سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیو یوروپ: سیاست‌های اشتباه ترامپ در قبال ایران، ترکیه و ونزوئلا افزایش توفانی قیمت نفت را به همراه دارد

پایگاه اینترنتی «نیو یوروپ» در مطلبی به بررسی پیامد سیاست‌های خصمانه رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران، ترکیه و ونزوئلا و تاثیر آن بر افزایش بهای نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نیو یوروپ در مطلبی به بررسی پیامد سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران، ترکیه و ونزوئلا و تاثیر آن بر افزایش بهای نفت پرداخت و نوشت: تنش های رو به رشد میان واشنگتن و آنکارا، تحریم های جدید و آتی آمریکا علیه بخش انرژی ایران و کاهش تولید نفت در ونزوئلا، از مهمترین عوامل افزایش توفانی بهای طلای سیاه در سطح جهان طی هفته های آینده است.

«جاستین استوارت»، کارشناس و مدیر شرکت سرمایه گذاری سِوِن در لندن معتقد است سیاست های رئیس جمهور آمریکا در حوزه انرژی و کاهش قیمت نفت نتیجه عکس دارد. در حالی که ترامپ به دنبال افزایش تولید و جاری شدن سیل نفت در جهان و کاهش تقاضا و بهای آن است، سیاست های او  در قبال کشورهایی همچون ایران، ترکیه و ونزوئلا ممکن است به رشد باور نکردنی قیمت طلای سیاه منجر شود.

استوارت گفت: در فصل تغییر و تحولات سیاسی بین المللی قرار داریم و احتمال افزایش ناگهانی بهای نفت کاملا ملموس است. با تشدید فشار های سیاسی باید منتظر موج رشد قیمت نفت در هفته های آینده بود.

در بخشی از این مطلب آمده است: تنش ها در روابط واشنگتن و آنکارا به بالاترین سطح خود رسیده است. رئیس جمهور آمریکا در ادامه تنش اخیر خود با ترکیه بر سر بازداشت یک کشیش آمریکایی، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور را دو برابر کرد. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به افزایش تعرفه های و تحریم های آمریکا تهدید کرد واشنگتن با اقدامات تلافی جویانه آنکارا مواجه خواهد شد. او گفت: «آنهایی که فکر می کنند می توانند ترکیه را نابود کنند در اشتباه هستند.»

نیو یوروپ در ادامه نوشت: به نظر می رسد یکی از اقدامات تلافی جویانه ترکیه علیه تحریم های آمریکا در عرصه انتقال نفت باشد. داردانل، تنگه‌ای باریک به طول 61 کیلومتر در شمال غربی ترکیه است که دریای اژه را به دریای مرمره پیوند می‌دهد. این آبراه استراتژیک به گونه متصل کننده خط انتقال نفتی بین اروپا و آسیا  نیز است و ترکیه به واسطه عضویت در ناتو، نقش مهمی در برقراری امنیت آن بازی می کند.

استوارت بر این باور است که  تشدید تنش های میان آمریکا و ترکیه نگران کننده است؛ زیرا آنکارا یکی از پایه های ناتو است و از لحاظ جغرافیایی و سیاسی و حتی روابط با روسیه در نقطه ای کلیدی و حساسی قرار دارد. بدون شک کشوری که در چنین موقعیت استراتژیک قرار دارد، عضوی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است و ضمن روابط نزدیک با روسیه، از آن سلاح  [تلاش برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه] می خرد، از قدرت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر، تنش میان آنکارا و واشنگتن به حفظ اتحاد در ناتو خدشه وارد می کند. بنابراین در صورت وقوع هر بحرانی در این اتحاد، باید منتظر تنشهای گسترده ای در بازار بود.

این کارشناس اظهار داشت: چشم بازار به اردوغان و ترامپ است. اردوغان یک عوامگراست. او نیز همانند ترامپ کوتاه نمی آید و به بازار داخلی اتکا می کند. از سوی دیگر، ترامپ در خصوص افزایش تعرفه ها «یک کلام» است. از او به خاطر این تصمیمش  قدردانی نمی شود چرا که او درک کافی از پیامدهای اقداماتش در زمینه های مختلف از جمله فعالیت های حمایتی ترکیه در تنگه داردانل پس از افزایش قیمت نفت ندارد.

استوارت معتقد است به رغم تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ روابط مالی و اقتصادی خود با تهران است. هرچند عربستان و روسیه آمادگی خود را برای جبران کمبود نفت مورد نیاز بازار در غیبت ایران اعلام کردند، فشارها و نگرانی ها در عرصه انرژی همچنان باقی است.

او گفت: من فکر می‌کنم فشار های ناشی از قطع تجارت نفتی ایران موجب تشنج در بازار شود. آنها به  دنبال خرید بیشتر نفت هستند تا نگرانی های خود را از کمبود نفت در جهان جبران کنند. با  افزایش نیاز بازار به نفت، قیمت آن نیز روند صعودی پیش می گیرد و چه بسا با افزایش توفانی بهای نفت، کشورهای تولید کننده از تولید خود بکاهند.

این کارشناس در انتهای اظهاراتش به کاهش تولید نفت خام در ونزوئلا اشاره کرد و آن را سرآغازی برای افزایش قیمت نفت طی هفته های آینده دانست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
سمیع
۱۲:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
تر امپ قبر امریکا را کنده و در حال اماده سازی انست.
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ هیچ غلطی هم نمیتونه بکنه فقط گیر داده به ایران که تحریم میکنه ضررش هم که تا حالا برای خودش بوده اقتصاد امریکا در حال فرو پاشی است
جواد
۲۳:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
انشاالله بزودی نسل آمریکا ریشه کن بشه
انشاالله...
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
میدونستم ترامپ کاربلد نیست
ali
۰۳:۱۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
یه دیوونه به تمام عیار است این ترامپ
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
امریکا و اسراییل انشالله نابود بشن
180
۱۷:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
نادان ترامپ صهیون دنیا را علیه امریکا کرده. الله اکبر که ترامپ نادانترین صهیون تاریخ هست..
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ
مرادی
۱۵:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
مرگ برترامپ
سارا
۱۵:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
آقای ترامپ به اصطلاح باهوش،چاه کن همیشه ته چاهه.اومدی چاه واسه ایران کندی ولی خودت ته چاه موندی حالا اگه راست میگی خودتو بالا بکش.به زودی مشکلات اقتصادی که برای همه کشورها ایجاد کردی صد برابر بدترش متوجه کشور خودت میشه.
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
انشالله نابودی کاخ سفید امریکا
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ یک نادانه
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
حالا ما باید از این افزایش احتمالی قیمت خوشحال باشیم یا ناراحت؟
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
یک هفته این سه کشور نفت صادر نکنند ببینید دنیا چه بر سر ترامپ میاره.تهدیدش هم کافیه که دنیا فشار ها را بر علیه امریکا معکوس کنه اجراش هم لازم نیست.
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ به دنبال گران کردن نفت است تا هم از طریق فروش آن و هم از مابه التفاوت قیمت نفت عربستان بتواند میلیاردها دلار برای امریکا کسب کند
مهدی
۱۴:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
در تائید این مطلب باید بگم آمریکا دارای ذخایر نفتی هست که شن فراوانی همراه نفت استخراج میشه و درصورتی براشون مقرون به صرفه هست که قیمت نفت به بالای 100 دلار برسه

انشاءالله هر چه زودتر ظهور امام زمان عج فرا برسه
181
۱۷:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
بله قاره امریکا هم نفت دارد ولی چی با چی مقایسه میکنید؟