سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکید مکرون و اردوغان بر بهبود روابط اقتصادی در پی تنش‌های آنکارا و واشنگتن

در پی تشدید تنش در روابط آنکارا و واشنگتن، رؤسای‌جمهور ترکیه و فرانسه در گفتگویی تلفنی بر اهمیت تقویت روابط تجاری بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی العربی الجدید، یک مقام از دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی او، روز گذشته در تماسی تلفنی پذیرفتند روابط تجاری میان دو کشور را تقویت کنند. این توافق در حالی صورت گرفته است که در پی تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه، ارزش ارز ملی ترکیه به شدت کاهش یافته است.

این منبع گفت: «هر دو مقام بر اهمیت تقویت روابط تجاری و اقتصادی و نیز سرمایه‌گذاری‌های متقابل تاکید کردند.»

آن‌ها همچنین در این مکالمه تلفنی درباره برگزاری «هر چه سریع‌تر» نشستی میان وزرای دارایی دو کشور توافق کرده اند.

این خبر در حالی منتشر شده است که تحریم‌های آمریکا، در اقتصاد ترکیه اختلالاتی ایجاد کرده است. تنش‌های سیاسی میان آنکارا و واشنگتن که بر سر حبس یک کشیش آمریکایی به نام «اندرو برانسون» در ترکیه آغاز شد، اکنون به بحران سیاسی عظیمی تبدیل شده و موجب افت ارزش لیر ترکیه شده است.

با این حال، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تعرفه‌های گمرکی بر واردات آلومینیوم و فولاد علیه آنکارا را دوچندان کرد، ارزش لیر روز پنجشنبه اندکی افزایش یافت.

حامیان رئیس جمهور ترکیه با انتشار ویدئوهایی از آتش زدن، پاره کردن و دور انداختن اسکناس‌های دلار آمریکا، خشم خود را از این کشور نشان داده اند.

برات البیرک، وزیر دارایی ترکیه، روز پنجشنبه در یک کنفرانس ویدیویی برای صدها سرمایه‌گذار خارجی سخنرانی و تلاش کرد اطمینان آن‌ها از حضور بازار ترکیه را جلب کند. وی با رد احتمال کسب کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول گفت: «ترکیه از این نوسانات ارزی، قدرتمندتر عبور خواهد کرد.»

البیرک روز پنجشنبه گفت با همتای آلمانی خود به طور تلفنی گفتگو کرده است. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف پذیرفته اند «به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی، گام‌هایی بردارند.»

اردوغان نیز در بحران اخیر با واشنگتن موضع سرسختانه‌ای اتخاذ و اعلام کرده است ترکیه می‌تواند به بازارهای دیگر رو کند.

تماس تلفنی اردوغان با مکرون یک روز پس از تماس مشابه رئیس جمهور ترکیه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، انجام شد.

انتهای پیام/

گفتگوی تلفنی مکرون و اردوغان

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه ، فرانسه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.