سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چوب دلالی بر سر بازار میوه

کارشناسان و مسئولین افزایش قیمت میوه در بازار را ناشی از عوامل مختلفی از جمله تعدد واسطه گری و بی تدبیری برخی از دستگاه‌ها ذی ربط دانستند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌محمد شاعری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از علل افزایش قیمت میوه و تورم اخیر جو روانی در جامعه ناشی از اتفاقات اقتصادی و سیاسی اخیر است.

علی‌محمد شاعری علت دیگر افزایش قیمت میوه را مدیریت نامناسب دولت در تنظیم بازار دانست و گفت: افزایش قیمت میوه هیچ ارتباطی با تحریم ندارد بلکه افزایش نهاده ها، زیاد شدن نرخ حمل و نقل و تور و ... همافزایی این علل موجب این به هم ریختگی و افزایش قیمت‌ها شده است.

حبیب رادفر مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی گفت: دولت از طریق پرداخت یارانه به حلقه‌های تولید از جمله کود، بذر و سم مانع از افزایش قیمت محصولات باغی شده است.

مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی با بیان این که بخش باغبانی ایران بسیار قوی است افزود: گرانی قیمت میوه ارتباطی به تولید ندارد .

رادفر با این وعده که در سال آینده تلاش این است که دلالی‌های کاذب حذف شود افزود: ایران در تولید محصولات باغی جزو ده کشور اول است و ۳ درصد تولید دنیا را دارد و تکانه کوچ سرمایی سال گذشته آنقدر نبود که موجب این افزایش قیمت شود.

این مسئول گفت: میزان محصولات تولیدی کشور بیش از نیاز کشور است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری باغداران کشور نیز در ادامه برنامه گفت: درآمد افزایش قیمت میوه به جیب کشاورز نرفته است.
کمال یدالهی از ارائه نشدن برچسب بر روی میوه در مراکز خرید و فروش انتقاد کرد و پیشنهاد کرد: سیستم توزیع میوه از تولید به مصرف اصلاح شود و حق العمل حذف شود و محصول متناسب با کیفیت آن قیمت گذاری و از باغدار خریداری شود.

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت: علت افزایش قیمت میوه را وجود سرمای شدید در زمستان گذشته دانست.
صابری از تخصیص ۳ تا ۱۰ درصد بعنوان حق العمل کار بارفروشان بر قیمت میوه افزود می‌شود.
او گفت: شغل ما خرید میوه از کشاورز و باغدار و با کشیدن کمترین سود ممکن به قیمت میوه آنرا به دست مصرف کننده رساندن است، قیمت را میزان عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند.

صابری از آفت پرتقال‌های شمال کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: مقدار و کیفیت میوه در صورت کنترل نشدن آفت محصول کاهش یافته و در اثر کمبود آن در بازار، قیمت افزایش خواهد یافت.

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

میوه اسیرِ دلالی و بی تدبیری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.