محمد سلطانیفر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در این همایش، با اشاره به سفرهای اخیر استانی خود، با نگاهی آسیب شناسانه به موضوع خانه های مطبوعات به ویژه در استان ها پرداخت و محوریت مطالبات صنفی، ضعف آموزش و عدم جامعیت و مرجعیت کافی را ازجمله نقاط ضعف خانه های مطبوعات در استان ها عنوان کرد.
معاون مطبوعاتی، آموزش حرفهای خبرنگاران را زیربناییترین مسئله موجود استانها دانست و تصریح کرد: بسیاری از پروندهها و دعاوی رسانهای نیز به نبود آموزش کافی در حوزه رسانه باز میشود.
سلطانیفر با اشاره به اینکه خانههای مطبوعات باید نماینده همه اهالی مطبوعات و افراد و گروههای عضو و غیر عضو خود باشند بر واسپاری بسیاری از امور به این نهاد فراگیر مطبوعاتی تاکید و اظهار کرد: سیاست ما به عنوان نهاد دولت، عدم مداخله در امور رسانه ها است و تجربه نشان داده است مادامی که دولت، در هر زمینه ای رفتار تصدی گرایانه داشته باشد آن حوزه با مشکلات بیشتری روبرو می شود.
معاون مطبوعاتی به شناسایی ۲۰ تشکل غیر دولتی رسانه ای اشاره کرد و ضمن تاکید بر کوچک سازی دولت، از اهمیت برون سپاری بسیاری از طرح ها و برنامه های این معاونت نظیر برگزاری دوره های آموزشی، نمایشگاه ها و جشنواره های رسانه ای سخن گفت.
مصطفی کواکبیان، رئیس خانه های مطبوعات و رسانه های کشور نیز در سخنان خود به بیان ویژگیهای ۵ گانه و ممتاز این نهاد مطبوعاتی پرداخت و گفت: خانه مطبوعات، دموکراتیک ترین و جامع ترین تشکل مطبوعاتی و یک نهاد مستقل، سراسری و صنفی است که فاقد هرگونه سوگیری سیاسی است.
کواکبیان همچنین از افزوده شدن کمیته ویژه خبرنگاران به مجموع کمیته های خانه مطبوعات کشور خبر داد و گفت: هم اکنون کمیته های فرهنگی-رفاهی، آموزش، پژوهش، حقوقی، امور استان ها، اطلاع رسانی و خبرنگاران، کمیته های ۷گانه خانه مطبوعات سراسر کشور را تشکیل می دهند.
محمدرضا دربندی مدیرکل رسانه های داخلی نیز در سخنانی ضمن تشریح برنامهها و سیاستهای این اداره کل، پاسخگوی پرسشهای اعضای خانه های مطبوعات سراسر کشور بود.
دربندی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در مورد برنامه های معاونت مطبوعاتی برای تامین کاغذ مطبوعات گفت: معاونت مطبوعاتی هیچ وظیفه ای برای تامین کاغذ مطبوعات ندارد و با وجودیکه پرداخت یارانه خرید کاغذ، تنها وظیفه ما در این زمینه است از دو ماه پیش کمیته ای با عنوان کمیته ساماندهی کاغذ در این معاونت تشکیل داده شد و ضمن مذاکره با واردکنندگان کاغذ مطبوعاتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصمیم بر این شد همه پروفورم های مربوط به واردات کاغذ از حیث قیمت و مقدار در این کمیته بررسی و پس از تایید، مجوز لازم برای ورود کاغذ به بازار داده شود.
وی از ایجاد تغییرات در شیوه نامه پرداخت یارانه ها خبر داد و افزود: شیوه نامه جدید، اوایل هفته آینده در سامانه اطلاع رسانی منتشر و با دریافت نظرات و ایده های اصحاب رسانه، نهایتا بعد از دوهفته، جمع بندی و تغییرات لازم اعمال می شود.
مدیرکل رسانههای داخلی با اشاره به پرداخت دو نوبت یارانه از ابتدای امسال به رسانه ها گفت: از ابتدای امسال به دلیل مسائل اقتصادی رسانه ها مجموعا بالغ بر ۲۱میلیارد تومان یارانه به ۱۸۰۰ رسانه پرداخت شد.
دربندی درخصوص بیمه خبرنگاران با تاکید بر اینکه مطابق قانون، مدیران رسانه ها موظف به بیمه نیروهای خود هستند گفت: طی تفاهم نامه ای با صندوق اعتباری (هنر) ۳ هزار سهمیه بیمه پایه به خبرنگاران تخصیص داده شد و همچنین ۳ هزار سهمیه برای بیمه تکمیلی درنظر گرفته شد که هم اکنون ظرفیت ثبت نام تکمیل شده است و حداکثر تا هفته آینده صندوق هنر برای مراجعه متقاضیان فراخوان میدهد و مابقی متقاضان در مراحل بعدی این طرح می توانند از این تسهیلات بهرهمند شوند.
حمید ضیاییپرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها نیز ضمن تشریح فعالیتهای گسترده این دفتر در حوزه های آموزشی و پژوهشی گفت: در زمینه آموزش روزنامه نگاری ۲ سرفصل کلی تعریف کردهایم؛ یکی از آن ها کارگاه های تخصصی یک یا دو روزه است که تعداد این کارگاه ها هم اکنون به ۱۰ دوره افزایش داده شده است و بیشتر آن ها در حوزههای نوین روزنامهنگاری برپا میشوند.
ضیاییپرور افزود: بخش دوم، دورههای ترمیکی است که در تهران به صورت کلاسهای آموزشی در یک ترم کامل و در شهرستان ها به صورت اعزام استاد طی ۷۲ ساعت آموزش در مدت ۵ هفته برگزار می شود؛ در سال ۹۶ مجموعا ۱۷ دوره آموزشی شامل ۸ کارگاه استانی و ۹ دوره پنج هفتهای ترمی به ترتیب در استان های کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، قم، مازندران، گلستان و فارس برگزار شده است.
وی در همینباره اظهار کرد: در سال ۹۷ سه دوره آموزشی در استانهای خراسان شمالی، یزد و خراسان جنوبی برگزار شده است و مجموعا ۸ جشنواره را هم از سوی استادان و کارشناسان این دفتر مورد داوری قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر مطالعات با اشاره به اینکه دوره های آموزشی این دفتر از ۳ دوره «روزنامه نگاری مقدماتی و پیشرفته»، «گرافیک رسانه ای» و «عکاسی» به ۶ دوره افزایش یافته است گفت: دوره های آموزشی«مدیریت رسانه»، «بازاریابی و تبلیغات» و «روزنامه نگاری چندرسانه ای» دوره های جدیدی است که از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها اجرا می شوند.
وی در ادامه افزود: دوره روزنامه نگاری چندرسانه ای دارای سرفصل های کاملا به روز و جدیدی است که از آن جمله می توان به اینفوگرافیک، موشن گرافیک، رسانه های اجتماعی، موبایل ژورنالیسم و پادکست اشاره کرد؛ ضمن اینکه آموزش همه نرم افزارهای مربوط به ویرایش فیلم، صدا و عکس نیز در سرفصل های این دوره گنجانده شده است.
موضوعاتی چون، رتبه بندی رسانهها، بیمه خبرنگاران، معافیتهای مالیاتی، مسائل فنی مربوط به سامانه جامع رسانه ها، ضوابط مربوط به تعرفه های تبلیغاتی، نظارت بر انتشار ویژه نامه های استانی روزنامه های سراسری، آموزش حرفه ای خبرنگاران، سازوکارهای مربوط به عضوگیری خانه های مطبوعات و ترکیب داوران جشنواره های استانی از استادان بومی و کشوری ازجمله نکات مطرح شده از سوی اعضای خانه های مطبوعات استان ها در این همایش بود.
شایان ذکر است در حاشیه این همایش، «حبیبه نیک سیرتی» و «محمود هجرت»، دو تن از چهره های باسابقه مطبوعاتی به انتخاب انجمن پیشکسوتان مطبوعات به پاس سال ها تلاش مستمر در حوزه مطبوعات و رسانه ها مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.
انتهای پیام/