سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مواد اولیه تولید قطعات خودرو در دست واسطه‌هاست!/ خروج شرکت‌های خودروساز خارجی تأثیری بر بازار ندارد

نوسانات نرخ ارز و مشکلات عدیده برای تأمین مواد اولیه، بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی را در معرض خطر تعطیلی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نوسانات نرخ ارز و ابهام در تخصیص ارز دولتی به قطعه سازان، این صنعت را با تلاطم‌های فراوانی مواجه کرده است تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان با ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند.

وضعیت مبهم تولید شرایط را به سمت واردات سوق داده است امری که می‌تواند نرخ اشتغال را تحت تأثیر قرار دهد.

سهم تولیدکنندگان داخلی ۱۵ درصد از بازار است

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلات ارزی کشور اظهار کرد: تأمین و قیمت گذاری ارز و ثبات در تهیه مواد اولیه سه مشکل عمده برای قطعه سازان خودرو است.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تصریح کرد: مواد اولیه به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش داشته است که تأثیر مهمی در قیمت تمام شده خودرو‌های داخلی می‌گذارد و از طرفی به دلیل عدم ثبات در قیمت ارز، تولیدکنندگان مواد اولیه از فروش محصولات خودداری می‌کنند.

به گفته وی؛ به دلیل کمبود نقدینگی بسیاری از تولیدکنندگان امکان خرید از بورس را ندارند و مواد اولیه را با نرخ بالاتر از واسطه‌ها تأمین می‌کنند.

بیگلو با اشاره به کیفیت قطعات تولید داخل بیان کرد: نوسانات نرخ ارز در کنار کمبود مواد اولیه و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری شورای رقابت، کاهش کیفیت قطعات را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به واردات قطعات خودرو به کشور بیان کرد: به دلیل توانایی بالای قطعه سازان داخلی، این انجمن مخالف ورود قطعات خارجی به بازار کشور است این درحالی است که سهم تولیدکنندگان داخلی ۱۵ درصد از بازار است.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به خروج خودروسازان خارجی بیان کرد: بسیاری از قطعه سازان در سال‌های گذشته برای تهیه قطعات باکیفیت سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام دادند که خروج شرکت‌های رنو و پژو به دلیل فشار‌های آمریکا، زیان هنگفتی را به آنها وارد کرده است.

بیگلو گفت: برای رونق صنعت خودروسازی، دولت باید از اعمال نظر و قیمت گذاری در آن خودداری کند و با ایجاد آزاد شرایط را برای رقابتی شدن بازار فراهم کند.


بیشتر بخوانید:دومینوی تعطیلی کارخانه‌های قطعه سازی/ اگر دولت فکری نکند فاجعه بزرگتری اتفاق می‌افتد


مواد اولیه به جای تحویل به تولیدکنندگان در دست واسطه هاست

فرهاد بهنیا عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نوسانات نرخ ارز در کشور اظهار کرد: قیمت مواد اولیه مانند فولاد، پتروشیمی و پلاستیک تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز افزایش داشته و مواد اولیه به جای تحویل به تولیدکنندگان در دست واسطه هاست که افزایش قیمت آن را تشدید کرده و از سوی سازمان‌های نظارتی توجه به این موضوع نشده است.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به انحصاری بودن فضای تولید مواد اولیه در کشور تصریح کرد: بسیار از کارخانه‌های دولتی مانند فولاد اصفهان که ماهیت دولتی دارد به دلیل انحصار در تولید و عدم نظارت، تولیدات آنها با قیمت بالاتر به دست فعالان اقتصادی می‌رسد.

به گفته وی؛ افزایش قیمت خودرو‌های داخلی نتیجه مثبتی در عملکرد تولیدکنندگان قطعات نخواهد گذاشت و شورای رقابت باید نظارت بر تولیدکنندگان مواد اولیه را افزایش دهد.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه در کشور بیان کرد: فولاد مصرفی تولیدکنندگان میانگین از ۱۷۰۰ تومان به ۶ هزار تومان رسیده است که نشان از افزایش ۲۰۰ درصدی دارد و در حالی که شورای رقابت قیمت خودرو‌های داخلی را ۷ درصد افزایش داده است که این تصمیم کاهش ظرفیت تولید و پایین آمدن تیراژ خودرو را به همراه دارد.

بهنیا با اشاره به کیفیت قطعات خودرو تولید داخل اظهار کرد:با وجود کاهش ۵۰ درصدی تولیدات قطعات سازان، کیفیت آن‌ها تغییری نکرده است و در صورت تخطی تولیدکنندگان، جریمه‌هایی سنگینی بر آن‌ها تحمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه خروج شرکت‌های خودروسازی به دلیل تحریم‌های امریکا، تاثیر در بازار کنونی ندارد، ابراز کرد:کاهش تولید خودرو که ناشی از پایین آمدن تولید قطعات است نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی برای تهیه پلتفرم‌های داخلی نیز با مشکلات عدیدی مواجه است و رفتن پژو و رنو از ایران عملا تاثیری بر میزان تولید نخواهد گذشت و مشکلی اصلی عدم نظارت قیمت مواد اولیه و قیمت گذاری از سوی شورای رقابت است.

به گفته وی؛ وزارت صمت باید ضمن شکایت از خودروسازان خارجی و دریافت غرامت، زیان قطعه سازان داخلی را پرداخت کنند.
وی با اشاره به مشکلات قطعه سازان برای دریافت ارز دولتی تصریح کرد: تنها ۱۵ درصد قطعه سازان در مرحله اول توانستند ارز دولتی دریافت کنند و بسیاری از فعالان این حوزه در دریافت ارز با مشکل مواجه هستند.

صنعت نیازمند حرکت به سمت تولید پلتفرم ایرانی

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ظرفیت تولید قطعات در کشور اظهار کرد: با توجه به سرمایه گذاری قطعه سازان در این صنعت، تامین قطعات مورد نیاز خودرو در بازار کشور امکان پذیر است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مونتاژ خودرو باید کاهش یاید، تصریح کرد: خودروسازی کشور باید از مونتاژ کار بودن صرف در این صنعت به سمت تولید خودرو‌های ملی با پلتفروم ایرانی حرکت کند که با نظارت کیفی و تامین قطعات به این مهم نائل شویم.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سهم بالای قطعات وارداتی در بازار کشور، گفت: مونتاژ خودرو در داخل کشور باعث افزایش سهم قطعات خارجی از بازار کشور شده است.

وی با اشاره به تخصیص ارز برای قطع سازان بیان کرد: ابتدا باید نیاز سنجی شود که قطعه ساز به چه دلیلی نیاز به ارز دارند اگر بنا به واردات قطعه باشد خودرو سار این کار انجام دهند بهتر است، اما اگر برای تامین مواد اولیه باشد در اولویت قرار می‌گیرد.

فرهنگی در پایان گفت: شرکت رنو هنوز برای خروج از بازار ایران به جمع بندی نرسیده است.

گزارش از روح‌الله قیطاسی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
این ها بهانه است برای گرانی و سود بیشتر وقتی خودور باید قیمتش ازدد بشه که گمرک هم تعرفه نذاره روی خودوری خارجی
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
ایشالا ک تعطیل بشن
سعید
۱۹:۱۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
خدا را شکر داره تعطیل میشه
امیر
۱۶:۵۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
اقای وزیر صنعت من شرمنده ام یه موقع خودتون رو اذیت نکنیدها جون مردم اصلا قابل شما رو نداره ها
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
الان با ۴ سکه بهار ازادی یک پراید میدن دمشون گرم مفته ماشینا
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
تا نظارت به قیمت تمام شده وقیمت عرضه شده نباشه واستاندارد ما پولی باشه وفقط شعار خرید جنس ایرانی به بهانه حمایت از کاگر باشه وکسی هیچ کار به سودهای کلان صاحبان صنایع نداشته باشه همین اشه وهمین کاسه
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
اگه نداره پس چراپژ۴۰۵شده۵۰ملیون
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
چی میگی پراید 6 میلیونی را ملت باید با 23 میلیون به بالا بخرن، ماشین بی کیفیت ایرانی
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
خودرو سازها خارجی برن دلار گرون بشه خودرو سازهای خودمون که دیگه نگو سر دسته ..... این همه اتفاق چطوری میخواد بی تاثیر باشه رو قیمت و کیفیت خودرو
محسن
۱۴:۰۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
لطفا
ماندلا
۱۳:۴۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
قطعات خودرودردست واسطه ها
علی ح
۱۳:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
الن داخل بازار خیلی از شرکت های خوب قطعه تولید نمیکنن، قطعه ساز های برقی خودرو که دینام واستارت تولید می کردند و انصافا کیفیت خوب بوده. امروز اگر بخواهیید ندارند که بدند؛ چون باید مواد اولیه رو از خارج وارد کنند؛ نمیشه وارد کرد پس تعطیل....
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
قطعه را بدید خود ایرانیها تولید کنند، فولاد ایرانی، لاستیک ایرانی، پلاستیک ایرانی، آلومینیوم ایرانی، چه مواد اولیه دیگری نیازه که باید دست واسطه ها باشه؟!!!!!
علی ح
۱۳:۲۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
سلام؛ البته باید بگم که قبل از اینکه پلاستیک بشه پلاستیک باید مواد اولیه دیگه ای باشه یا حتی آلیاژ هاٰ؛ کلا ما صفر تا صد نداریم... نهایتا 50 . واسه همینه که قفل میشه همه چیز
محمد
۱۲:۱۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
کسانی که با رانت و واسطه مدیر عامل خودروسازی میشوند دیگر به فکر مردم عادی نیستند بلکه باید کاری کنند که رضایت بالادستی رو بدست بیارن
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
در تمام دنیا و بازار خودرو یک نوع خودرو طی چند سال تولید قیمتش میاد پایین ولی اینجا هر سال 20 درصد میاد رو قیمت.خب توان تولید ندارید تعطیل کنید
محمد
۱۲:۱۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
عامل گرانی و شایعات خود قطعه سازان هستند
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
تعرفه واردات خودرو باید حذف بشه تا بازار به رقابتی تبدیل بشه خودرو سازان داخلی که توان رقابت ندارن تعطیل کنن تا کی باید مردم تاوان سوءمدیریت رو بپردازن؟
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
تاثیری ندارد؟؟؟
انگار از بازار خبر ندارید ماشین های خارجی که هیچ 100حداقل میلیون افزایش قیمت دارن ,
محصولات داخلی 10 تا 30 میلیون اومده رو قیمتشون پس چی روقیمت تاثیر داشته؟؟؟
مگه نمیگین محصولات داخلی صفر تا صدش تولید داخل پس چرا باید هین همه افزایش قیمت داشته باشه؟؟؟؟
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
احسنت

اینا یا معنی افزایش قیمت رو نمیدونن یا مردوم رو ... فرض کردن
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
بله تاثیری نداره فقط چند میلیونی افزایش قیمت پیدا میکنه اون هم فشارش روی ملت
دلسوز
۱۱:۱۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
سلام ما متوجه نشدیم که این واسطه ها چه کسانی هستند؟؟؟
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
راه حل فقط حذف تعرفه واردات خودرو هست
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
نظام ارتجاع
وحیدشریفی
۰۹:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
پراید شده 30میلیون.همه چیز گرون شده به جز حقوق کارگران و حقوق قانون کار که یک میلیون و صد و چهارده هستش.
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
از دست واسطه ها به کجا پناه ببریم.یکی نیست جلوشونو بگیره.