سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص ۵ میلیارد ریال برای مرمت قنات قصبه

مسئول پایگاه قنات جهانی قصبه گناباد گفت: ۵ میلیارد ریال برای مرمت قنات قصبه اختصاص یافته است که اعتبار امسال در مقایسه با پارسال رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رسول صنوبری مسئول پایگاه قنات جهانی قصبه گناباد گفت: در دو سال گذشته میزان 6/2 میلیارد ریال برای استحکام بخشی این بنا تعیین شده بود که پارسال 1.5 میلیارد ریال آن محقق شد.

وی افزود: برای بالا بردن کیفیت این بنای گردشگری ابتدا باید در سازه و حفظ اصالت آن و در مرحله بعدی عناصر وابسته مانند آسیابها، آب انبار‌ها و کوچه باغ‌ها را حفظ کرد و توسعه داد که این امر مهم در اولویت برنامه‌های پایگاه جهانی این قنات قرار دارد.

صنوبری ادامه داد: به این قنات نمی توان فقط به چشم یک اثر تاریخی نگاه کرد بلکه باید به عنوان اثری چندوجهی از آن یاد کرد که برای حفظ و توسعه آن باید همه مسائل مانند کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و اگر به یک بخش ضربه بخورد سایر بخش‌ها تحت تاثیر منفی آن قرار می‌گیرند.
 
مسئول پایگاه قنات جهانی قصبه گنابادگفت: این قنات قدمتی دیرینه دارد که از 2500 سال قبل و در زمان هخامنشیان برای تامین آب شرب در منطقه گناباد ایجاد شده و همچنان در تامین آب این منطقه نقش آفرین است و از آن استفاده می کنند.

گفتنی است شهرستان گناباد دارای اثرات تاریخی زیادی از جمله 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 145 اثر به ثبت آثار ملی رسیده است و قنات قصبه گناباد 25 تیرماه 1395 به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای خبر// د.ف           
 

 

اختصاص بودجه برای مرمت  قنات قصبه                                                     

برچسب ها: میراث فرهنگی ، موزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.