اقدامی که سبب آن شده خرید و فروش از بازار فیزیکی به فضای مجازی کشیده شود که همانند سایر ابعاد تکنولوژی مزایا و معایبی را به دنبال خود دارد.
بنا بر نظر کارشناسان، کسب و کار دیجیتال در ایران بیشترین تاثیر را در فضای خرده فروشی گذاشته و باعث به حاشیه کشیدن اصناف در بازار شده است.
کمرنگ شدن فعالیت خرده فروشیها در شرایطی است که بررسیهای صورت گرفته خبر از فعالیت حدود ۳ میلیون واحد صنفی میدهد که در مثالی میتوان گفت: به ازای هر ۲۱ نفر در ایران یک واحد صنفی وجود دارد.
در این میان برخی صاحب نظران اقدام به مقایسه سهم بازار دیجیتال ایران با سایر کشورها میکنند، این در شرایطی است مقایسهها با بی توجهی به مولفه سهم اشتغال و فعالیت واحدهای صنفی در داخل کشور صورت میگیرد.
روی کار آمدن تکنولوژی در تمام عرصهها، اصطلاحات و واژههای مربوط به خود را بر سر زبانها انداخته که یکی از مهمترین آنها اصطلاح بیکاری دیجیتال است که از تقابل شبکه توزیع سنتی با شبکه توزیع دیجیتال حاصل میشود.
به بیان دیگر، روی کار آمدن کسب و کار دیجیتالی باعث فراموش شدن برخی مشاغل میشود که در نهایت بر بحران بیکاری میافزاید.
بررسی این موضوع از ابعاد دیگر نشان از این دارد که افراد شاغل در اصناف مهارت فعالیت در رشتههای دیگر را ندارند که این موضوع به روند بیکاریشان میافزاید.
با توجه به اهمیت موضوع با کارشناسان و مسئولان حوزه کسب و کار دیجیتال به گفتگو نشستیم تا از مزایا و معایب این حوزه کاری مطلع شویم.
** تغییر چهره اصناف در بازار دیجیتال
سعید امینیان کارشناس فضای مجازی در خصوص کسب و کار دیجیتال و تاثیر آن بر روی حوزه اصناف گفت: به دنبال تحولاتی که در دنیا و در راستای تکنولوژی و فناوری صورت میگیرد، تاثیراتی در سبک زندگی و سایر ابعاد ایجاد شده که ایران نیز همانند سایر کشورها نمیتواند از این موج جدا باشد.
وی با اشاره به اینکه بشر تاکنون بصورت سنتی مشغول به کار بوده که با ورود تکنولوژی شاهد تغییراتی در این روند هستیم، گفت: با ورود کسب و کارهای نوین به بازار کار دیدگاههای مختلفی ایجاد شد که یکی از آنها ایجاد خدشه و رکود در کسب وکار سنتی است.
این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: دیدگاه ایجاد رکود در کسب و کار سنتی در شرایطی است که از سوی دیگر، متقاضیان خواهان دسترسی و خرید آسان هستند که این نیاز خود را در فضای دیجیتال دنبال کرده و در نهایت شاهد تقابلی بین خریدار و فروشنده هستیم.
امینیان اظهار کرد: مشاغل دیجتیال را نباید رقیب حوزه سنتی بدانیم، زیرا آنها چهره جدید اصناف هستند و در این میان مشاغل سنتی نیز میتوانند با مجهز کردن خود به فناوریهای روز سهم خود را در بازار فروش حفظ کنند.
** تلاش برای به حداقل رساندن ضرر به بازارهای سنتی
در ادامه این گزارش به گفتگو با نایب رئیس اتاق تهران نشستیم تا به عنوان نماینده اصناف از نظرات وی در حوزه کسب و کار دیجیتال و سنتی مطلع شویم.
ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق تهران در خصوص تاثیر فعالیت کسب و کار دیجیتال بر روی اصناف گفت: بطور میانگین در کشور ۳ میلیون واحد صنفی فعال هستند که در هر واحد آن حدود دو تا دو و نیم نفر مشغول به کار بوده که این تعداد را اگر با تعداد خانواده هایشان حساب کنیم جمعیت قابل توجهی میشود.
وی افزود: تحت این شرایط و با تاثیرگیری از دنیای امروز باید اقداماتی صورت گیرد که واحدهای خردهفروشی و اصناف وارد حوزه کسب و کار دیجیتال شوند تا آنها نیز بتوانند خود را به علم روز مجهز و ضرر وارده از به حاشیه کشیده شدن آنها را به حداقل برسانند.
نایب رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه در دنیا به طور میانگین برای هر ۳۵۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، اما در ایران برای هر ۲۱ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، گفت: موضوع تراکم در فروش در بازارهای سنتی نیز مشاهده میشود به گونهای که در یک منطقه شاهد ساخت چندین برج تجاری هستیم که هنگام ساخت از صنف، اتاق اصناف یا مجمعشان نظرسنجی صورت نگرفته که بطور مثال در یک منطقه اگر دو برج وجود دارد برای برج سوم کشش ساخت مد نظر قرار گرفته یا خیر.
درستی در پایان صحبتهای خود به بیان پیشنهاداتی برای بهبود شرایط اصناف اشاره و بیان کرد: باید چارهاندیشی صورت گیرد تا با برنامهای مشخص از سوی اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت به راهکاری واحد دست پیدا کنیم که با روی کار آمدن کسب و کار دیجتیال اصناف آسیب کمتری ببینند.
** لزوم برنامه ریزی برای حفظ بازارهای سنتی
در نگاه کلی کسب و کار دیجیتال برای خریدار مزایایی همچون سهولت در خرید، مقایسه کالاها از طریق نظرات سایر افراد و معایبی همچون پرداخت هزینههای پنهان، برخورد با کیفیتهای مختلف درهنگام تحویل کالا، امکان نبود امنیت سایت و مراکز خرید کالا و لو رفتن اطلاعات بانکی را به دنبال دارد.
از دید فروشندگان نیز این سبک از خرید و فروش میتواند مزایایی همانند دسترسی فروشندگان به محصولات در هر زمان و مکانی، افزایش ظرفیت فروش و معایبی مانند هزینه بیشتر برای تهیه زیرساختهای تجارت الکترونیک، وجود خدمات اینترنتی متناسب با نوع کسب و کار و محافظت از هک شدن سایت برای سرقت اطلاعات اشاره کرد.
آنچه مسلم است، هر تکنولوژی دارای ابعاد گوناگون است که به دنبال خود آثار مثبت و منفی را در پی دارد که در این میان وجه مثبت تکنولوژی نباید باعث غفلت از زوایای منفی آن شود بلکه باید با آگاهی دقیق با مسئله رو به رو و با آن برخورد کرد.
منبع:میزان
انتهای پیام/