سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاقی و اضافه وزن در کودکان ایرانی ۳۲ درصد تخمین زده می‌شود

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در حال حاضر شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایران ۳۲ درصد تخمین زده می‌شود و جزء کشور‌های دارای چاق‌ترین کودکان در جهان هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ دکتر عبدالرضا نوروزی دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایران، با رسیدن به سن بزرگسالی در ۵ تا ۱۰ سال آینده شیوع چاقی به بالای ۷۰ درصد می‌رسد.

نوروزی با بیان اینکه درمان چاقی شامل رژیم غذایی، دارو، فعالیت بدنی و جراحی است، افزود: مصرف دارو‌های لاغری غیر مجاز و یا بدون تجویز پزشک عوارض جبران ناپذیری بر روی سلامتی دارد.

وی ادامه داد: چاقی در تمام دنیا به ویژه در کشور ایران به شدت در حال افزایش است در حال حاضر ۵۵ درصد جمعیت بزرگسال کشور مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند که این میزان به دلیل افزایش شیوع بالای چاقی و اضافه وزن بین کودکان است.

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درمان چاقی شامل رژیم غذایی، دارو، فعالیت بدنی و جراحی است رژیم غذایی ستون اصلی هر برنامه کاهش وزن است و فعالیت بدنی و دارو در حقیقت کمک کننده به رژیم غذایی هستند.

نوروزی با بیان اینکه دارو‌هایی که برای درمان چاقی به کار می‌روند و مجاز هستند، تعداد مشخص دارند، افزود: حدود ۱۰ دارو و مکمل غذایی از طرف نهاد‌های ملی داخلی و خارجی مانند سازمان غذا و داروی ایران مجاز برای تجویز درمان چاقی مورد تایید است.

وی ادامه داد: البته تعداد زیادی از دارو‌ها و مواد شیمیایی وجود دارد که در کاهش وزن موثر هستند، اما این لیست دارو‌ها دارای عوارض جانبی وخیمی برای سلامت هستند.

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی تصریح کرد: بطور مثال بر اساس آنالیز‌های انجام شده در برخی از این دارو‌ها مخلوطی از دارو‌های ادرارآور، دز‌های بسیار بالای هورمون‌های تیروئیدی و دز‌های بسیار بالای دارو‌های متفورمین و دارو‌های ملین و دارو‌های کاهش اشتها که بر روی سیستم عصبی اثر می‌گذارند، یافت شده است.

نوروزی همچنین گفت: ماده‌ای شیمیایی بنام DNP که ماده شیمیایی چربی سوز، ولی بسیار مضر برای سلامت می‌باشد و سبب بروز عوارض شدید قلبی و عروقی میشود نیز در این دارو‌ها یافت شده است.

وی ادامه داد: بنابراین مصرف این دارو‌های غیرمجاز در کوتاه مدت با افزایش دفع آب بدن از طریق ادرار همچنین افزایش سوخت و ساز با هزینه عوارض شدید قلبی و عروقی، مغزی و عصبی و کبدی می‌تواند، موثر باشند، اما دو تا سه هفته بعد از قطع دارو نه تنها عوارض مصرف این‌ها مشخص می‌شود بلکه وزن کم شده به سرعت باز می‌گردد.
 

انتهای پیام//ف. ن.
 


رژیم غذایی ستون اصلی برنامه‌های کاهش وزن است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.