سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فشار قبر در مترو کم بود؛ هوا هم از مسافران دریغ شد

فعال نکردن سیستم تهویه مطبوع متروهای شهری شرایط داخل واگن‌ها را غیر قابل تحمل می‌کند و این مسئله می‌تواند با اندکی چاشنی انصاف راننده مترو تغییر کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر روز برای اینکه خود را به محل کارم برسانم بخشی از مسیر را با مترو طی می‌کنم و در ساعات اولیه روز مترو به دلیل تراکم مسافران و انبوه جمعیت چنان گرم است که کمبود اکسیژن به خوبی احساس می‌شود.

در این روزهای گرم تابستانی وقتی وارد واگن مترو می‌شویم انتظار داریم با وجود سیستم تهویه مطبوع و کولرهای تعبیه شده هوای مطبوعی را تنفس کنیم، اما در کمال ناباوری با ورود به این کابین‌های پر جمعیت مجبور می‌شویم تا گرمای طاقت فرسای هوا را در کنار کمبود اکسیژن و احتمالا بوی نامطبوع عرق تحمل کنیم.

وقتی بارها با این شرایط مواجه شدم، هر چه سعی کردم تا از طریق دکمه تماس با راننده قطار تماس گرفته و درخواست کنم تا کولرها و سیستم تهویه را روشن کند، اما هیچ پاسخی دریافت نکردم.

گویا راننده قطار بارها و بارها با این درخواست روبرو شده و فارغ از شرایط سخت مسافران با خود عهد کرده تا سختی شرایط را به مسافران تحمیل کند.

در متروی تهران ﻫﺮ ﻭﺍﮔﻦ ﺑﺮﺍﯼ 40 ﻣﺴﺎﻓﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ حدود 40 ﻣﺴﺎﻓﺮ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩه ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺷﺪه ﺍﺳﺖ؛ اما ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺍﻭﺝ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩه ﺍﺯ ﻣﺘﺮﻭ، ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻥ ﻫﺮ ﻭﺍﮔﻦ ﺗﺎ 2 ﺑﺮﺍﺑﺮ این ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽ‌ﯾﺎﺑﻨﺪ ﮐﻪ این ازدحام جمعیت در کنار فعال نکردن سیستم تهویه شرایط ماندن در واگن‌ها را بسیار دشوار و غیر قابل تحمل می‌کند.


بیشتر بخوانید: لحظه له شدن یک مسافر در ایستگاه مترو + فیلم 


هر چند وجود چند پنجره‌ در این واگن‌ها اندکی از وخامت اوضاع می‌کاهد، اما پاسخگو نیست و با وجود اینکه تونل‌های زیر زمینی مترو بسیار خنک هستند، با این حال اصلا در حل مشکل کمکی نمی‌کند و حتما باید سیستم تهویه قطار فعال باشد تا گردش  هوا صورت گیرد.

آیا تحمیل این شرایط سخت به مسافران بر اساس تصمیم و سلیقه شخصی یک نفر به عنوان راننده قطار و یا فعال نبودن سیستم تهویه ناشی از مشکلات فنی و احیانا نواقص تجهیزات است؟

فرنوش نوبخت مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه در پاسخ به این سئوال گفت: در حال حاضر تمام قطارهای درون شهری و قطار خط 5 مترو مجهز به سیستم کولر و تهویه هستند و به تمام واحدها ابلاغ شده است تا در روزهای گرم تابستانی همواره سیستم کولر و تهویه روشن باشد، لذا تنها در صورت مشکلات فنی ممکن است در واگنی سیستم تهویه و کولر خاموش باشد.

وی در خصوص نحوه اعتراض مردم در این باره گفت: تمام قطارها شماره‌های مخصوص دارند و در صورت خاموش بودن کولر، سیستم تهویه و یا هر مشکل دیگری شهروندان می‌توانند از طریق سامانه پیامکی 30004277 اعتراض خود را اعلام کنند و همکاران ما در اسرع وقت علت نقص را برطرف خواهند کرد.

مترو به عنوان یکی از اصلی ترین و ایمن ترین شبکه‌های جابجایی مسافران درون شهری و برون شهری این روزها در میان مردم به خوبی جا باز کرده و با توجه به هزینه مناسب و مقرون به صرفه بودن مورد استفاده جمع زیادی از شهروندان قرار می‌گیرد.

اما با توجه به استقبال زیاد مردم از این وسیله نقلیه و ازدحام بیش از حد، رسیدگی و تجهیز این وسایل یکی از مهمترین وظایف سازمان قطار شهری محسوب می‌شود و باید مسئولان برخی از خطوط مترو که قطارهای مجهز دارند را ملزم به استفاده از تهویه مطبوع کرد و به طور حتم با رانندگانی که بی دلیل شرایط سخت و طاقت فرسا را بر مردم تحمیل می‌کنند، برخورد کرد.


بیشتر بخوانید: صحنه ای عجیب و باورنکردنی از ساندویچی داخل مترو تجریش! + فیلم 


گزارش از عاطفه عبدی اینانلو

انتهای پیام/

برچسب ها: مترو ، حمل ونقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
خواهشمند است از پیشرفت فیزیکی خط 6 مترو که در دوره قبل قرار بود تا پایان سال 96 به بهره برداری کامل برسد، گزارش تهیه نمایید.
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
از حجم فروشنده های مترو بکاهید کار درست می شود .
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
در دوره مدیریت هاشمی، قطارها حداقل تمیز بودند. بعد از برکناری ایشان قطارها علاوه بر کثیفی زیاد، چرب بودن میله ها و ... فاقد سیستم تهویه مطبوع درست هستند که هیچ بوی لنت سوخته هم می دهند. یک ایستگاه هایی هم مثل ایستگاه امام حسین بوی شدید اگزوز موتور دیزل می دهند. کولر ایستگاه ها هم که اکثرا خاموش است. هوای تونلهای مترو هم هیچگاه خنک نبوده و نیست که هیچ به گاز رادون هم آلودگی شدید دارد. بروید اندازه بگیرید
خ
۱۵:۵۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
مترو زيرزميني زدن = آتيش زدن دلار
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
واقعاً خدا به داد کسانی برسه که در پیک ساعت از مترو استفاده می کنند. وحشتناکه.
حبیب
۱۱:۳۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
دستتون درد نکنه که حرف دل مردم رو می زنید ...فقط کاشکی درباره بوی تعفن بیشتر می نوشتید
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
واقعا مترو غیر قابل تحمل شده نمیدونم قراره کی این وضعیت درست شه
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
همیشه وضعیت همین طوره...همیشه توی مترو اذیت میشیم اما کو رسیدگی...
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
همیشه مردم گله دارن ، همیشه هم مسئولان میگن مشکلی نیست . پس این از سرخوشی زیادی ما هستش