سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار خراسان رضوی :

صنایع کوچک می توانند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا کنند/تولیداتی که متناسب با نیاز بازار نیست باید متوقف شود

استاندار خراسان رضوی گفت : صنایع کوچک می توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در استان و کشور ایفا کنند که از این رو باید بدان توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در جریان دیدار با مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان و معاونین وی به مناسبت هفته حمایت از صنایع کوچک گفت : ما برای ارتقاء تولید و بهره گیری از مزیت های بالقوه استان ، تبدیل آن ها به تولید متناسب با نیاز بازار ، ایجاد اشتغال ، تکمیل چرخه تولید و افزایش سود ، نیازمند گسترش واحدهای صنعتی کوچک هستیم .

وی افزود : همچنین باید به تأکید رهبر معظم انقلاب بر " حمایت از کالای ایرانی " هم برای ارتقا کیفیت محصولات تلاش کرد و هم در حوزه صنایع بزرگ از ظرفیت واحدهای کوچک ، برای تولیدات بهره برد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد : امروز باید در کنار صنعت و شرکت شهرک های صنعتی، اتاق فکری از نخبگان این عرصه ایجاد شود که مشاوره های لازم را به واحدهای صنعتی مختلف بمنظور بهره وری بیشتر از امکانات و ظرفیت ها بدهند .

رشیدیان با بیان اینکه این تیم فکری می تواند برای حوزه های مختلف راهکارهای مناسب را ارائه داده و باعث ارتقاء اشتغال و تولید شود ، گفت: استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولید کارخانه ها و تولید بدون کارخانه ، از مباحثی است که می تواند باعث ایجاد بهره وری بیشتر و ورود توان علمی جوانان دانشگاهی مولد طرح و ایده به عرصه تولید شود .

وی با بیان اینکه 38 شهرک صنعتی در استان وجود دارد ، افزود: استفاده از تسهیلات ارزان قیمت و توسعه اشتغال پایدار روستایی در شهرک های صنعتی واقع در مناطق روستایی و محروم می تواند سرمایه گذاری انجام شده در این شهرک ها را فعال کرده و هم بهره وری آن ها را ارتقاء دهد و ایجاد اشتغال ورونق اقتصادی را در این مناطق در پی داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ایجاد ارتباط میان واحدهای مختلف اقتصادی و تولیدی می تواند افزایش بهره وری آن ها را در پی داشته باشد بطوری که هر یک می توانند بخشی از نیاز دیگری را تولید و تامین کرده ، بدون آنکه نیاز به سرمایه گذاری جدید باشد.
 
رشیدیان با بیان اینکه توجه به بازار و نیازهای آن ، یکی از ضرورت ها برای حضور و پایداری واحدهای اقتصادی می باشد ، گفت : تولیداتی که متناسب با نیاز بازار نیست باید متوقف شود.

وی با تأکید بر ایجاد مراکز مشاوره ای که بتواند تولید را اصلاح و جایگزین کند ، افزود : برخی از تولیدات واحدهای تولیدی موجود ، مقرون به صرفه و اقتصادی نیستند که ارائه مشاوره مناسب به افراد و فعالان این عرصه می تواند برای کمک به حل مشکل این واحدها بسیار مؤثر باشد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد : تقویت کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی از محورهای دیگیری است که شرکت شهرک های صنعتی استان می تواند گام موثری در این محور بردارد و زمینه اشتغال این جمعیت را با توجه به تخصص آن ها فراهم کند .
 

ایجاد شهرک فناوری برتر در دستور کار و پیگیری است


مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به اینکه از 48 ناحیه و شهرک صنعتی مصوب استان ، 38 مورد آن فعال می باشد ، گفت : این شهرک ها با توجه به سرمایه گذاری های زیربنایی انجام شده و تکمیل خدمات آب ، برق و گاز ، ظرفیت هایی بالقوه ای است که با فراهم شدن امکان استفاده ازتسهیلات توسعه اشتغال روستایی برای واحدهایی که در این شهرک ها مستقر می شوند ، می توانند تا حدودی شرایط را بهبود بخشند.

مسعود مهدی زاده مقدم افزود : 50 درصد قیمت تمام شده را تخفیف برای واحد های مستقر در 24 شهرک استان که در مناطق محروم و روستایی قرار دارند ، در نظر می گیریم تا جذابیت لازم برای حضور واحدهای صنعتی و تولیدی فراهم شود.

وی با بیان اینکه طرحی که در چند روستای استان با هدف ساماندهی اشتغال و ایجاد مشاغل خرد در این مناطق با عنوان "هر روستا یک محصول " اجرایی شده ، ادامه داد: در این مناطق به تناسب ظرفیت ، صنایع و تولید محوری آن ها ، با استفاده از ظرفیت خود مردم منطقه ، واحدهای صنعتی کوچکی ایجاد می شود که از مرحله تولید تا بسته بندی کار را ، خودشان در قالب شبکه ای ، تعاونی و غیره انجام و حتی صادر می کنند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح در سه ، چهار روستای استان اجرایی شده است ، گفت : تقویت این طرح می تواند به تولید بیشتر و ایجاد ارزش افزوده برای روستائیان و همچنین ماندگاری جمعیت در این مناطق ، کمک قابل توجهی کند.

مهدی زاده مقدم با بیان اینکه ایجاد شهرک فناوری برتر در دستور کار و پیگیری است ، افزود : راه اندازی شرکت مدیریت صادرات نیز برای کمک به واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک که کالای تولیدی با قابلیت صادراتی دارند اما تجربه یا توان ورود به این حوزه را ندارند از دیگر اقدامات برای ارتقاء وضعیت واحدهای کوچک می باشد .

انتهای پیام // ف.ش

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.