانی و یا حداقل کسب سهمیه تلاش کند که این امر نتایج بهتر و انسجام تیمی بیشتر را طلب می‌ کند.

از بازی فولاد مقابل نساجی چند نکته فنی مهم را می‌توان برداشت کرد:

 اول، آسیب پذیر بودن این تیم و نداشتن ساختار دفاعی مشخص در مقابل حریف است که دریافت ۵ گل در ۴ بازی گواهی بر همین مدعا است و یقینا تیمی در سطح فولاد که برای رده‌ های بالایی جدول می‌ جنگد، باید خط دفاعی مستحکم تری داشته باشد.

دوم، فولاد در بازی با نساجی از نیم فضا‌های (Half-Space) موجود در زمین استفاده می‌ کرد، یعنی آن‌ ها توپ را به گوشه‌ های زمین نمی‌ برند و در اطراف ۱۸ قدم و فضای خالی میان دفاع وسط و دفاع کناری حریف اقدام به سانتر یا شوتزنی می‌ کنند، تاکتیکی که در حال حاضر در بزرگترین تیم‌ های دنیا مثل بایرن مونیخ و رئال مادرید و ... می‌ بینیم.

سوم، استفاده از وینگر‌های کاذب در چپ و راست خط حمله هم از جمله خصوصیات بازیتیم سیروس پورموسوی است، یعنی بیت سعید راست پا در منطقه چپ و مهدی زبیدی چپ پا در قسمت راست خط حمله بازی می‌ کنند و با وجود سروش رفیعی می‌ توانند طراوت بیشتری به تیم بدهند.

چهارم، اما باید به این نکته اشاره کرد که فولاد در کل بازی تاکتیکی ساده و قابل پیش بینی داردو این مساله کار را برای مربیانی که خوش فکر و با دانش هستند، آسان می‌کند، همانطور که این تیم در ۹۰ دقیقه بازی با پرسپولیس حرفی برای گفتن نداشت و کاملا تحتکنترل بازی تیم حریف قرار گرفته بود.

درخشش حسن بیت سعید در بازی ۵ شنبه شب و نیز تغییر جریان بازی با ورود تارتا سوارز از جمله اتفاقات مثبت و قابل ذکر برای تیم فولاد بود که می‌ تواند آن‌ها را به آینده امیدوارتر کند.

نساجی، مربیان همچنان در حال کارند!

دومین هفته پیاپی است که نساجی در بازی پیش می‌ افتد، اما توان حفظ برتری خود را ندارد که هفته پیش به تساوی خانگی رضایت داد و این هفته متحمل شکست خارج از خانه شد.

تیم پر طرفدار قائمشهری بازی را با قدرت شروع کرد و توانست با در اختیار گرفتن بازی به گل برسد، اما نیمه دوم با دو اشتباه بچگانه به بدترین شکل ممکن تنبیه شد و پیروزی را از دست داد.

اگرچه از عملکرد ضعیف داوری در میدان غدیر اهواز نمی‌ توان گذشت و داور با نگرفتن یک پنالتی به سود نساجی و اعلام یک پنالتی اشتباه به ضرر نساجی تاثیر منفی زیادی بر روی روند بازی داشت، اما با اینحال وارد این مباحث نمی‌ شویم و روی مسائل فنی بازی تمرکز خواهیم کرد.

نکات فنی قابل ذکر بازی نساجی را بر خواهیم شمرد:

اول، نظم تیمی نساجی مقابل فولاد را می‌توان بزرگترین ویژگی بازی این تیم دانست که این امر نتیجه شناخت تیم، پیدا کردن ترکیب اصلی و نبود تغییرات زیاد در چینش و تاکتیک تیم از سوی جواد نکونام است.

دوم، نساجی برای نباختن به میدان رفت و در پایان هم به هدف خود نرسید و این را می‌توان از نحوه بازی تیمش خصوصا بعد از پیش افتادن از حریف کاملا درک کرد، آنجاییکه فولاد برای زدن گل جلو کشید و فضای زیای را در اختیار نساجی قرار می‌داد، اما خبری از طرح ریزی برای ضدحمله نبود.

سوم، مدافعین (خصوصا دفاع‌ های کناری) و هافبک‌ های دفاعی نساجی در بازی سخت گیر نیستند و بازیکنان خط حمله تیم حریف به راحتی به سمت دروازه آن‌ها یورش می‌ برند، در حالیکه باید با تعقیب و پرس شدید اجازه فکر کردن را از حریف بگیرند و نگذارند پلن‌های هجومی حریف به راحتی پیاده شود.

چهارم، فقدان طرح‌ های هجومی متنوع و حرکات ترکیبی در تیم به شدت احساس می‌ شود و نکونام به عنوان سکان دار نیمکت نساجی باید فکری در مورد این مساله بکند، حتی گاهی نساجی در فاز هجوم طرح خاصی برای نفوذ به سمت دروازه حریف ندارد که بسیار آزار دهنده است.

جواد نکونام در نشست خبری بعد از بازی به تلاش‌ های خود، اعضای کادر فنی و بازیکنان برای برون رفت از این شرایط اشاره کرد و گفت: همچنان در حال جذب بازیکنان جدید هستیم و یقینا با اضافه شدن بازیکنان خریداری شده روند تیم بهتر خواهد شد، اتفاقی که شاید تا دیر نشده باید زودتر بیافتد.

به همان مقدار که گلزنی دوباره کاپیتان محمد عباس زاده خیال هواداران نساجی را از داشتن یک گلزن فرصت طلب راحت کرده است، به همان میزان اشتباه چندباره حامد لک در درون دروازه به شدت همه را نگران می‌ کند، دروازبانی که هواداران و کادر فنی به درخشش او دلبسته بودند.

اتفاق ویژه بازی

گلایه، اعتراض و فحاشی برخی هوادران هنگامیکه فولاد یک بر صفر عقب بود موجب شد سیروس پورموسوی تصمیم بگیرد که با بوسیدن ۴ گوشه زمین استعفا کند، اما امتیاز بازی با نساجی حسابی به کار او آمد و وی با سه امتیاز مهم این بازی در فولاد ماندگار شد تا فعلا خبری از استعفا و انصراف و خداحافظی نباشد و با آرامش خاطر به استقبال بازی با تیم قدرتمند استقلال برود.

گزارش از حامد گلی

انتهای پیام/ م

برچسب ها: فوتبال ، جنجال ورزشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.